وزیر خارجه ایران در دیدار با سفیر سوئد خواستار «تبرئه کامل» حمید نوری شد

وزیر خارجه ایران در دیدار با سفیر سوئد در تهران خواستار «تبرئه کامل و آزادی فوری» حمید نوری شد و رای دادگاه سوئدی علیه او را «غیرقانونی» و «غیرقابل قبول» خواند.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، دیدار حسین امیرعبداللهیان با ماتیاس لینتز روز شنبه انجام گرفته که به موضوع روابط دوجانبه میان دو کشور و فرایند محاکمه حمید نوری اختصاص داشته است.

حمید نوری، معروف به حمید عباسی، دادیار سابق زندان گوهردشت، به دلیل نقش داشتن در کشتار زندانیان سیاسی دهه شصت در ایران، با اتهام‌های «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در استکهلم محاکمه و به حبس ابد محکوم شده است.

ایران اما روند محاکمه آقای نوری را «غیرقانونی» نامیده و ماه گذشته در اعتراض به آن سفیر خود را از سوئد «برای مشورت» فراخواند.


آقای امیرعبداللهیان نیز در دیدار با سفیر سوئد بار دیگر این موضع جمهوری اسلامی را تکرار کرد و همچنین «خواستار برخورداری آقای نوری از حقوق اولیه، از جمله دسترسی‌ پزشکی و تسهیل تماس‌های خانوادگی او شد».

ایرنا می‌نویسد که «سفیر سوئد ضمن قول انعکاس سریع موضوع به دولت متبوع خود، سیاست کشورش را تداوم مشورت‌ها با هدف حفظ و ارتقای روابط‌ با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد».

روابط تهران و استکهلم بر سر پرونده یک تبعه سوئدی نیز که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی او را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده است، دچار تنش شده.

این وزارتخانه اوایل مرداد ماه در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که این فرد سوئدی در سفرهای ‌ پیشین خود به ایران، به ‌دلیل «برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک»، در فهرست «مظنونین واحد ضد جاسوسی وزارت اطلاعات» قرار گرفته بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اضافه کرد که فرد بازداشت شده سابقه سفر به اسرائیل «پیش از عزیمت به ایران» را داشته است.

جمهوری اسلامی متهم است همواره تلاش داشته از طریق بازداشت یا «گروگان گرفتن» اتباع کشورهای خارجی از جمله شهروندان دوتابعیتی، برای عملی کردن خواسته‌های خود، به دولت‌های خارجی فشار وارد کند.

پیشتر کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در واکنش به صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری در سوئد، این کشور را تهدید کرده بود که جمهوری اسلامی «بیکار نخواهد نشست» و «چندین گزینه روی میز دارد».