۱۸ مقام و شرکت کره شمالی از جمله رئیس سرویس جاسوسی پیونگ یانگ تحریم شدند

نیکی هیلی

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز جمعه دوم ژوئن، در واکنش به ادامه فعالیت‌های تسلیحاتی کره شمالی، با تصویب قطعنامه‌ای، ۱۴ مقام این کشور از جمله مسئول سرویس جاسوسی و همچنین ۴ شرکت کره شمالی را تحریم کرد.

این قطعنامه شورای امنیت به اتفاق آراء، از جمله رأی مثبت چین، متحد کره شمالی به تصویب رسید.

این قطعنامه که طرح آن از سوی آمریکا مطرح شد، با این حال شامل برخی تحریم‌هایی که واشینگتن پیشتر در نظر داشت، مثل یک تحریم‌ نفتی، یک محدودیت در زمینه تجارت دریایی، و همچنین محدودیت‌هایی در حوزه تجارت و اشتغال اتباع کره شمالی در خارج از کشورشان نمی‌شود.

تحریم‌های جدید علیه کره شمالی، شامل مسدود شدن دارایی‌ها و همچنین ممنوعیت سفر کسانی است که نامشان در این قعطنامه ذکر شده است.

در میان این افراد، چو ایل او، که گفته می‌شود مسئول سرویس‌های جاسوسی رژیم کمونیستی کره شمالی است، بیش از همه جلب توجه کرده است.

سیزده فرد دیگری که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم شده‌اند، مقامات حزب کارگران کره شمالی و همچنین مسئولان شرکت‌هایی هستند که در زمینه خرید تسلیحات برای دولت کره شمالی فعالیت می‌کنند.

یک شاخه از ارتش کره شمالی، دو شرکت تجاری و “کوریو بانک” که با دفتر تأمین مالی رهبر کره شمالی مرتبط هستند نیز در فهرست تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه پیونگ یانگ قرار دارند.

این شورا پیشتر ۳۹ فرد و ۴۲ شرکت کره شمالی را تحریم کرده است.

تصویب تحریم‌های جدید علیه پیونگ یانگ پس از هفته‌ها مذاکره میان آمریکا و چین بر سر فعالیت‌های نظامی کره شمالی صورت گرفت، با این حال پکن همواره بر ضرورت گفت‌وگو با پیونگ یانگ تأکید می‌کند.

کره شمالی که از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون بارها آزمایش موشکی و هسته‌ای انجام داده، قصد دارد به یک موشک بالستیک قاره‌پیما دست یابد تا توان هدف قرار دادن خاک آمریکا را داشته باشد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد سال گذشته دو قطعنامه علیه اقتصاد کره شمالی تصویب کرد و پیش از آن نیز، از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶، در شش نوبت تحریم‌هایی را علیه پیونگ یانگ اعمال کرده بود.