در حملات تروریستی لندن، ۷ نفر کشته و حداقل ۴۸ تن زخمی شدند. سه مهاجم این حملات نیز توسط پلیس از پای درآمدند

حملات تروریستی1

دو هفته پس از حملات تروریستی منچستر، انگلستان بار دیگر و این بار لندن هدف تهاجم مرگبار قرار گرفت. سه مهاجم این حملات، شنبه شب ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد با اتوموبیل بروی جمعیّت رفته و با ضربات کارد مردم را مورد حمله قرار دادند. در این عملیّات، بر اساس اطلاعاتی که صبح یکشنبه پلیس بریتانیا منتشر کرد، ۷ نفر کشته و ۴۸ تن زخمی شدند. پلیس نیز سه مرد مهاجم را از پای درآورد. در میان زخمی شدگان شهروند فرانسوی وجود دارد که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.

حوادث لندن، اندکی پس از ساعت ۲۲ به وقت محلی، نخست با تهاجم یک کامیونت به رهگذران در روی «لاندن بریچ» آغاز شد. شاهدان عینی در تماس‌های تلفنی خود با پلیس و سرویس‌های امداد از هجوم کامیونتی به پیاده رو و زیر گرفتن عابران خبر دادند. این خودرو در پایان مسیر مرگبار خود در آنسوی راه به نرده‌های کلیسای «سات واک» اصابت کرده و متوقف شده بود. بر اساس همین اظهارات، سه تن با در دست داشتن کارد از کامیونت حادثه دیده خارج شده و با فریاد «برای الله» عابران و افرادی را که در کافه‌ها و رستوران‌های محلۀ «بارو مارکت» واقع در نزدیکی محلِ حادثه نشسته بودند، با ضربات کارد مورد حمله قرار دادند. بگفتۀ پلیس نیروهای اعزامی تنها ۸ دقیقه پس از نخستین تماس تلفنی در محل حاضر شده و سه مهاجم را از پای درآورده است.

شاهدان عینی این حوادث به شنیده شدن صدای تیراندازی نیز اشاره کرده بودند که به نظر می‌رسد صدای شلیک نیروهای پلیس بوده باشد. بر اساس مشاهدات اولیّه، مهاجمین دارای کمربندهای انتحاری بوده‌اند، امّا ملاحظات بعدی نشان داد که این کمربندها غیرواقعی و بدون مواد منفجره بوده است.

اندکی پس از آغاز این رویدادها، نخست وزیر بریتانیا، ترزا می، با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با قربانیان این حمله را تروریستی توصیف کرد و اعلام داشت رویدادها را لحظه به لحظه دنبال می‌کند.

شهردار لندن، صادق خان، نیز با اشاره به «یک حملۀ عامدانه، فرومایه و وحشیانه که دارای هیچ توجیهی نیست»، ساکنان لندن را به آرامش و هشیاری فراخواند.

در پاریس، رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، همبستگی خود را با بریتانیا در برابر «این رویداد دردناک وغم انگیز» اعلام داشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحد آمریکا، نیز با انتشار یک توئیت برای کمک به لندن و بریتانیا ابراز آمادگی کرد. آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و رهبران کشورهای چندِ دیگری نیز با بریتانیا ابراز همدردی کردند.

حملۀ لندن تنها چند هفته پس از دو رویدادِ تروریستی دیگر در بریتانیا، شهروندان این کشور را بشدت نگران کرده است. دو هفتۀ پیش، در روز ۲۲ ماه مه/اول خرداد، یک جوان انگلیسی لیبیائی تبار با اقدام به یک انفجار انتحاری در راهرو خروجی سالن کنسرتِ «منچستر آرِنا» موجب مرگ ۲۲ تن و زخمی شدن ۱۱۶ نفر دیگر گردید. مسئولیّت این حمله را گروه «دولت اسلامی» بر عهده گرفت.

یکماه پیش از آن، خالد مسعود، یک شهروند بریتانیائی مسلمان شده، بر روی پل «وست مینیستر» در لندن با اتوموبیل خود به رهگذران حمله ور شد و سپس با کارد یک مامور پلیس را به قتل رساند. در این حمله ۵تن کشته و شماری زحمی شدند و فرد مهاجم نیز توسط پلیس از پای در آمد. مسئولیّت این حمله را نیز گروه «دولت اسلامی» بر عهده گرفت، هر چند پلیس بریتانیا هیچگونه نشانه‌ای از ارتباط خالد مسعود با داعش بدست نیاورد.