هشدارکانون نویسندگان: جان کیوان صمیمی در «خطر جدی است»

کیوان صمیمی روزنامه‌نگار ۷۳ ساله زندانی پس از نوشتن نامه‌ای درباره مرگ بکتاش آبتین به تبعید تهدید شده است.کانون نویسندگان ایران روز جمعه ۲۴ دی باانتشار بیانیه ای هشدار داد که جان کیوان صمیمی، زندانی سیاسی و رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، «در خطر جدی است.»

در این بیانیه تأکید شده است آقای صمیمی که اکنون در زندان اوین است «به دنبال انتشار نامه‌ای با عنوان “قتل شبه عمد” و اشاره به قتل بکتاش آبتین، در خطر تبعید به زندان دیگری است.»آقای صمیمی در نامه خود که پس از مرگ بکتاش آبتین در اثر قصور پزشکی در زندان روی داد، نوشته است: «دغدغه و درد اگر مطالبه‌گری و فریاد را برنیاورد، درد نیست و حداکثر می‌توان به آن گفت نارضایتی. او درد داشت و اعتراض می‌کرد، نه مثل بسیاری که فقط حرف می‌زنیم و شاید هم بعضی‌مان قشنگ می‌نویسند، ولی می‌ترسیم و پرهیز می‌کنیم از اعتراض در میدان و خیابان.»پیشتر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از قول یک منبع آگاه نوشته بود: «با توجه به سن بالا و سابقه بیماری کیوان صمیمی و همچنین نظریه پزشکی قانونی و موافقت رئیس زندان، قانونا باید با تبدیل مجازات حبس آقای صمیمی به وضعیت دیگر فورا موافقت شده و قانون در این زمینه اجرا شود. اما امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، اصرار دارد که کیوان صمیمی به زندان دیگری تبعید شود».کمپین حقوق بشر در ایران در ادامه گزارش خود ضمن محکوم کردن «نقش مستقیم و بی‌پرده ناقضان حقوق بشر چون امین وزیری» در برخورد با زندانیان سیاسی و عقیدتی هشدار داده است که تداوم این قبیل سیاست‌ها از جمله تبعید و ممانعت از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، جان این افراد را بیش از پیش به خطر می‌اندازد.کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا، رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و عضو شورای فعالان ملی‌مذهبی ایران، در تجمع روز جهانی کارگر در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ دستگیر و یک ماه بعد به طور موقت آزاد شد.

او در خرداد ۹۹ به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به سه سال زندان محکوم شد. این حکم در آذرماه سال گذشته و اوج شیوع کرونا اجرایی شد.قای صمیمی در گفت‌وگویی با صدای آمریکا در ۱۰ مرداد سال ۹۹، در واکنش به تایید حکم ۳ سال زندان خود گفت: جمهوری اسلامی ۴۰ سال است مشی سرکوب و تنبیه را در پیش گرفته و فکر می‌کند پیروزی با ایجاد رعب و وحشت به دست می‌آید.
کیوان صمیمی ۷۳ سال دارد و دارای بیماری قلبی است.آقای صمیمی از ۱۷ آذرماه ۹۹ و در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.
بر اساس ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری،‌ فرد محکوم چنانچه به بیماری جسمی یا روانی مبتلا باشد و اجرای مجازات، موجب تشدید بیماری و یا تاخیر در بهبودی وی شود، قاضی اجرای احکام کیفری با کسب نظر پزشکی قانونی تا زمان بهبودی، اجرای مجازات را به تعویق می‌اندازد و در مواردی هم مجازات مناسب را جایگزین حبس کند.
کیوان صمیمی روز ۱۹ دی‌ماه با انتشار نامه‌ای از داخل زندان، جان باختن بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز زندانی، را «قتل شبه‌عمد» خوانده بود.آقای آبتین پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تاخیر در روند درمانش، سرانجام روز ۱۸ دی در بیمارستان ساسان در تهران جان باخت.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی بدون پاسخگویی درباره جان‌ باختن زندانیان سیاسی، مدعی «رعایت حقوق زندانیان» در زندان‌ها هستند.در پی جان باختن عادل کیان‌پور و بکتاش آبتین پس از انتقال آنها از زندان به بیمارستان، نگرانی‌ها نسبت به خطر جانی برای زندانیان به ویژه سیاسی افزایش یافته است.