اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل؛ حکم اعدام ماهان صدرات متوقف شد

در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران و انتشار گزارش‌هایی از خشونت فیزیکی، جنسی و کلامی نسبت به زنان معترض، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در نشستی به اخراج جمهوری اسلامی از عضویت در کمیسیون مقام زن رای داد.

این شورا که ۵۵ عضو دارد، در جلسه رای‌گیری که روز چهارشنبه ۲۳ آذر برگزار شد با ۲۹ رای موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع، جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل کنار گذاشت.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در جلسه رای‌گیری با اشاره به خلاصه‌ای از چگونگی بازداشت و مرگ مهسا امینی گفت: «او را به جرم زن بودن کشتند».

او در ادامه گفت، احتمالا مقامات جمهوری اسلامی فکر می‌کردند مرگ مهسا نیز مانند هزاران پرونده دیگر به بایگانی بلند سرکوب جمهوری اسلامی خواهد رفت و یک اطلاعات آماری خواهد شد، اما دو روزنامه‌نگار شجاع، نیلوفر حامدی و ملیحه محمدی این داستان را منعکس کردند و مردم ایران گفتند «دیگر بس است».

این دیپلمات آمریکایی افزود: «جمهوری اسلامی با سبعیت این خبرنگاران و دیگر روزنامه‌نگاران به همراه هزاران معترض بازداشت کرد و صدها نفر را کشت در حالی که آنها یک پیام ساده داشتند، «زن، زندگی، آزادی».

مادر امیرحسین ابراهیمی، نوجوان ۱۵ ساله‌ای که در اعتراضات کرج بازداشت شده، می‌گوید در سر و سینه فرزندش ساچمه است و او توان تأمین وثیقه برای آزادی موقت پسرش را ندارد. به گفته خانم نجف، پسرش روز ۲۱ مهر در فردیس کرج بازداشت شده و پس از یک هفته بی‌خبری مشخص شده که در کانون اصلاح و تربیت زندان کچویی است.

خانم نجف اضافه کرده که به گفته قاضی «اتهامات سنگینی» به او وارد شده و نمی‌توان به او «تخفیف» داد و تنها با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی می‌تواند به طور موقت آزاد شود. مادر این معترض نوجوان اضافه کرده که توان تامین این مبلغ را ندارد و فرزندش نیز بعدازظهرها در یک دفتر املاک کار می‌کرد و بخشی از مخارج خانواده را تامین می‌کرد.

او پس از ملاقات کابینی با فرزندش گفته که امیرحسین در سر و سینه و شکمش ساچمه دارد و به همین دلیل، درد می‌کشد. به گفته این مادر، وکیل تسخیری پرونده پسر وی که همان وکیل تسخیری پرونده محمدمهدی کرمی، متهم ردیف اول پرونده کشته‌شدن یک بسیجی در کرج است، به تلفن‌های او جواب نمی‌دهد، هیچ ملاقات حضوری با وی نداشته و تنها یک بار موفق به برقراری تماس تلفنی با وی شده که در نهایت با رفتار تند وکیل، مکالمه پایان یافته است.

به نوشته روزنامه اعتماد، توضیحات مربوط به برخوردهای ماموران امنیتی هنگام بازداشت این نوجوان و نحوه اعتراف‌گرفتن از وی درباره ساخت کوکتل مولوتف در دفتر این روزنامه موجود است، با این حال این روزنامه از انتشار روایت مادر امیرحسین ابراهیمی در این زمینه از بیم تعطیلی یا بازداشت خبرنگار مصاحبه‌کننده خودداری کرده است.

حساب کاربری «مملکته»، که اخبار اعتراضات را پوشش می‌دهد، ویدئو و تصاویری منتشر کرد با این توضیح: «امروز چهارشنبه ۲۳ آذر دانشکده علوم پایه آزاد مشهد یکی از دانشجوها با استاد بحث سیاسی می‌کند. حراست از او فیلم می‌گیرد و با بسیجی‌ها برای دستگیریش حمله می‌کنند که برای دفاع با تیغ رگ خودش را می‌زند و می‌گوید بیایید بگیریید بکشید، خون من هم روی خون آن‌هایی که ریختید.»

حمایت دبیرستانی‌های کرمانی از دکتر حمید قره‌حسنلو

در ادامه خبرهای نگران‌کننده از احتمال اجرای حکم اعدام فرهاد و فرزاد طه‌زاده که برادر همدیگر و در اشنویه زندانی هستند و همچنین کاروان شاهی پروانه در زندان ارومیه، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از «ابلاغ رسمی» احکام اعدام به این معترضان زندانی خبر داد.

هه‌نگاو اضافه کرده که مادر فرزاد و فرهاد طه‌زاده دیروز به دادگاه مراجعه کرده‌اند و وکیل تسخیری آن‌ها گفته‌ است: «حکم اعدام فرزندانت تأیید شده و هیچ کاری از دست من برنمی‌آید.»

از سوی دیگر، مادر فرزاد و فرهاد روز سه‌شنبه ۲۲ آذر به دادگاه مراجعه و وکیل تسخیری آنها به وی گفته‌است: “حکم اعدام فرزندانت تایید شده و هیچ کاری از دست من بر نمی‌آید”.کاروان شاهی پروانه فرهاد طه‌زاده برادرش فرزاد طه‌زاده

این در حالی است که فعالان کُرد می‌گویند پرونده فرهاد و فرزاد طه‌زاده فرایند قانونی را طی نکرده و آن‌ها بر اساس اعترافات زیر شکنجه به اعدام محکوم شده‌اند.

دیروز هاکان دمیر، نماینده پارلمان آلمان، اعلام کرد که کفالت سیاسی این دو برادر را به عهده گرفته و نامه اعتراضی هم برای توقف حکم اعدام به سفیر جمهوری اسلامی در برلین نوشته است.

مادر فرهاد و فرزاد طه‌زاده خواستار نجات جان فرزندانش شده است

احتمال حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل در رأی‌گیری امروز
همزمان با فرارسیدن زمان رأی‌گیری دربارهٔ ماندن یا حذف ایران از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل در روز چهارشنبه، ۲۳ آذرماه، دیپلمات‌ها از افزایش احتمال حذف جمهوری اسلامی از بدنهٔ زنان این سازمان خبر می‌دهند.

آن‌‌طور که دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، هم‌زمان انتظار می‌رود که چندین کشور از رأی‌گیریِ درخواستی ایالات متحده برای حذف ایران از این کمیسیون خودداری کنند. این در حالی است که یک مقام آمریکایی که به نام او اشاره نشده به رویترز گفته که واشینگتن «شاهد حمایت فزاینده» برای حذف ایران از این کمیسیون است.

تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، متشکل از ۵۴ عضو، است.

وثیقه یک میلیاردتومانی برای دختر معترض ۱۶ساله
کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان خبر داد که یک دانش‌آموز ۱۶ساله اهل آبدانان به‌نام سونیا شریفی بعد از دو ماه از زمان «ربوده‌شدن» به‌دست مأموران سازمان اطلاعات سپاه همچنان بازداشت است و به‌رغم تعیین وثیقه یک میلیارد تومانی، به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده.

برخی منابع خبر داده‌اند که خانوادهٔ سونیا به‌دلیل عدم توانایی پرداخت وثیقه موفق به آزادکردن او نشده‌اند و سازمان حقوق بشری هه‌نگاو هم تاریخ انتقال این دختر ۱۶ساله به بند زنان زندان مرکزی ایلام را ۲۸ آبان ذکر کرده است.