قطر همه توان خود را به کار گرفته تا صدای افراط‌گرایان باشد

امیر قطر

دبی-العربیه.نت فارسی

به نظر می‌رسد همه چیز در قطر برعکس شده است؛ کشوری که حملات خود را یکی پس از دیگری متوجه کشورهای دیگر کرد و همسایگانش اکنون مهم‌ترین قربانیان اقداماتش شده‌اند.

قطر از زبان شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر این کشور، از چیزی که آن «حملات ظالمانه‌» می‌نامد، شکوه می‌کند، حملاتی که به گفته امیر قطری‌ها تلاش می‌کنند، قطر و تروریسم را به هم پیوند دهد. خبرگزاری قطر، شامگاه سه‌شنبه 23 می 2017، گزارش کرد شیخ تمیم وعده داده که کشورها و سازمان‌هایی که این حملات را سازماندهی کرده‌اند، تحت تعقیب قرار دهد.

قطر که در تمام این سال‌ها، همه توان و امکانات خود را به کار گرفت تا صدای سازمان‌های افراط‌گرا از جمله القاعده شود و پیام‌های رمزنگاری شده القاعده را به تمام جهان مخابره کند، نقش ویژه‌ای در برهم خوردن بازی منطقه در نتیجه انقلاب‌های شش سال گذشته ایفا کرد. دوحه در این سال‌ها در کنار گروه‌های تندرو و برخی دیگر گروه‌های اسلامی مسلح مرتبط به اخوان المسلمین که این گروه را در رسیدن به قدرت در تونس، لیبی و مصر یاری کردند، ایستاد.

اتهاماتی که قطر را با تروریسم در ارتباط دانسته‌اند و شیخ تمیم درباره آنها حرف می‌زند، نه از سوی برادران این کشور، که از سوی همپیمانان قطر، از جمله بریتانیا و آمریکا آن را مطرح کرده‌اند. علیرغم مواضع تحریک‌آمیز علنی و پنهان قطر، این اتهامات همچنین از سوی رسانه‌های خلیجی و عربی و دوست و برادر قطر مطرح نشده است.

سیاست زور آزمایی که قطر در زمان حکومت امیر پدر و امیر پسر در پیش گرفته، تصمیمات و مواضع این کشور با سازمان‌های اقلیمی و بین‌المللی پیوند زده که نگاه خاصی به منافع ملی و اقلیمی دارند و قطر را تشویق کردند، ساز مخالف بزند و بر خلاف همبستگی که شیخ تمیم از آن دم می‌زند، در خدمت مصالح این سازمان‌ها عمل کند.

در مصر، قطر گفتمان گروه‌های مسلح را حمایت کرد و ده‌ها نفر از افراد تحت تعقیب در موضوعات تروریستی را پناه داد.