حزب الله و ایران قاچاق مواد مخدر به اردن و خلیج فارس را بی وقفه انجام می دهند

ارتش اردن می گوید که با انتقال نیروهای روسیه از سوریه به اوکراین، نه فقط قاچاق مواد مخدر به اردن توسط حزب الله و ایران افزایش یافته، بلکه در این کار از تجهیزات پیشرفته نظامی از جمله پهپاد نیز استفاده می شود. به گفتۀ ارتش اردن از آغاز سال جاری میلادی تاکنون سی و چهار نفر از قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای این کشور با سوریه کشته شده‌اند.

به گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه، یک عضو ارشد حزب الله لبنان و از مسئولان قاچاق مواد مخدر در این گروه در مرز اردن کشته شد. ساعاتی پیشتر ارتش اردن از کشته شدن چهار قاچاقچی مواد مخدر در مرز این کشور با سوریه خبر داده بود. در گزارش خود سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه تصریح کرده است که برغم تقویت تدابیر امنیتی از سوی اردن، گروه حزب الله قاچاق مواد مخدر به سمت این کشور را به طور روزمره انجام می دهد. همین منبع تصریح کرده است که حزب الله از اردن به عنوان مجرای قاچاق مواد مخدر به سمت کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس استفاده می کند. این قاچاق با آگاهی و اطلاع رهبران دمشق صورت می گیرد و علاوه بر حزب الله لشگر چهارم ارتش سوریه به فرماندهی ماهر اسد نیز در این فعالیت قاچاق شرکت دارد. پیشتر نیویورک تایمز درآمدهای حزب الله و رهبران رژیم دمشق را از محل قاچاق مواد مخدر میلیاردها دلار برآورده کرده بود.

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین آمده است که با انتقال نیروهای روسیه از سوریه به اوکراین، قوای جمهوری اسلامی ایران سرگرم تثبیت و تقویت موقعیت خود در جنوب سوریه هستند و در این منطقه آزمایشگاه های تولید مواد مخدر جهت انتقال آنها به اردن و کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس دایر کرده اند. به گفتۀ سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه بخشی از همین مواد مخدر توسط ایران و حزب الله در خود سوریه توزیع می شود.

ارتش اردن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک‌شنبه 1 خرداد طی عملیاتی در مرز مشترک با سوریه 4 قاچاقچی مواد مخدر را کشته است.
دیدبان حقوق بشر سوریه هم گزارش داد یکی از کشته‌شدگان وابسته به گروه حزب‌الله لبنان است.
دیدبان افزود، فرمانده این قاچاقچیان که در درگیری با ارتش اردن کشته شد از بستگان نزدیک فرمانده «کماندوهای انقلاب» وابسته به حزب‌الله بوده که پیشتر در منطقه 55 عملیاتی حضور داشته است.
به گفته دیدبان، این منطقه هم اینک در کنترل نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد «داعش» بوده و شخص مذکور پس از آن به منطقه «تدمر» در حومه حمص منتقل شد.
این فرمانده ارتباطات گسترده‌ای با رهبران حزب‌الله داشته و یک گروه تبهکاری و قاچاق مواد مخدر تشکیل‌شده از برخی اهالی منطقه درعا و سویدا در جنوب سوریه را رهبری می‌کند.

افزایش قاچاق مواد مخدر
منابع خبری گزارش دادند اخیرا گروه‌های وابسته به حزب‌الله و لشکر چهارم ارتش سوریه، تحت فرماندهی ماهر اسد برادر رئیس جمهوری سوریه جابجایی مواد مخدر از لبنان به استان‌های درعا و سویدا با هدف قاچاق به اردن و دیگر کشورهای عربی را به‌شدت افزایش دادند.
بنا به این گزارش‌ها، نیروهای وابسته به حزب‌الله همچنین مواد اولیه تولید قرص‌های «کاپتاگون» را از لبنان به منطقه القلمون، در حومه دمشق و القصیر در حومه حمص و سپس به نزدیکی مرز اردن منتقل کرده‌اند
دیدبان حقوق بشر سوریه تاکید کرده که حزب‌الله به‌دنبال ایجاد کارگاه‌هایی برای تولید مواد مخدر با همکاری و اشراف سازمان اطلاعات نظامی سوریه در درعا و سویدا است.
دیدبان پیشتر هم در گزارش‌های متعددی به فعالیت ده‌ها گروه قاچاق و تولید مواد مخدر از جمله کاپتاگون وابسته به حزب‌الله در مناطق گوناگون سوریه اشاره کرده بود.
به‌رغم انکار نقش حزب‌الله در تولید و تجارت مواد‌ مخدر از سوی مقامات این گروه، بسیاری از کارگاه‌های تولید کاپتاگون با اشراف و مدیریت حزب‌الله در مرز میان سوریه و لبنان به فعالیت مشغول هستند.
نیروهای این گروه وابسته به ایران از آغاز جنگ داخلی سوریه حضوری گسترده در سرکوب و کشتار مردم این کشور ایفا کردند.