تلگراف: چگونه «دهه‌هشتادی‌ها» بلای جان جمهوری اسلامی شدند

روزنامه بریتانیایی «تلگراف» در مقاله‌ای به تجزیه و تحلیل اعتراضات ضدحکومتی در ایران پرداخته و گفته نسل جدید جوانان ایران موسوم به «دهه‌هشتادی‌ها» که با اینترنت به خوبی آشنا هستند و دیدگاه جهانی نسبت به مسائل دارند، «بلای جان جمهوری اسلامی» شده‌اند.

کارشناسان به این روزنامه گفته‌اند که نسل جوان ایران، که بر خلاف حاکمان این کشور با جهان روابط مثبت دارند و از طریق اینترنت از آنچه در اطراف و اکناف دنیا می‌گذرد آگاه هستند، یک «نیروی بی‌بدیل برای تغییر» در ایران پدید آورده‌اند.

دکتر کایلی مور-گیلبرت، کارشناس امور ایران و گروگان سابق جمهوری اسلامی، در این باره به «تلگراف» گفت: «ترس جوانان شجاع ایران از رژیم این کشور ریخته است. دهه‌هشتادی‌ها از رژیم پیر پدرسالار نمی‌ترسند.»

بر خلاف نسل‌های قبلی، دسترسی به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای دهه‌هشتادی‌ها یک «سکوی بزرگ» و یک «نقطه گردهمایی عظیم» فراهم کرده که توسط آن عقاید و تصاویری از زندگی خود را با جهانیان به اشتراک می‌گذارند.

به گفته این روزنامه بریتانیایی، دهه‌هشتادی‌ها که همه در دوران جمهوری اسلامی به دنیا آمده‌اند، و برای تمام مدت عمرشان رهبری به جز خامنه‌ای در کشورشان ندیده‌اند، اینک به بزرگترین مخالفان «رژیم سالخورده پدرسالار» تبدیل شده‌اند.

مور-گیلبرت در این باره به «تلگراف» گفت: «نسل جوان ایران مثل جوانان سرتاسر جهان می‌خواهد ابراز عقیده و وجود کند، و آنطوری که خودش دلش می‌خواهد زندگی کند. اما رهبران رژیم مذهبی سالخورده اصلا خواست جوانان را به رسمیت نمی‌شناسد، و بنابراین مدت‌هاست که مشروعیت خود را نزد جوانان از دست داده است.»

به گفته «تلگراف»، تظاهرات ضدحکومتی در ایران که در ابتدا در اعتراض به قتل مهسا امینی، زن جوان کُرد به دست «گشت ارشاد» جمهوری اسلامی آغاز شد، با نزدیک شدن به هفته چهارم خود به سرتاسر کشور گسترش یافته و به «کارزاری برای سرنگونی رژیم ایران» تبدیل شده است.