عملیات توقیف محموله تسلیحاتی ایران در ماه‌های گذشته توسط بریتانیا با پشتیبانی نیروی دریایی ایالات متحده

دولت بریتانیا اعلام کرد که نیروی دریایی سلطنتی این کشور طی عملیات‌های روتین امنیتی دریایی در اوایل سال 2022، تسلیحات و موشک‌های پیشرفته که در قایق‌های تندرو ایرانی بارگیری شده را در آب‌های بین‌المللی جنوب ایران توقیف کرده است.

بر اساس بیانیه پنج‌شنبه 16 تیر دولت بریتانیا، تسلیحات توقیف شده شامل موشک‌های زمین به هوا و موتورهای موشک کروز با برد 1000 کیلومتر بوده که نقض قطعنامه 2216 (مصوبه سال 2015) شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌آید.

این نخستین بار است که یک ناو جنگی نیروی دریایی بریتانیا، شناورهای حامل چنین سلاح‌های پیشرفته ایران را رهگیری می‌کند.

تسلیحات پیشرفته
این عملیات در 28 ژانویه و 25 فوریه 2022 در ساعات اولیه صبح انجام شد و خدمه بالگرد کشتی «اچ.ام.مونتروز» مجهز به جدیدترین سیستم‌های راداری که در جستجوی کشتی‌های حامل کالاهای قاچاق غیرقانونی بود، قایق‌های کوچکی را مشاهده کردند که به سرعت از سواحل ایران دور می‌شدند.

تیمی از تفنگداران دریایی سلطنتی با دو قایق به این قایق‌ها نزدیک شدند و در جریان عملیات بازرسی، ده‌ها صندوق حاوی تسلیحات پیشرفته کشف و ضبط شد.

ناوشکن «یو اس اس گریدلی» نیروی دریایی آمریکا نیز پشتیبانی لازم را در طول عملیات با استقرار یک بالگرد برای انجام عملیات نظارت، تامین کرد.

امنیت بین‌المللی دریایی
جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا نیز گفت: «بریتانیا متعهد به رعایت قوانین بین‌المللی بوده و در تلاش برای مقابله با تجاوز به اروپا به رهگیری ارسال محموله‌های غیرقانونی تسلیحات که به بی‌ثباتی خاورمیانه منجر می‌شود، اقدام می‌کند.»

او افزود: «بریتانیا به اقدامات خود برای پشتیبانی از صلح پایدار در یمن ادامه خواهد داد و نسبت به امنیت دریایی بین‌المللی متعهد است تا کشتی‌های تجاری بتوانند بدون مواجه شدن با هیچ تهدید و برخوردار از امنیت، تردد کنند.»

موشک‌های کروز و موشک‌های زمین به هوا
محموله‌های توقیف شده برای تجزیه و تحلیل فنی به بریتانیا برده شد و روشن شد که این محموله‌ها حاوی موتورهای موشک کروز و 358 موشک زمین به هوا است.

این محموله‌ها همچنین حاوی 351 موشک کروز با برد 1000 کیلومتر بود که حوثی‌ها از آنها به شکلی برنامه‌ریزی شده برای حمله به اهدافی در سعودی استفاده می‌کنند و از همان نوع تسلیحات در حمله به ابوظبی در 17 ژانویه 2022 استفاده شده بود که منجر به کشته شدن سه غیرنظامی شد.

وزارت دفاع بریتانیا جمعه 24 ژوئن، میزبان هیئت کارشناسانی بود که بر اساس قطعنامه 2140 سال (2014) شورای امنیت در مورد منازعه یمن تشکیل شد.

این هیئت کارشناسی ضمن بازرسی تسلیحات توقیف شده، گزارش فنی تحلیلگران سرویس اطلاعات دفاعی بریتانیا را دریافت کرد.

شایان ذکر است که یک سازمان بین‌‌المللی تحقیقاتی مستقر در ژنو در نوامبر 2021 فاش کرد که بسیاری از تسلیحات ارسالی ایران برای متحدان حوثی خود در یمن، از طریق خلیج عدن قاچاق می‌شود.

این در حالی است که ایران هرگونه مشارکت در عملیات قاچاق اسلحه برای متحدان حوثی خود در یمن را به رغم وجود دلایل میدانی متعدد رد می‌کند.

ایالات متحده بارها وقوع عملیات قاچاق دریایی تسلیحات ایران برای شبه‌نظامیان حوثی یا دیگر نیروهای نیابتی این کشور را تایید کرده است.