صدراعظم آلمان در آستانۀ سفر به مسکو هشدار داد که کشور او بر سر حاکمیت ملی اوکراین معامله نمی‌کند

اولاف شولتس صدراعظم آلمان که تاکنون درباره بحران اوکراین همواره موضعی معتدل داشته و کوشیده است از تهدید روسیه بپرهیزد، در آستانۀ سفر خود به مسکو، موضعی جدی تر گرفت و هشدار داد که آلمان بر سر استقلال و حاکمیت ملی اوکراین با روسیه معامله نخواهد کرد.
تبلیغ بازرگانی

اولاف شولتس که برای مذاکره در بارۀ بحران میان اوکراین و روسیه، امروز با ولادیمیر پوتین دیدار می‌کند، پیش از سفر خود به مسکو در کی‌اف با مقامات اوکراین گفتگو کرد تا به آنان در بارۀ حمایت آلمان اطمینان دهد. ناظران آلمانی بر این نظرند که شولتس با موضع گیری سرسختانه خود در کی‌اف ممکن است پوتین را به استقبالی سرد از خود وادار کند. وی نه تنها مسکو را هدف تهدیدهای کم سابقه خود قرار داد، بلکه در حضور ولودیمیر زلنسکی از رهبران اوکراین به خاطر «انعطاف در برابر یک موقعیت سخت و در عین حال تهدیدآمیز» قدردانی کرد، در حالی که رهبران روسیه تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو را عامل اصلی ایجاد فضای ناامن فعلی می‌دانند. آن‌ها همچنین می‌گویند که غرب با بزرگ نمائی درباره حضور سربازان روسیه در نزدیکی مرز اوکراین افکار عمومی را علیه روسیه تحریک می‌کند.

شولتس در پی بیش از سه ساعت گفت و گو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، همراه با او در یک کنفرانس خبری شرکت کرد. در این کنفرانس صدراعظم آلمان تصریح کرد که برای گفت و گوی جدی با روسیه آماده است، اما حاکمیت ملی اوکراین چیزی نیست که بتوان بر سر آن معامله کرد.

صدراعظم آلمان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای ادامه کمک‌های مالی به اوکراین گفت: «اگر روسیه یکبار دیگر اوکراین را مورد تعرض قرار دهد، ما می‌دانیم چه کاری باید بکنیم».

وی افزود: «در صورت حمله به اوکراین ما از طریق توافق با متحدان خود برای اعمال تحریم‌های بسیار گسترده و موثر علیه روسیه آمادگی داریم». در این کنفرانس خبری اولاف شولتس اعلام کرد که آلمان بزرگترین پشتیبان مالی اوکراین بوده و به این پشتیبانی ادامه خواهد داد. وی وعده داد که ١۵٠ میلیون یورو کمک دیگر در اختیار کی‌اف گذاشته شود.
Publicité

به گزارش رسانه‌ها آلمان تاکنون حدود ٢ میلیارد یورو کمک برای اوکراین در نظر گرفته است.

صدراعظم آلمان در ادامه سخنان خود از روسیه خواست که پیشنهاد گفت و گوهای جهان غرب را بپذیرد. وی افزود که آلمان حاضر است برای نزدیک کردن مسکو و کی‌اف در این گفت و گوها میانجی گری کند.

عضویت ناتو، آری یا نه؟

در کنفرانس خبری مشترک شولتس و زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر به صراحت گفت که کشورش تصمیم دارد به عضویت ناتو و اتحادیه اروپا در آید. اما صدراعظم آلمان در برابر تاکید کرد که در حال حاضر مسئله عضویت اوکراین در ناتو مطرح نیست.

اندکی پیش از آن، سفیر اوکراین در لندن به خبرنگاران گفته بود که کشورش حاضر است برای جلوگیری از جنگ از عضویت در ناتو چشم پوشی کند. رهبران روسیه براین نظرند که عضویت اوکراین در ناتو به معنای باز شدن پای ناتو به خط مرزی روسیه خواهد بود. پوتین به همین دلیل در چارچوب طرح «امنیت پایدار» خود از ناتو خواسته است تضمین بدهد که اوکراین را هرگز به عضویت خود نخواهد پذیرفت. ناتو ضمن رد این پیشنهاد اعلام کرده که اوکراین مثل هر کشور مستقل دیگری باید خود تصمیم بگیرد که خواستار عضویت در سازمان آتلانتیک شمالی باشد یا نه.

مواضع غیرمنتظره شولتس در کی‌اف

رسانه‌های آلمانی مواضع صدراعظم این کشور در کی‌اف را نه به اندازه هفته‌های گذشته محافظه کارانه و نه بیش از حد تحریک آمیز ارزیابی می‌کنند. وی از یک سو به اوکراین اطمینان داده که «آلمان همواره در کنار این کشور خواهد ایستاد» و به ویژه کمک‌های مالی خود را از کی‌اف دریغ نخواهد کرد و از سوی دیگر ضمن تهدید روسیه به تحریم‌های گسترده و موثر، مسئله عضویت اوکراین در ناتو را برای شرایط فعلی نامناسب دانسته است، چیزی که می‌تواند نقش میانجی گری او میان اوکراین و روسیه را در سفر فردا به مسکو تقویت کند.

این نخستین بار است که اولاف شولتس پس از ورود به اداره صدراعظمی آلمان با ولادیمیر پوتین در مسکو دیدار می کند. وی هفته گذشته با جو بایدن در واشنگتن دیدار کرد. در دیدار با بایدن، صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان از هر نوع اظهار نظری درباره تحریم خط لوله گاز نورداستریم‌٢ خودداری ورزید، در حالی که کاخ سفید واشنگتن اعلام کرده است حمله روسیه به اوکراین بر این پروژه پرهزینه خط بطلان خواهد کشید.

رابطه سوسیال دموکرات های آلمان با روسیه

سیاستمداران سوسیال دموکرات آلمان به طور سنتی مناسبات نسبتا خوبی با مسکو دارند. گرهارد شرودر صدراعظم اسبق آلمان در حال حاضر عضو هیئت مدیره کنسرن دولتی روس نفت و شورای بازرسان گازپروم است و برای خط لوله گاز نورداستریم٢ در اروپا لابی‌گری می‌کند.

شرودر از دوستان بسیار نزدیک پوتین به حساب می‌آید. وی به تازگی ادعا کرد که روسیه قصد حمله نظامی به اوکراین را ندارد و این رهبران اوکراین هستند که «شمشیربازی» به راه انداخته‌اند. وی به خاطر این موضع گیری از سوی بسیاری از سیاستمداران آلمان مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.