خانه / اخبار مهم روز / پهپادهای ساخت ایران؛ تهدیدی علیه ثبات منطقه و جهان

پهپادهای ساخت ایران؛ تهدیدی علیه ثبات منطقه و جهان

جمهوری اسلامی همزمان با گسترش تجهیزات نظامی، نیروهای نیابتی خود در منطقه را نیز به‌طور روزافزون به قابلیت‌هایی پهپادی مجهز می‌کند.

مرکز آموزش و مطالعات «آلما» در گزارشی با اشاره به این خبر گفت، پهپادهای ساخت ایران برای گروه‌های مختلفی در منطقه از جمله حزب‌الله و حماس در لبنان، شبه‌نطامیان شیعه و حزب‌الله در سوریه، شبه‌نظامیان شیعه در عراق، حوثی‌ها در یمن و همچنین برای حماس و حرکت جهاد اسلامی در غزه ارسال می‌شود.

به گفته این مرکز، برنامه تحقیق و توسعه پهپادها در غزه به صورت فعال توسط واحد 340 نیروی قدس سپاه پاسداران پشتیبانی می‌شود.

«آلما» با استناد به منابع اختصاصی خود نوشت که حزب‌الله لبنان «به احتمال بسیار زیاد حدود دو هزار پهپاد در اختیار دارد.»

هواپیماهای بدون سرنشین ایران تنها تهدیدی علیه کشورهای خاورمیانه محسوب نمی‌شوند بلکه به گفته آلما، پهپادهای ایرانی در کشورهای آفریقایی و ونزوئلا، جایی که دو هزار کیلومتر با ساحل فلوریدا فاصله دارد، فعال هستند.

در این گزارش به 9 نوع پهپاد و 48 مدل ایرانی اشاره شده است. برخی از این پهپادها عملیاتی و برخی دیگر هنوز در فرایند مراحل آزمایشی هستند.

تهیه‌کنندگان این گزارش به بیش از 20 مرکز تولید، ذخیره‌سازی و راه‌اندازی این پهپادها در ایران، عراق، سوریه و لبنان نیز پرداخته‌اند.

ایران به‌وسیله این پهپادها، میادین نفتی در سعودی، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه و کشتی‌های تجارتی مرتبط به اسرائیل را مورد هدف قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، توسعه برنامه پهپادی ایران در منطقه را «تهدیدی علیه صلح و ثبات جهانی» دانست.

به گفته مرکز آموزش و مطالعات «آلما»، ایران به تکنولوژی برخی از این پهپادها از طریق کپی‌برداری پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی دست یافته است.

فعالیت‌های پهپادی ایران بخشی جداناپذیر از اقدامات این کشور در منطقه و ایجاد بی‌ثباتی است. به گفته «آلما»، اگر در این زمینه اقدامی موثر صورت نگیرد، این فعالیت‌ها افزایش خواهد یافت.

به گفته این سازمان پژوهشی، راه توقف فعالیت‌های پهپادی ایران، استفاده آمریکا و متحدانش از سیستم‌های حفاظتی پیشرفته و آغاز حمله به اهداف مرتبط با ارتش پهپادی ایران است.