شب بیست و چهارم خیزش مردم ایران؛ تداوم اعتراضات و حمایت‌های بین‌المللی

اعتراضات مردم ایران برای بیست و چهارمین شب متوالی ادامه یافته و در شهرهای کُردستان به ویژه سنندج، به‌‌رغم سرکوب شدید ادامه دارد، جوانان محلات تهران در فراخوانی از مردم خواسته‌اند چهارشنبه خیابان‌های پایتخت را به تسخیر خود درآورند.

گروه جوانان محلات تهران از مردم خواسته‌اند که خیابان‌های اطراف دانشگاه‌ها را که معمولا در ساعات صبح صحنه اعتراضات دانشجویان هستند، تسخیر کنند و تا پاسی از شب، در خیابان‌ها بمانند.
گزارش‌ها از ایران حاکی از برگزاری تجمعاتی در شهرهای مختلف کُردستان، از جمله سنندج، مریوان، سقز و در استان فارس، مرودشت و کازرون است. از تهران و ورامین ویدیوهای بسیاری از شعارنویسی شهروندان، به ویژه دختران دانش‌آموز و زنان جوان منتشر شده است.

در ویدیوهایی که از مرودشت منتشر شده، شهروندان معترض در این شهر دوشنبه 18 مهرماه، با سردادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» خواهان سرنگونی نظام جمهوری اسلامی شده و بنر حاوی تصویر قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران را به‌عنوان یکی از نمادهای رژیم به زیر کشیده و تخریب کردند.

همچنین در کازرون یکی دیگر از شهرهای استان فارس، درگیری‌ها تا پاسی از شب ادامه داشته و نیروهای امنیتی در رویارویی با تظاهرکنندگان خواستار سرنگونی رژیم، به سوی آن‌ها تیراندازی کردند.

سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو» از وضعیت بسیار وخیم در شهر سنندج خبر داده و نوشته است که این شهر زیر رگبار گلوله‌های نیروهای سرکوب رژیم است. همچنین شبکه حقوق بشر کُردستان، دوشنبه اعلام کرد که از آغاز تظاهرات ضد‌حکومتی در مناطق کُردنشین ایران تاکنون در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی 30 شهروند معترض کُرد از جمله 5 کودک کشته و 825 تن دیگر از مردم معترض زخمی شدند.

خبرها از سقز، زادگاه مهسا امینی، زن جوانی که قتل او توسط گشت ارشاد، شعله اعتراضات ضد‌حکومتی در ایران را برافروخت، نیز حاکی از تداوم تجمع مردم در خیابان‌هاست. مردم سقز، شامگاه دوشنبه، شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «ژن، ژیان، آزادی» سر داده و چندین زن معترض اقدام به سوزاندن روسری‌های خود کردند.

در عسلویه که از صبح نیروهای شاغل در صنایع نفت و پتروشیمی این شهر با پیوستن به اعتصاب، حمایت خود را از معترضان اعلام کرده‌اند، ویدیوهایی منتشر شده که نشان از درگیری شدید نیروهای امنیتی با کارگران و کارکنان این صنعت دارد. در یکی از این ویدیوها، صحنه‌هایی از میدان رویارویی کارگران پروژه‌ای شاغل در سایت 1 مجتمع پتروشیمی بوشهر واقع در عسلویه که دوشنبه با فریادهای «مرگ بر دیکتاتور» با یگان ویژه انتظامی جمهوری اسلامی درگیر شده‌اند را نشان می‌دهد.

تجمع و اعتصاب در پتروشیمی بوشهر
در بیست و چهارمین روز اعتراضات سراسری در ایران، کارگران پروژه‌ای شاغل در سایت 1 پتروشیمی بوشهر واقع در عسلویه، با سر دادن شعارهای ضدحکومتی از جمله «می‌جنگیم، می‌میریم ایران رو پس می‌گیریم» در محوطه این شرکت تجمع کردند.کارکنان پتروشیمی بوشهر، دوشنبه 18 مهر شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

بر اساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، کارگران در ساعات اولیه صبح امروز جاده را مسدود کردند.بنا به گزارش‌ها، دست‌کم هزار کارگر سایت 2 پتروشیمی‌های بوشهر و دماوند و هنگام در عسلویه روز دوشنبه اعتصاب و تجمع کردند.

اعتراضات سراسری در ایران که با قتل مهسا امینی، دختر 22 کرد توسط «گشت ارشاد» شعله‌ور شد، وارد هفته چهارم خود شده و روز و شب گذشته بسیاری از شهرهای کشور شاهد اعتراضات گسترده دانشجویان، دانش‌آموزان و آحاد مردم بوده است.

شب گذشته، درگیری شدید خیابانی در برخی شهرهای کردنشین تا پاسی از شب ادامه داشت و گزارش‌ها حاکی از رگبار سنگین توسط نیروهای امنیتی به سوی مردم در سنندج بود.

به گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، در جریان اعتراضات روز گذشته مردم در شهرهای مختلف کردستان، دست‌کم 4 شهروند کُرد با شلیک نیروهای حکومتی جان خود را از دست داده و 130 نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

همچنین در تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، ویدیوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد شهروندان ترک در همبستگی با سایر مردم معترض ایران، در ترافیک بوق خودرو‌های خود را به‌طور ممتد به‌صدا در می‌آورند.

همزمان ویدیوهایی نیز از کرمانشاه منتشر شده که نشان می‌دهد شهروندان معترض در خیابان‌های این شهر با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی درگیر شدند و ماموران رژیم به سوی مردم معترض اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌‌آور کردند.

تداوم حمایت‌های جهانی
در حالی‌که معترضان در ایران برای روز چهارشنبه فراخوان تجمع در شهرهای مختلف را داده‌اند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتی اعلام کرده که آمریکا از معترضان ایرانی حمایت می‌کند.

سالیوان با اشاره به شعرخوانی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در دانشگاه الزهرا که دانشجویان معترض به حضورش را «مگس» خوانده بود، به کشته شدن شهروندان در اعتراضات روز شنبه و یکشنبه در کُردستان پرداخته و گفته است که آمریکا کسانی که در ایران با ابزار خشونت سعی در خاموش کردن صدای معترضان دارند را پاسخگو می‌کند.

در واکنش به این موضع دولت بایدن اما تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفت تا زمانی که دولت بایدن به‌دنبال توافق هسته‌ای با عاملان سرکوب مردم ایران است، بیانیه‌های همبستگی آن بی‌معنی خواهد بود.

از طرفی و همزمان با اعلام حمایت مقامات آمریکایی اخباری از نشست کمیته حقوق‌بشر پارلمان اروپا با فعالان زنان ایرانی در روز دوشنبه 18 مهرماه منتشر شده است.

اتحادیه اروپا نیز قرار است دوشنبه هفته آینده در نشست وزرای خارجه این اتحادیه، درباره اعمال تحریم‌های جدید حقوق‌بشری تصمیم‌گیری کند.