درخواست هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی برای دریافت اطلاعات درباره سرکوب اعتراضات سراسری

کشته‌شدگان اعتراضات ایران


این هیئت همچنین از مردم ایران خواسته است هویت مسئولین، از جمله نیروهای امنیتی، نهادهای قضایی و اشخاصی که موارد اتهامی نقض حقوق بشر را مرتکب شده یا ممکن ساخته‌اند برای شناسایی، در گزارش‌های خود درج کنند

«هیئت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی سازمان ملل درباره جمهوری اسلامی ایران» که در خصوص اعتراضات سراسری تحقیق می‌کند در بیانیه‌ای خواستار دریافت اسناد، شواهد گزارش و مدارک درباره نقض حقوق بشر شد.

هیئت حقیقت‌یاب، چهارشنبه 10 اسفند در بیانیه‌ای از افراد ‌و گروه‌ها خواسته است تا گزارشها و اسناد خود درباره نقض حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها را به آدرس الکترونیکی submissions-ffmiran@un.org ارسال کنند.

هیئت حقیقت‌یاب گفته است در حال جمع آوری اطلاعات درباره اتهامات «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز توسط نیروهای امنیتی در جمهوری اسلامی، از جمله اتهام حبس و بازداشت‌های خودسرانه، خشونت جنسی و جنسیتی، استفاده بیش از حد از زور، شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی، ناپدیدسازی قهری، و نیز مرگ صدها معترض و بازداشت هزاران نفر» است.

این هیئت همچنین از مردم ایران خواسته است هویت مسئولین، از جمله نیروهای امنیتی، نهادهای قضایی و اشخاصی که موارد اتهامی نقض حقوق بشر را مرتکب شده یا ممکن ساخته‌اند برای شناسایی، در گزارش‌های خود درج کنند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی دوشنبه 7 آذر، گفت، تهران اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره اعتراضات ایران را اقدامی سیاسی دانسته و قصد ندارد با این کمیته همکاری کند.

اعتراضات در ایران پس از قتل مهسا (ژینا) امینی، شهروند 22 ساله کرد توسط پلیس گشت ارشاد آغاز شد. این اعتراضات از 26 شهریور شکل گرفت و در 164 شهر این کشور به صورت گسترده‌ای ادامه پیدا کرد.

بر اساس گزارش‌ سازمان‌های حقوق بشری از ابتدای اعتراضات تا کنون دست‌کم 600 نفر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته و ده‌ها هزار نفر بازداشت شدند.