مقام بلژیکی به‌دلیل دعوت از زاکانی استعفا کرد

پاسکال اسمت، مسئول شهرسازی و امور بین‌المللی شهرداری بروکسل، روز یکشنبه ۲۸ خرداد، در نشستی خبری، در پی جنجال ناشی از دعوت از علیرضا زاکانی، شهردار تهران، به پایتخت بلژیک استعفا کرد.رسانه‌های بلژیک گزارش دادند که آقای اسمت روز یکشنبه ۲۸ خرداد و پس از اعتراض‌های فراوان به سفر زاکانی به بروکسل، از مقام خود استعفا کرده است.

از آن‌جا که بلژیک دارای نظامی فدرالی است، پاسکال اسمت وزیر امور شهرسازی و تجارت خارجی دولت منطقه بروکسل بود.

او در این مقام، شهرداران شهرهای بزرگ جهان از جمله شهردار تهران را برای شرکت در یک «کنفرانس شهری» به بروکسل دعوت کرده بود.این مقام منطقه بروکسل گفت پس از آن که ای‌میلی از دفتر او نشان داد که دولت منطقه‌ای بروکسل هزینه‌های اقامت شهردار تهران و دو مقام روس دیگر را پرداخت کرده است، تصمیم گرفت از مقام خود کناره‌گیری کند.

اسمت مدعی شد که «شخصا هیچ تقصیری مرتکب» نشده و یکی از اعضای تیم کاری او بدون آن‌که به او اطلاع دهد، مکان اقامت زاکانی را رزرو کرده بود.

موضوع سفر علیرضا زاکانی به بروکسل در روزهای اخیر موجب نزاع سیاسی میان دولت فدرال بلژیک و مقام‌های منطقه‌ بروکسل شده است.حاجا لحبیب وزیر خارجه بلژیک روز پنجشنبه در یک جلسه پارلمان این کشور در پاسخ به اعتراض برخی از نمایندگان در زمینه دعوت از زاکانی به بروکسل، آقای اسمت را به «کثیف کردن چهره» این شهر به‌دلیل دعوت از زاکانی متهم کرد.

خانم لحبیب گفت در حالی که وزارت خارجه بلژیک در ماه مارس، سفر زاکانی به بروکسل را «در شرایط فعلی اصلا مناسب ندانست»، پاسکال اسمت به انجام این سفر اصرار داشت.

اما در مقابل، آقای اسمت مدعی شد که تصمیم دعوت از زاکانی به کنگره شهرداران شهرهای بزرگ در بروکسل، بر اساس «تصمیم نهایی» وزارت خارجه بلژیک بود.

او گفت که اگر یک «مخالفت مستدل» با سفر زاکانی از سوی دولت فدرال دریافت می‌کرد، زاکانی را دعوت نمی‌کرد، اما «هرگز چنین [مخالفتی] نشد».

سفر زاکانی به بروکسل پس از تبادل اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک با اولیویه فاندکاستیل امدادگر بلژیکی زندانی در ایران انجام شد.

پاسکال اسمت با اصرار بر اینکه هیچ خطایی مرتکب نشده، افزود تمام اسناد و مدارک مربوط به مکاتبات او درباره دعوت و صدور ویزا برای شهردار تهران و همراهانش به پارلمان بلژیک داده شده‌اند.

تئو فرانکن، نماینده در پارلمان بلژیک، نیز در توییتی نوشت: پاسکال سمت که از «بسیجی تروریست» زاکانی و جاسوسانش دعوت کرده بود که به بروکسل بیایند، به دلیل «فشار سیاسی بیش از حد زیاد» استعفا کرده است.

این سیاستمدار بلژیکی در ادامه، خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی و «خلاص شدن از شر جمهوری اسلامی» شده است.

علیرضا زاکانی و تنی چند از مقامات جمهوری اسلامی یکشنبه هفته گذشته در سفری سه‌روزه برای شرکت در مجمع عمومی متروپولیس، انجمن کلان‌شهرهای مهم جهان، به بروکسل رفتند. حضور او در بروکسل با اعتراض جمعی از ایرانیان مقیم بلژیک همراه شده بود.اسدی به دلیل برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در یک نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس به بیست سال زندان محکوم شده بود.

همچنین سفر زاکانی به یکی از شهرهای اتحادیه اروپا در شرایطی بود که این اتحادیه اول خرداد امسال بسیج دانشجویی را در ارتباط با نقض «جدی» حقوق بشر در ایران از جمله سرکوب «خشونت‌بار» اعتراضات دانشجویی در پاییز پارسال در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

زاکانی که از چهره‌های تندرو حکومت ایران به شمار می‌رود، در زمان سرکوب اعتراض‌های ۱۸ تیر ۱۳۷۸، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران بود.

وضعیت تهران در دوران شهرداری او چندان بهبود نیافته و بحران‌ آلودگی هوا، ترافیک، کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی، حاشیه‌نشینی و ساختمان‌های ناایمن به طور مداوم وخیم‌تر شده است.