محکومیت همه‌جانبه اعدام محسن شکاری؛ شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در زاهدان


زنان معترض در زاهدان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

دکتر احمدرضا نیاورانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتشار ویدیویی از حمید قره‌حسنلو و همسرش به عنوان انسان‌های «پاک»، «خوش‌قلب» و «نوع‌دوست» نام برد و گفت «به مخیله‌ام هم خطور نمی‌کند که آن‌ها کوچکترین آسیبی به کسی برسانند.»

آقای نیاورانی در ادامه به برخی فعالیت‌های نیکوکارانه آقای قره‌حسنلو مانند مدرسه‌سازی در مناطق محروم، کمک به مناطق زلزله‌زده، ساخت خانه برای محرومان، اهدای دستگاه‌های پزشکی و کار داوطلبانه در مراکز بهزیستی اشاره کرد و از او با عنوان «الگوی آزادگی و شرافت» نام برد.

حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست ۵۳ ساله یکی از پنج نفری است که از سوی قوه قضاییه به اعدام و همسر او فرزانه قره‌حسنلو نیز به «۲۵ سال حبس نفی بلد در اهواز» محکوم شده است. هر دوی آن‌ها در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج بازداشت شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه‌ای اعدام محسن شکاری را محکوم کرد و خواستار لغو مجازات اعدام و «احکام دادگاه‌های غیر قانونی» شد.

در بیانیه این سندیکا آمده است: «مگر جرم محسن شکاری چه بود که این‌چنین با تعجیل و بی‌رحمانه اعدامش کردید؟ مگر این جوان معترض به وضعیت اسفناک موجود در کشور چه جنایتی علیه بشریت انجام داده بود که حتی پروسه و قوانین خودتان را رعایت نکردید؟»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در کانال تلگرام خود عکسی از محسن شکاری در دوران مدرسه منتشر کرده و از قول فرستنده این عکس که از همکلاسی‌های او در کلاس پنجم دبستان بوده، گفته شده است که «محسن از کلاس سوم، بعدِ مدرسه کار می‌کرد. کارهای مختلف؛ تو عروسک‌فروشی تو بوتیک و آخر هم که کافه».

محسن شکاری، ۲۳ ساله از معترضان بازداشت‌شده اعتراضات سراسری بامداد ۱۷ آذر اعدام شد.

خانواده‌های خاوران خواستار توقف فوری احکام اعدام شدند
تعدادی از خانواده‌های قربانیان اعدام‌‌های دهه ۱۳۶۰ که در گورستان خاوران به خاک سپرده شدند روز جمعه در بیانیه‌ای خواستار توقف فوری احکام اعدام و آزادی بدون قید وشرط تمام زندانیان سیاسی و دستگیرشدگان اعتراضات اخیر شدند.

امضا کنندگان این بیانیه با اشاره به این که محسن شکاری یکی از میلیون‌ها جوان معترضی بود که «برای رفاه و یک زندگی انسانی به خیابان آمده بود» خواستار توقف برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان شدند.

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به اعدام محسن شکاری، جوان ۲۳ ساله معترض، این اعدام را یادآور داغ عزیزان خود خوانده‌اند که در دهه ۶۰ و تابستان ۶۷ همچون محسن شکاری و در دادگاه‌های فرمایشی چند دقیقه‌ای بدون برخورداری از وکیل و فرصت دفاع از خود محاکمه و اعدام شدند.

این خانواده‌ها با اشاره به قتل‌های زنجیره‌ای،کشتار معترضان سال‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ تاکید می‌کنند که این قتل‌‌های سیاسی در تمام ۴۴ سال گذشته ادامه‌ داشته است.

تجمع ایرانی‌ها در برلین در اعتراض به اعدام

مردم زاهدان روز جمعه، ۱۸ آذر برای چندمین هفته متوالی پس از نماز جمعه، تظاهرات کردند و شعارهای اعتراضی مانند «می‌کشم می‌‌کشم آن که برادرم کشت»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر بسیجی» سردادند.

ویدیوهایی از تجمع‌های اعتراضی در برخی شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان از جمله خاش نیز منتشر شده است.

زنان بلوچ نیز هم‌چون هفته‌های گذشته روز جمعه تجمع کردند و علیه حکومت شعار دادند.

فریده مرادخانی، خواهرزاده علی خامنه‌ای، از سوی «دادگاه ویژه روحانیت» به حبس محکوم شد.

محمدحسین آقاسی، وکیل خانم مرادخانی، روز جمعه، ۱۸ آذر، در توئیتی اعلام کرد که موکلش «در دادگاه ویژه روحانیت که صلاحیت رسیدگی به اتهامات او را ندارد مورد محاکمه قرار گرفت و به ۱۵ سال حبس محکوم شد.»

فریده مرادخانی، خواهرزاده علی خامنه‌ای، فعال سیاسی و مخالف جمهوری اسلامی

«افزایش پنج برابری» قیمت وی‌پی‌ان همزمان با گسترش فیلترینگ در ایران
در حالی که در پی گسترش فیلترینگ در ایران حدود ۸۹ درصد کاربران ایرانی از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند، به گزارش روزنامه خراسان، قیمت وی‌پی‌ان یا فیلترشکن در کشور تا پنج برابر افزایش یافته است.

روزنامه خراسان چاپ مشهد روز ۱۶ آذر در گزارشی با طرح این سوال که «افزایش میزان استفاده از فیلترشکن چه تاثیری روی قیمت آن داشته است؟» به سراغ چند فروشگاه تلفن همراه رفته است.

خراسان به نقل از یکی از فروشندگان نوشت:‌ «میزان افزایش استفاده از وی‌پی‌ان روی قیمت آن هم تاثیر زیادی داشته است. قبلا که استقبال زیادی از فیلترشکن نداشتیم هر وی‌پی‌ان ماهانه حدود ۲۰ هزار تومان هزینه داشت، اما الان این عدد به ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان رسیده و قیمت‌ها نجومی بالا رفته است.»