فرو ریختن برج‌ دوقلوی «متروپل» در آبادان؛شمار کشته‌شدگان ریزش ساختمان متروپل به ۱۰ نفر رسید

فرو ریختن برج دوقلوی تجاری در حال ساخت «متروپل» در یکی از خیابان‌های اصلی آبادان کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان را در پی داشته است.

بر اساس گزارش‌ها، این حادثه ظهر روز دوشنبه دوم خرداد رخ داد و به گفته برخی شاهدان عینی فرو ریختن این ساختمان ۱۰ طبقه لرزش شدید ساختمان‌های اطراف را موجب شد.سرپرست سازمان نظام‌مهندسی علت این حادثه را بی‌توجهی شهرداری به گزارش مهندسان ناظر و ساخت اضافی و غیرقانونی سه طبقه بالایی این برج عنوان کرده است. متن گزارش کارشناسی از مشکلات امنیتی این ساختمان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نسبت به تعطیلی ساختمان تا زمان رفع مشکلات ایمنی هشدار می‌دهد.

سعید حافظی، روزنامه‌نگار محلی در آبادان که اکنون ساکن آلمان است، می‌گوید، استاندار سابق و همه مدیرانی که در چهار سال گذشته در منطقه اروند با مالک ساختمان در ارتباط بوده‌اند و همچنین شهرداری و شورای شهر و مسئول آتش‌نشانی باید پاسخگوی این فاجعه باشند.

او با بیان این که بارها هشدار داده بود که «این مجتمع یک سینما رکس دیگر برای آبادان می‌شود و می‌تواند مردم را بکشد»، تأکید می‌کند که نظام مهندسی آبادان اجازه ساخت این مجتمع را نداده بود، اما شهرداری مجوز ساخت داد.

آقای حافظی تأکید می‌کند: «حسین عبدالباقی برای مبری کردن خود در داخل آبادان پاسگاه و زندان می‌ساخت که نیروی انتظامی و قوه قضاییه را با خود همراه کند و همه کارهایش در راستای هموار کردن مسیر برای تخلفاتش بود.»او همچنین در سال ۹۹ با اشاره به عدم رعایت ایمنی در ساخت این مجتمع، هشدار داده بود که ساختمان متروپل آبادان پیش از افتتاح فرو خواهد ریخت.

حسین عبدالباقی، مالک هلدینگ عبدالباقی و سازنده برج دوقلوی متروپل که بارها مورد تقدیر و تشویق مقامات گوناگون قرار گرفته بود و به او لقب «خیر امنیت‌ساز» داده بودند، با بهره‌گیری از رانت و روابط توانسته بود با ایجاد مانع در مقابل شکایت‌ها و گزارش‌های تخلفاتش، این پروژه را ادامه بدهد.

حسین حمیدپور شهردار آبادان که امروز با برخورد و تعقیب شماری از شهروندان مواجه شد، یکی از حامیان عبدالباقی بوده است.

از دیگر حامیان او، حیدر عباس‌زاده فرمانده کل انتظامی خوزستان است که به دلیل شرکت در کشتار ماهشهر در اعتراضات آبان ۹۸ تحت تحریم ایالات متحده قرار دارد.

ریزش ساختمان متروپل در آبادان در آستانه سوم خرداد روز آزادی خرمشهر در جنگ ایران و عراق برای برخی کاربران یادآور تداوم ویرانی پس از جنگ در جنوب ایران است.

داریوش معمار، روزنامه‌نگار با بیان این که یک شاهد عینی می‌گوید «حداقل ۵۰ نفر زیر آوار مانده‌اند»، ویدئویی از این حادثه را منتشر کرد و نوشت: «عبدالباقی و دوستانش در شورا، شهرداری و نظام مهندسی فقط فکر چپاول بودند.»

او تأکید کرد: «این آبادان بعد از جنگ است، نماد فلاکت!»
نسیم بهروز، فعال سیاسی، با انتشار تصاویری از فرو ریختن برج دوقلوی متروپل در توییتی نوشت، مشابه این وضعیت را تنها می‌توان در کشورهای جنگ‌زده دید.

برخی کاربران نیز فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان را یادآور ویرانی‌های جنگ روسیه در شهر ماریوپل اوکراین دانسته‌اند.به گفته رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی آبادان، گروهی از مردم شامل کارگران این ساختمان هنوز زیر آوار هستند و احتمال ریزش مجدد ساختمان همچنان وجود دارد.

هلال احمر خوزستان اعلام کرده است که دست‌کم ۸۰ تن زیر آوار گرفتار مانده‌اند.

در این میان، سعید حافظی روزنامه‌نگار خوزستانی که اخبار این استان را دنبال می‌کند، در صفحه توئیتر خود با اشاره به «استقرار پلیس ضد شورش در محل حادثه برج متروپل آبادان» نوشت که «در مرکز شهر منع آمد و شد اعلام کردند».

او پیشتر هم توئیت کرده بود که «یگان ویژه و پلیس ضد شورش از مرکز استان خوزستان در حال اعزام به آبادان است! این در حالی است که آبادان در این لحظات به نیروی امدادی، پرستار، آمبولانس و خون نیاز دارد».

آقای حافظی در توئیت دیگری از بازدید صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، از محل حادثه خبر داده و نوشته که «دستور نخست: آمار کشته‌ها محرمانه بماند، فقط زخمی‌ها را اعلام کنید».

او افزوده است: «این دستور صریح خلیلیان به رئیس هلال احمر، رئیس دانشگاه علم پزشکی و فرماندار آبادان بود».بر اساس ویدیو‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی گروهی از مردم به حسین حمیدپور، شهردار آبادان که در محل حضور یافته اعتراض کرده و او را ضرب و شتم کرده‌اند.شماری از شهروندان آبادان، با تجمع در محل ریزش ساختمان و سر دادن شعارهایى از جمله «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، آبادان بی‌صاحب صاحب عزاست امروز» نسبت به سوءمدیریت و عدم انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در این شهر، اعتراض کردند.وحید شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان اعلام کرده است: «چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر،(ماهشهر و فلاحیه (شادگان) همراه با 2 تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای نجات به محل حادثه اعزام شده است.»