زلنسکی در سخنرانی خود در برابر دو مجلس فرانسه با نام بردن از چند شرکت‌ فرانسوی، از آنها خواست که روسیه را ترک کنند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که به طور منظم پارلمان‌های کشورهای غربی را خطاب قرار می‌دهد، در پیام خود به نمایندگان پارلمان فرانسه، خواستار کمک بیشتر و همچنین تحریم شدیدتر روسیه شد. او خطاب به شرکت‌های فرانسوی که در روسیه فعالیت دارند گفت “نباید در تأمین هزینۀ کشتار سهیم شوید”.
تبلیغ بازرگانی

بعدازظهر چهارشنبه ۲۳ مارس، زلنسکی طی سخنانی که به شکل ویدئویی در پارلمان فرانسه پخش شد، بار دیگر از این کشور خواست که در امر دفاع از ارزش‌هایی چون آزادی، به اوکراین یاری دهد. او گفت: “ما از فرانسه انتظار داریم کاری کند که روسیه خواهان صلح شود و به جنگ علیه آزادی، برابری و برادری پایان دهد”.

“آزادی، برابری، برادری” شعار رسمی جمهوری فرانسه است. زلنسکی که به واسطۀ مترجم، هم‌زمان با اعضای مجلس سنا و مجلس ملی فرانسه سخن می‌گفت، از شرکت‌های فرانسوی خواست که بازار روسیه را ترک کنند. وی حتی از برخی شرکت‌ها صریحاً اسم برد و آنها را از همکاری با مسکو برحذر داشت. زلنسکی گفت: “رنو (خودروسازی)، اوشان (زنجیرۀ سوپرمارکت) و لوروآ مرلَن (فروشگاه‌های لوازم خانه و مصالح ساختمان) دیگر نباید اسپانسر ماشین جنگی روسیه باشند. آنها نباید در تأمین مالی قتل زنان و کودکان سهیم شوند. همه باید در نظر داشته باشند که ارزش‌ها فراتر از منفعت است”.

بعد از این سخنان، خبرگزاری رویترز تلاش کرد تا واکنش شرکت رنو را جویا شود اما موفق به تماس نشد. با اینحال، این شرکت عظیم خودروسازی اخیراً اعلام کرده بود که قصد دارد خط تولید خود را در مسکو “به خاطر مشکلات لجیستیکی” تعطیل کند. روسیه، بعد از کشورهای اروپایی دومین بازار رنو محسوب می‌شود.

شرکت “اوشان” نیز حاضر به اعلام واکنش نشد. اوشان چهارمین مجموعۀ سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در جهان است که بیش از ۳۵٠هزار کارمند دارد. در سایت اینترنت این مؤسسه آمده است که “اوشان” دارای ۲۳۱ فروشگاه در روسیه است. هفتۀ گذشته سخنگوی “اوشان” از انتقادهای پرزیدنت زلنسکی ابراز تعجب کرده بود.

شرکت “لوروآ مرلَن” نیز که به مجموعۀ “اوشان” تعلق دارد، تاکنون هیچ واکنشی به اظهارات زلنسکی نشان نداده است. این شرکت که در ۶۲ شهر روسیه حضور دارد، در این کشور مجموعاً دارای ۱٠۷ “هایپرمارکت”، و۳۶ هزار کارمند است. اخیراً یکی از فروشگاه‌های “لوروآ مرلَن” در شهر کی‌یف بمباران شد و کارکنان این شرکت در اوکراین از همکاران روسی خود خواستند که به فعالیت در روسیه پایان دهند.

برخی دیگر از شرکت‌های فرانسوی مثل “توتال انرژی” هنوز در روسیه حضور دارند، اما فشارهای سیاسی و انتقادهای مکرر از جانب افکار عمومی آنها را در وضعیت حساسی قرار داده است.

به غیر از شرکت‌های فرانسوی، مؤسسات بسیار بزرگی چون “مک‌دونالد” آمریکایی و “ایکیا”ی سوئدی فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده‌اند.

زلنسکی همچنین از نمایندگان فرانسوی خواستار کمک تسلیحاتی شد. او گفت: “ما به سلاح‌های ضدتانک و دفاع ضدهوایی نیاز داریم”.

زلنسکی که قبل از پارلمان فرانسه با نمایندگان ژاپنی سخن گفته بود، فردا – پنجشنبه – پارلمان سوئد را خطاب قرار خواهد داد.