رویترز:‌ نفتکش حامل نفت خام ایران وارد آب‌های ونزوئلا شد

خبرگزاری «رویترز»، به نقل از داده‌ ردیابی کشتی‌ها خبر داد، یک نفتکش حامل حدود یک میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران در روزهای اخیر برای تحویل به بزرگترین پالایشگاه ونزوئلا وارد آب‌های این کشور شد.

ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم‌های نفتی آمریکا قرار دارند و سپتامبر گذشته یک قرارداد «معاوضه نفتی» امضا کردند که بر اساس آن، ایران به ونزوئلا نفت فوق سنگین می‌دهد و به ازای آن، نفت خام (میعانات گازی) تحویل می‌گیرد.

به گزارش رویترز، سه‌شنبه 3 خرداد، این دو کشور بر اساس این قرارداد، میزان عرضه نفت خام سنگین ایران را به پالایشگاه «ال پالیتو» و مرکز پالایش پاراگوانا (CRP) ونزوئلا افزایش داده‌اند که این اقدام بخشی از تلاش برای بازسازی تاسیسات فرسوده ونزوئلا محسوب می‌شود.

ونزوئلا به افزایش تولید سوخت نیاز فوری دارد تا بتواند از بحران کمبود بنزین و گازوئیل، که در سال‌های اخیر با آن مواجه شده است، پیشگیری کند. بحران کمبود سوخت حمل‌ونقل که گستره آن شماری از کشورهای آمریکای لاتین را در بر می‌گیرد، باعث صف‌های طولانی خودروها و کامیون‌های تحویل سوخت در مقابل جایگاه‌ها شده است.

اسنادی که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، نشان می‌دهد که نفتکش «سوئزمکس سیلویا» که متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران است، روز یکشنبه با پرچم ایران، در منطقه لنگرگاه نزدیک بندر آموای ونزوئلا پهلو گرفت.

به گزارش خدمات نظارتی «تانکر ترکرز» این کشتی اوایل آوریل از «خور فکان» در دریای عمان حرکت کرد و پیش از ورود به اقیانوس اطلس، فرستنده خود را خاموش کرد.

در اوایل ماه جاری میلادی، جواد اوجی، وزیر نفت ایران در سفری کم‌سابقه و اعلام نشده در راس هیئتی به کشور ونزوئلا سفر کرد تا قراردادهایی برای همکاری در زمینه انرژی میان تهران و کاراکاس امضا کند.
اوجی در این سفر گفت: می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه روابط و ‌همکاری‌های مشترک بهره‌گیری کنیم؛ وزارت نفت ونزوئلا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سفر با هدف «تعمیق همکاری‌های دوجانبه و دستیابی به راهکارهایی برای غلبه بر تحریم‌های آمریکا» انجام شده است.

پس از سفر اوجی به ونزوئلا مقام‌های وزارت نفت دولت رئیسی گفتند که میزان صادرات میعانات گازی را که در دولت روحانی روزانه بین ۲۰ تا ۶۰ هزار بشکه بود ۲/۵ تا ۳ برابر افزایش داده‌اند.

همزمان با افزایش صادرات نفت ایران در یک سال و نیم اخیر، این کشور همکاری‌های خود با ونزوئلا را بطرز چشمگیری گسترش داده است. ونزوئلا میعانات گازی از ایران وارد می‌کند تا نفت خام فوق‌العاده غلیظ خود را رقیق کند. از سوی دیگر ایران نیز با فرستادن مهندسین، محصولات پالایش شده و قطعات یدکی صنعت نفت به متحد خود در آمریکای جنوبی کمک می‌کند.

همکاری‌های ایران و ونزوئلا به قراردادهای تجاری و نفتی محدود نیست و پیشتر مقامات وزارت دفاع اسرائیل گفته‌ بودند که ایران بمب‌های هدایت شونده برای استفاده در «‌پهپاد مهاجر» ساخت سپاه پاسداران را به ونزوئلا تحویل داده است.