خانه / اخبار مهم روز / تداوم آتش‌زدن تندیس و تصاویر مراجع تقلید در ایران

تداوم آتش‌زدن تندیس و تصاویر مراجع تقلید در ایران

دو روز پس از به آتش‌زدن تندیس روح‌الله خمینی در قم، در حالی که مسیر اطراف آن برای بازسازی مسدود شده بود، تصویر آیت‌الله بروجردی در میدان «مرجعیت» قم به آتش کشیده شد.

در چند روز اخیر، کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی به اشتراک گذاردند که نشان می‌داد تصاویر و تندیس‌های روحانیان قم شبانه به آتش کشیده می‌شوند.

علیرضا اعرافی، امام جمعه قم، در واکنش به آتش‌‌زدن تندیس رهبر پیشین جمهوری اسلامی در این شهر آن را «کار رذیلانه و پست» خواند. او در خطبه‌های نماز جمعه 12 فروردین گفت: «قطعاً مسئولان امنیتی این مساله را دنبال خواهند کرد.»

یکی از مدرسین حوزه‌های علمیه و منتقد حکومت اسلامی، در گفت‌وگو با «العربیه فارسی» علت این اقدامات را «نارضایتی عمومی» دانست و به ویژه به تبعیضی که مردم قم در زندگی خود با زندگی اشرافی روحانیان حکومتی شاهد هستند، مرتبط دانست.

او با اشاره به فقر فزاینده و وضع نابسامان معیشت در میان مردم قم، گفت، ساکنان این شهر از یک طرف «کاخ‌های موسوم به مدارس علمیه» را می‌بینند و از طرف دیگر «شاهد تبعیض رو به افزایش میان زندگی مرفه روحانیان حکومتی و مردم عادی» هستند.

پس از انقلاب اسلامی و به‌ویژه در زمان رهبری علی خامنه‌ای، حوزه‌های علمیه به‌طور فزاینده‌ای استقلال خود را از دست داده و در زمانی که مردم از فقر و بیکاری رنج می‌برند، با اختصاص بودجه‌های کلان، به نهادهای تبلیغاتی و سیاست‌گذاری تحت امر حکومت تبدیل شدند.

پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی نقش حوزه‌های علمیه در سیاست‌گذاری دولت افزایش چشمگیری یافت.

رئیسی، پنج‌شنبه 11 فروردین، در دیدار روحانیان حوزه علمیه مشهد گفت: «برای حل مشکلات کشور معطل گره‌گشایی بیگانگان نمانده‌ایم» و افزود: «حوزه علمیه می‌تواند برای تحول دولت نقش‌آفرین باشد و دولت هم از نظرات حوزه استفاده می‌کند.»

آتش زدن شبانه تندیس‌ مقامات حکومتی یکی از شیوه‌های اعتراضی است که در یک سال گذشته چندین بار روی داده و روند آن رو به افزایش بوده است.

در این میان به آتش کشیده شدن تصاویر و تندیس‌های قاسم سلیمانی بیشترین تعداد در این کنش اعتراضی را به خود اختصاص داده و در چندین شهر از جمله مشهد، شهرکرد و یاسوج معترضان بطور شبانه مجسمه‌های او را آتش زده‌اند.