گوترش: جنگ اوکراین «بیهوده و هولناک » است و برنده نخواهد داشت

عکس از آرشیو

با ادامه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سازمان ملل متحد نسبت به بیهوده بودن این جنگ که در آستانه ورود به ماه نخست آن است، هشدار داد.

آنتونیو گوتیرش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ادامه تهاجم نظامی به اوکراین را از نظر اخلاقی غیرقابل قبول، از نظر سیاسی غیرقابل دفاع و از نظر نظامی بی‌معنا دانست.

«بیهوده و هولناک»
گوتیرش در اظهاراتی که سخنگوی سازمان ملل، سه‌شنبه 22 مارس، در «توییتر» منتشر کرد، جنگ را «بیهوده و هولناک» توصیف و تاکید کرد که هیچ طرفی به عنوان «پیروز» از آن بیرون نخواهد آمد و همه باید از میدان جنگ به پای میز صلح بروند.

گوتیرش همچنین تاکید کرد که زمان توقف جنگ و اعطای فرصتی به صلح، فرا رسیده است.مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه یک جلسه فوق‌العاده دیگر برای بررسی جنگ در اوکراین تشکیل می‌دهد و به احتمال فراوان قطعنامه مشترکی که از سوی فرانسه و مکزیک در محکومیت تجاوز نظامی روسیه پیشنهاد شده ولی الزام‌آور نیست به رای گذاشته خواهد شد.

در جلسه قبلی مجمع عمومی سازمان ملل که روز ۱۲ اسفند برگزار شد ۱۴۱ کشور از مجموع ۱۹۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه مشابهی در محکومیت روسیه رای مثبت دادند. تعداد آرا در جلسه بعدی نشان خواهد داد که میزان مخالفت و یا حمایت از روسیه طی سه هفته اخیر تا چه حد تغییر کرده است.

آفریقای جنوبی که در جلسه قبلی مجمع عمومی رای ممتنع داده بود قطعنامه دیگری پیشنهاد داده است که خواستار توقف جنگ می‌شود ولی از روسیه به عنوان کشور متجاوز نام نمی‌برد.

آقای گوترش افزود: «ادامه جنگ در اوکراین از نظر اخلاقی غیرقابل قبول، از نظر سیاسی غیر قابل دفاع و از نظر نظامی نامعقول است».

همزمان شورای شهر ماریوپل روز سه‌شنبه اعلام کرد که روسیه با تداوم بمباران سنگین، این شهر را به «خاکستر و زمین بی‌جان» بدل کرده است.

روسیه تهاجم نظامی گسترده به اوکراین را که «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد از روز پنجم اسفند و با هدف نابود کردن زیرساخت‌های نظامی و تسلیحات حساس ارتش اوکراین آغاز کرد.

دولت اوکراین و حامیان غربی این کشور روسیه را به حملات بدون ملاحظه به اهداف غیرنظامی متهم کرده‌اند ولی روسیه این اتهامات را تکذیب می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل گفت حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت اوکراین تحت تاثیر جنگ آواره شده‌اند و هشدار داد که پیامدهای این بحران در سراسر جهان «در شکل افزایش شدید بهای مواد غذایی، انرژی و کود شیمیایی کاملا محسوس است که می‌تواند به یک بحران گرسنگی جهانی بدل شود».

آواره شدن یک چهارم جمعیت اوکراین
از سوی دیگر کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد سه‌شنبه اعلام کرد که شمار آوارگان پناهجوی اوکراینی‌ که تا کنون به خارج از این کشور پناه برده‌اند به 3 میلیون و 556924 نفر رسیده است و در این میان بیش از دو میلیون نفر آنها به خاک لهستان پناه برده‌اند.

ماتیو سالتمارش، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی با تاکید بر اینکه 6.5 میلیون نفر در اوکراین آواره شده‌اند، گفت: «این مرحله غم‌انگیز دیگری برای مردم اوکراین است که تنها در کمتر از یک ماه، اتفاق افتاده است.»

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با اشاره به آواره شدن یک چهارم جمعیت اوکراین در اثر ادامه جنگ، سرعت و حجم سیل آوارگان جنگی اوکراین را در برهه اخیر بی‌سابقه دانست.