خانه / اخبار مهم روز / تهاجم به اوکراین؛ زلنسکی تاکنون «از سه سوء‌قصد» جان به در برده است؛ تعداد پناهجویان اوکراینی به ۱.۲ میلیون نفر رسید

تهاجم به اوکراین؛ زلنسکی تاکنون «از سه سوء‌قصد» جان به در برده است؛ تعداد پناهجویان اوکراینی به ۱.۲ میلیون نفر رسید

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین در هشت روز گذشته شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

کمیساریای عالی پناهندگان، وابسته به سازمان ملل، می‌گوید از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تا روز چهارشنبه ۱۱ اسفند، بیش از ۱.۲ میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، ۶۵۰ هزار نفر شهروندان اوکراینی به لهستان، نزدیک ۱۴۵ هزار نفر به مجارستان و بیش از ۱۰۳ هزار نفر به مولداوی پناه آورده‌اند.

همچنین بیش از ۹۰ هزار نفر به اسلواکی، ۵۷ هزار نفر به رومانی، بیش از ۵۳ هزار نفر به روسیه و نزدیک ۱۱۰ هزار شهروند به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

بر اساس این گزارش، قبل از حمله روسیه به اوکراین، ۹۶ هزار نفر از منطقه دونتسک و لوهانسک که روسیه استقلال این مناطق از اوکراین را به رسمیت شناخته، به روسیه فرار کرده‌اند.

بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل در صورت پایان نیافتن حمله نظامی روسیه به اوکراین،‌ شمار پناهندگان اوکراینی در ماه‌های پیش رو به ۴ میلیون نفر خواهد رسید.

ناتو درخواست اوکراین برای منطقه پرواز ممنوع را رد کرده و می‌گوید اقدام مستقیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در مقابل روسیه منجر به گسترده‌تر شدن دامنه جنگ به بخش‌های دیگر اروپا خواهد شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، گفت: «این سازمان می‌تواند از اوکراین حمایت بیشتری کند اما وارد جنگ مستقیم با روسیه نمی‌شود».

او گفت ایجاد پرواز منطقه ممنوع یعنی هدف قرار دادن جنگنده‌های روسی ولی در شرایط کنونی ناتو «بخشی از جنگ نیست».

دبیر کل ناتو در ادامه گفت «ما ناراحتی اوکراین را درک می‌کنیم» ولی تاکید کرد که پذیرش درخواست آنها منجر «به جنگی تمام‌عیار در اروپا خواهد شد».

اوکراین عضو اتحادیه اروپا یا ناتو نیست. با این حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور، در روزهای اخیر بارها از ناتو درخواست کرده است که منطقه پرواز ممنوع اعلام کند.

یکی از مهم‌ترین نهادهای تاریخی و فرهنگی اسرائیل از دولت جو بایدن خواست تا رومن آبراموویچ، ثروتمند روس- اسرائیلی، را از تحریم‌های احتمالی جدید، در پی تهاجم روسیه به اوکراین «معاف کند».

واشینگتن هنوز به این درخواست پاسخ نداده است. اما در فهرستی که شامگاه ۱۲ اسفند از سوی کاخ سفید برای تحریم الیگارش‌های مرتبط با ولادیمیر پوتین منتشر شد، نام رومن آبراموویچ دیده نمی‌شد.

در مقابل نام علی‌شیر عثمان‌اف، کلان‌ثروتمند دیگر که او نیز صاحب باشگاه فوتبال «اِوِرتون» انگلیس است، در ردیف یکی از هشت الیگارش تحریم‌شده آمده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در قطعنامه‌ای نقض این حقوق در جریان تجاوز روسیه به خاک اوکراین را با حداکثر آرا محکوم کرد.

این شورا همچنین در جریان رای‌گیری تشکیل کمیسیونی برای بررسی نقض حقوق بشر در اوکراین در جریان جنگ را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دوسوم اعضای شورای حقوق بشر به این قطعنامه که اوکراین پیشنهاد داده بود رای مثبت دادند و از آن حمایت کردند. از میان اعضا، تنها روسیه و کشور اریتره به این قطعنامه رای منفی دادند.

به گزارش تایمز چاپ لندن، رئیس‌ جمهوری اوکراین در روزهای گذشته از سه سوء قصد جان سالم به در برده است.

بر اساس اعلام منابع آگاه به تایمز، تاکنون دو گروه مختلف برای کشتن ولودیمیر زلنسکی به اورکیان اعزام شده‌اند، اما هر دو گروه «توسط عناصر ضد جنگ در سرویس امنیت فدرال روسیه» لو رفته‌اند.

دو روز پیش هم مقامات اوکراینی خبر داده بودند که یک گروه از کماندوهای چچنی که زیر نظر رمضان قدیروف، از حامیان سرسخت ولادیمیر پوتین، فعالیت می‌کردند به اتهام تلاش برای بازداشت یا کشتن ولودیمیر زلنسکی بازداشت شده‌اند.

رئیس روابط عمومی هواپیمایی هما از اعزام یک پرواز به رومانی در شامگاه شنبه برای انتقال ایرانیانی که از اوکراین به این کشور رفته‌اند، خبر داد.

به گفته حسین جهانی، این هواپیما حدود ساعت ۲۳ شامگاه شنبه از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد بخارست، پایتخت رومانی پرواز خواهد کرد و پس از سوار کردن دانشجویان ایرانی و سایر ایرانیان مقیم اوکراین که در حال حاضر در این شهر به‌ سر می‌برند، به سمت تهران باز خواهد گشت و حدود ساعت ۸ روز یک‌شنبه به پایتخت خواهد رسید.

اولین گروه دانشجویان دهم اسفند از فرودگاه ورشو به ایران منتقل شدند. اقدام دیرهنگام دولت ایران برای اطلاع‌رسانی و اقدام برای خروج شهروندانش از اوکراین با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شد.‎

بر اساس ارزیابی اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا که روزانه منتشر می‌شود، شهر استراتژیک ماریوپل در جنوب اوکراین هم‌چنان در دست نیروهای اوکراینی است.

با این حال وزارت دفاع بریتانیا اضافه می‌کند که نیروهای روسیه «احتمالا» این شهر را در محاصره خود دارند و زیرساخت‌های غیرنظامی ماریوپل «زیر ضربات شدید» روسیه است.

مجلس روسیه روز جمعه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن انتشار هر گونه اطلاعات و اخبار «کذب» جرم تلقی شده و تا ۱۵ سال زندان به همراه خواهد داشت.

در این قانون، بر «نشر عامدانه» اطلاعات کذب درباره نیروهای مسلح روسیه و دادن فراخوان عمومی برای تحریم روسیه تاکید شده و این اعمال جرم خوانده شده است.

در بیش از یک هفته‌ای که از تهاجم روسیه به اوکراین می‌گذرد، اخبار فراوان از حمله نیروهای روسی به افراد و مکان‌های غیرنظامی، پیوستن آنها به اوکراینی‌ها، مخالفت آنها با تهاجم و خبرهایی از این دست منتشر شده است.

حکومت روسیه ادعا می‌کند که این اخبار کذب و دروغ است و نتیجه جنگی اطلاعاتی که غرب علیه این کشور به راه انداخته است.

به نوشته رویترز، در بیانیه دومای روسیه درباره قانون جدید آمده است: «اکر خبر کذب به عواقب جدی منجر شود، [مجرم] با حبس تا ۱۵ سال مواجه خواهد شد.»

کرملین پیشتر تلاش کرده بود جلو انتشار اخبار منفی درباره تهاجم خود به خاک اوکراین را بگیرد و با همین هدف از تمام رسانه‌ها خواسته است که تنها اخبار منابع رسمی در این باره را منتشر کنند.

در پی همین نوع محدودیت‌ها و فشارها بود که روز پنج‌شنبه رادیو اخو مسکوی اعلام کرد که ترجیح می‌دهد به فعالیت خود پایان دهد.

همزمان وب‌سایت نت‌بلاکس که قطعی اینترنت در سراسر جهات را رصد و گزارش می‌کند روز جمعه خبر داد که تعداد زیادی از منابع خبری غربی از جمله بی‌بی‌سی ورلد «تا اندازه‌ای یا به طور کامل» از دسترس خارج شده‌اند.

ارسال به فیس‌بوک
ارسال به تلگرام
ارسال به توئیتر

۱۲:۰۱

خبرها از اوکراین حاکی است که در پی بروز آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، نیروهای روسی آن را تصرف کرده‌اند.

بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا که در خاک اوکراین واقع است بامداد جمعه در پی شلیک توپخانه روسیه دچار حریق شد و به نگرانی گسترده در سراسر دنیا دامن زد.

ساعتی بعد مقام‌های ناظر در اوکراین اعلام کردند که اطفای حریق موفق بوده است.

حال خبر می‌رسد که روسیه این نیروگاه را تصرف کرده‌ است. نیروهای روسی پیشتر نیروگاه چرنوبیل را هم تصرف کرده بودند.

در پی وقوع آتش‌سوزی در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اثر بمباران و شلیک نیروهای روسی، وزارت خارجه چین روز جمعه از دو طرف خواست که ایمنی و امنیت تاسیسات اتمی اوکراین را تضمین کنند.

چین به عنوان متحد روسیه تاکنون از محکوم کردن حمله روسیه و «تهاجم» خواندن این رخداد خودداری کرده است.