مشاور محمود عباس: حاکمیت خودگردان در دیدار عباس و گانتز هیچ امتیازی نداد

دو طرف در این دیدار درباره اهمیت تقویت هماهنگی‌های امنیتی میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به تبادل‌نظر پرداختند.محمود الهباش، مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تاکید کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار سه‌شنبه، 28 دسامبر، میان محمود عباس رئیس آن و بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل هیچ امتیازی نداد.

محمود الهباش چهارشنبه، 29 دسامبر، به خبرنگار «العربیه» گفت نتایج دیدار عباس و گانتز در راستای منافع فلسطینیان است.

الهباش تاکید کرد که حاکمیت خودگردان هیچ بهای سیاسی را در ازای نتایج به دست آمده از این دیدار پرداخت نکرده است.

این در حالی است که به گزارش «آسوشیتدپرس»، پس از این دیدار کم‌سابقه میان محمود عباس و بنی گانتز، اسرائیل شماری از اقدامات را با هدف بهبود روابط با فلسطینی‌ها از جمله آزادسازی برخی منابع مالی و اعطای مجوزهای اقامت و کار تصویب کرد.

بر مبنای همین گزارش، دفتر گانتز توضیح داد که وزیر دفاع اسرائیل با اقدامات اعتمادسازی شامل اعطای حواله پرداخت مالیات به تشکیلات خودگردان فلسطین، اعطای صدها مجوز به بازرگانان و مقامات برجسته فلسطینی و تایید اقامت هزاران نفر از فلسطینیان کرانه باختری و نوار غزه، موافقت کرد.

شایان ذکر است دو طرف در جریان این دیدار در منزل گانتز در یکی از حومه‌های تل‌آویو درباره اهمیت تقویت هماهنگی‌های امنیتی میان اسرائیل و حاکمیت خودگردان به تبادل‌نظر پرداختند.

این در حالی است که وزیر خارجه اسرائیل این ملاقات را عاملی مهم برای امنیت اسرائیل توصیف کرد.

آخرین فرصت پیش از وخامت اوضاع
از سوی دیگر حسین الشیخ، از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین، چهارشنبه درباره دیدار عباس با وزیر دفاع اسرائیل، گفت این دیدار که اولین ملاقات میان آنها از سال 2010 به شمار می‌رود، چالشی بزرگ و آخرین فرصت قبل از وخامت اوضاع و ورود به بن‌بست به شمار می‌رفت.

الشیخ همچنین در سلسله توئیت‌هایش افزود: «این دیدار، تلاشی جدی و جسورانه برای گشودن یک مسیر سیاسی مبتنی بر مشروعیت بین‌المللی و پایان دادن به اقدامات سخت‌گیرانه علیه مردم فلسطین است.»

این در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» با انتقاد از این ملاقات، تاکید کرد که دیدار عباس و گانتز، باعث تعمیق شکاف داخلی در میان فلسطینیان خواهد شد.

مالیات‌های صدها میلیون دلاری
شایان ذکر است که دولت اسرائیل، صدها میلیون دلار مالیات متعلق به تشکیلات خودگردان فلسطین را ضبط کرده و اخیراً از واریز آنها جلوگیری کرده است.

این حواله‌های مالیاتی، منبع اصلی برای تامین مالی فلسطینی‌هایی است که در تنگنای مالی بسر می‌برند اما اسرائیل این وجوه را به این دلیل که تشکیلات خودگردان فلسطین به هزاران خانواده‌ای که بستگانشان در طی سال‌های اخیر کشته، زخمی یا زندانی شده‌اند، حقوق پرداخت کرده، مسدود کرده است.

اسرائیل همچنین ثبت احوال فلسطینی‌ها را در کنترل خود دارد و این سیاست‌ها طی سال‌ها، باعث شده ده‌ها هزار فلسطینی، بدون شناسنامه باشند و آزادی رفت و آمد آنها حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی به شدت محدود شود.