گرهارد شرودر از ریاست غول نفتی روسیه کناره‌گیری کرد

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در اولین سفر خود به آفریقا گفت که آلمان عمیقا از پروژه‌های گازی و توسعه انرژی تجدیدپذیر با سنگال استقبال می‌کند
روابط عمومی «روس‌نفت»، کمپانی نفتی بزرگ دولتی فدراسیون روسیه، اعلام کرد گرهارد شرودر، صدراعظم اسبق آلمان و رئیس هیئت مدیره این شرکت روسی از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، پارلمان اروپا هفته پیش خواستار تحریم شرودر 78 ساله شده بود. اتحادیه اروپا از یک سو از ادامه همکاری این سیاستمدار آلمانی با دولت روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین ناخرسند بود، و از سوی دیگر قصد داشت وی را از تصدی یک پست اصلی در غول گازی روسیه «گازپروم» منصرف کند.

دولت آلمان همچنین اواخر هفته پیش دفتر شرودر در «بوندستاگ» یا پارلمان آلمان، که شرودر همچون تمام نخست وزیرهای دیگر این کشور کماکان پس از ترک مقام خود حفظ کرده بود، را بست و کارمندان آن را مرخص کرد.

شرودر که از سال 1998 تا 2005 صدراعظم آلمان بود، دوست نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است. وی از ابتدای قرن جاری از مدافعان جدی ساخت خط لوله زیردریایی «نورد استریم» برای انتقال گاز روسیه به آلمان بود، و از سال 2017 ریاست هیئت مدیره «روس‌نفت» را بر عهده گرفت.

شرودر همچنین ریاست کمیته سهامداران «نورد استریم» را بر عهده دارد که خط لوله گاز زیردریایی روسیه به آلمان از طریق دریایی بالتیک تحت عنوان «نورد استریم ۱» را اداره می‌کند. آلمان پروژه خط لوله مشابه «نورد استریم 2» را اخیرا پس از حمله روسیه به اوکراین تعطیل کرد.

منابع آگاه به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که پنج سیاستمدار اسبق اروپایی که در شرکت «روس‌نفت» دارای مقام‌های بالایی بودند، اندکی پیش از اجرایی شدن آخرین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در میانه ماه مه، از پست‌های خود در این شرکت دولتی روسی استعفا دادند.

«رویترز» همچنین گزارش می‌دهد که دولت آلمان، به منظور مقابله با بغرنج کمبود منابع انرژی پس از آغاز بحران اوکراین، به دنبال شرکای جدید در جهان می‌گردد. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در اولین سفر خود به آفریقا روز یکشنبه گفت که آلمان عمیقا از پروژه‌های گازی و توسعه انرژی تجدیدپذیر با سنگال استقبال می‌کند.