پیام حبیب افکاری برای پیوستن به کارگران و معلمان: مبارزه در خیابان تا پس گرفتن زندگی

حبیب افکاری، برادر نوید افکاری کشتی‌گیری که شهریور ۹۹ اعدام شد، ضمن درخواست از همه گروه‌ها برای پیوستن به کارگران و معلمان، در نامه‌ای نوشت: «همه ما آماده رزمی خیابانی برای نجات ایران و نجات زندگی شویم.»

او در این نامه که در آستانه روز معلم و روز کارگر منتشر شده، تاکید کرده است برادران افکاری که از دل جنبش‌های اعتراضی سال‌های گذشته بیرون آمده‌اند «هم‌پیمان شدن دو جنبش معلمان و کارگران در روز ۱۱ اردیبهشت را خجسته می‌دانند» و از آنان حمایت می‌کنند.

این زندانی سیاسی سابق همچنین نوشته است: «پیوستن جنبش معلمان به جنبش کارگران می‌تواند فراخوانی برای پیوستن خرده جنبش‌های مطالباتی بوده و همه را برای دست یازیدن به هدفی مشترک یکپارچه کند و به این طریق همه ما آماده رزمی خیابانی برای نجات ایران و نجات زندگی شویم.»

او یادآور شده است که طی چند سال اخیر و از پشت میله‌های زندان شاهد اعتصابات و اعتراضات مردم بوده و «اکنون به خوبی درک می‌کنم که راه همین است که شما رفتید و از این به بعد نیز با هم خواهیم پیمود.»او در ادامه این نامه حمایت خود را از جنبش‌های اعتراضی این گروه‌ها اعلام کرده و گفته است: «تا همیشه خود را کنار شما می‌دانیم و برای رسیدن به خواست‌های صنفی و سیاسی شما تا پای جان دست در دست شما برای فردایی بهتر و ایرانی آزاد و آباد مبارزه می‌کنیم.»

حبیب افکاری برادر نوید افکاری، کشتی‌گیر ملی‌پوش ایرانی، است که در شهریور ۱۳۹۸ به اتهام قتل عمد در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ اعدام شد، اتهامی که او همواره آن را رد کرده و گفته بود که تحت شکنجه ناگزیر از اعتراف دروغ شده است.

حبیب افکاری ۱۴ اسفند پارسال پس از ۱۸ ماه بازداشت که بیش از ۱۵ ماه آن در انفرادی سپری شده بود، آزاد شد.

اعلام حمایت آقای افکاری از جنبش‌های اعتراضی معلمان و کارگران با موج جدیدی از فشارها، احضارها و بازداشت فعالان صنفی این گروه‌ها یک روز پیش از تجمع آنها در روز ۱۱ اردیبهشت همزمان شده است.

حبیب افکاری که از آذر ۹۷ زندانی بود، ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ آزاد شد.

برادر او، نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله و از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های مرداد ۹۷ بود که به رغم اعتراض‌های جهانی سرانجام در شهریور ۹۹ اعدام شد.

علاوه بر نوید افکاری، دو برادر او یعنی حبیب و وحید نیز از آذر ۹۷ زندانی بودند و از نیمه شهریور ۹۹ به انفرادی منتقل شدند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی ۴۸ صفحه‌ای شرح شکنجه علیه برادران افکاری را منتشر و اعلام کرده بود: «کتف چپ حبیب افکاری در رفت و مچ دست چپ و یکی از انگشتان پای راست او نیز دچار شکستگی شد.»

متن کامل پیام حبیب افکاری چنین است؛

درود به تمام معلمان و کارگران وطن‌مان و خانواده‌های عزیزشان

امیدواریم در این برهه حساس و تاریخی که شما با اعتراضات خود چراغی شدید و دوباره نور امید و حق طلبی را به خیابان‌ها کشاندید، ما هم درس آزادگی و مقاومت را مثل همیشه از شما بیاموزیم و کنارتان باشیم.

اکنون که در آستانه‌ی روز معلم و کارگر قرار داریم. ضمن تبریک این روز به محضر شما آموزگاران و کارگران ایران، نخست خطاب به معلمین عرض می‌کنیم که ما شاگردان کوچک‌تان هستیم و تا همیشه خود را در کنار شما می دانیم و برای رسیدن به خواست‌های صنفی و سیاسی شما تا پای جان، دست در دست‌تان برای فردایی بهتر و ایرانی آزاد و آباد مبارزه می‌کنیم.

همچنین به برادران و خواهران کارگرمان
ضمن تبریک روز جهانی کارگر، این نکته را باید بدانید که ما برادران افکاری دوشادوش شما ایستاده‌ایم.

من حبیب افکاری به عنوان عضوی کوچک از جامعه کارگری ایران نیز چون شما تمام سختی‌هایی که بر شما تحمیل شده است را زیسته‌ام.

برخوردهای قضایی و امنیتی، پرونده سازی، شکنجه، محکومیت، حبس و تهدید به همکاری که خود بارها شاهد آن بوده‌ام نه تنها اعتراضات کارگران و معلمان را به محاق نمی‌برد، بلکه باعث شد که صدای حقانیت آن رساتر به گوش تمام مردم برسد.

در چند سال اخیر پشت میله‌های زندان شاهد اعتصابات و اعتراضات شما بوده‌ام و طنین بلند شعارهای‌تان را از پس میله‌های زندان شنیده‌ام و اکنون به خوبی درک می‌کنم که راه همین است که شما رفتید و از این به بعد نیز با هم خواهیم پیمود: «مبارزه در خیابان تا پس گرفتن زندگی».

ما برادران افکاری کنار معلمان و کارگران خواهیم بود و از تمامی گروه‌ها، اقشار، اصناف و طبقات تحت ستم درخواست می‌کنیم به این جنبش‌ها بپیوندند تا دوشادوش هم از این بن‌بست رهایی یابیم.

در پایان از اینکه همیشه در کنار خانواده افکاری بودید و ما را در روزهای جنگیدن بر سر آزادی و عدالت تنها نگذاشتید بی‌نهایت سپاسگزاریم و بدانید که تا آخرین قطره خون‌مان کنارتان می‌مانیم.

حبیب افکاری؛ ۹ اردیبهشت ١۴٠١