گاردین: طالبان به دلیل نگرانی از افشا شدن محل زندگی ملاهبت‌الله، واکسیناسیون فلج اطفال را تعلیق کرده‌اند


روزنامه گاردین به نقل از یک منبع آگاه، نوشته که طالبان به دلیل نگرانی‌ از افشا شدن مکان زندگی ملاهبت‌الله، رهبر این گروه، کارزار تطبیق خانه به خانه واکسن فلج اطفال را موقتا تعلیق کرده‌اند. طالبان درحالی کارزار واکسیناسیون فلج اطفال را تعلیق کرده‌اند که موارد ابتلا به این بیماری از ۶‬ مورد در سال گذشته، به ١٨‬ مورد در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

افغانستان و پاکستان تنها کشورهایی هستند که هنوز موفق به محو بیماری فلج اطفال نشده‌اند. برای رسیدن به این هدف، زنان نقش قابل‌توجهی برای جلوگیری از گسترش این بیماری بازی می‌کنند.
افغانستان و پاکستان تنها کشورهایی هستند که هنوز موفق به محو بیماری فلج اطفال نشده‌اند. برای رسیدن به این هدف، زنان نقش قابل‌توجهی برای جلوگیری از گسترش این بیماری بازی می‌کنند.

دو روز پیش، اعلام شد که طالبان دراقدامی جنجالی دیگر و بدون ارائه دلیل، کارزار تطبیق خانه به خانه واکسن فلج اطفال را متوقف کرده‌اند.

آنچه که نگرانی کارمندان بخش بهداشت را درپی داشت و هشدار دادند که تعلیق این کارزار، می‌تواند تمام کشور را با خطر روبه‌رو کند.

اینک، روزنامه گاردین به نقل از یک منبع آگاه بخش بهداشت افغانستان و به شرط افشا نشدن هویت خود، گفته که دلیل اصلی تعلیق موقت این کارزار، مساله «امنیتی» است.

در گزارش گاردین به نقل از این منبع چنین آمده است:

یکی از دلایل توقف کارزار خانه به خانه، امنیت بود؛ در جنوب، به ویژه در کندرها، جایی که رهبر طالبان زندگی می‌کند. آنان (طالبان) نگران هستند که کارزار می‌تواند موقعیت آنان را در معرض تهدیدهای خارجی، قرار دهد.

در کنار این، حضور کارمندان زن در کارزار خانه به خانه تطبیق واکسن فلج اطفال، یکی دیگر از دلایل تعلیق این کارزار گفته شده است.

پیش از این، گزارش شده بود که استخبارات آمریکا برای شناسایی و هدف قرار دادن پناه‌گاه‌های تروریستان، از کارزار جعلی واکسیناسیون، استفاده کرده‌اند. حتی گفته شده که برای هدف قرار دادن اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین شبکه القاعده نیز از این شیوه کار گرفته شده است.

با این حال، یک کارمند بخش صحی در جنوب افغانستان می‌گوید که کارزار خانه به خانه تطبیق واکسن فلج اطفال در قندهار- زادگاه طالبان و مکان زندگی رهبر کنونی این گروه- از سال‌ها پیش متوقف شده است.

طالبان درحالی این کارزار را متوقف کرده‌اند که بنابر آمار سازمان جهانی بهداشت، موارد ابتلا به این بیماری در سال جاری در افغانستان به ١٨‬ مورد افزایش پیدا کرده است. در یک دهه پسین، هیچ‌گاهی موارد ابتلای این بیماری در افغانستان و تا این وقت از سال، تا به این حد افزایش پیدا نکرده بود.

فلج اطفال بیماری است که به فلج کردن کودکان و حتی مرگ آنان می‌انجامد. درحالی که تمامی کشورهای جهان از این بیماری، پاک شده‌اند، افغانستان و پاکستان، تنها کشورهایی هستند که موارد مثبت این بیماری همه ساله در آن، شناسایی می‌شود.

طالبان با توقف کارزار خانه به خانه تطبیق واکسن فلج اطفال، خواهان این هستند که همانند ارزگان و قندهار، واکسیناسیون فلج اطفال در مساجد محل انجام شود. آنچه که به باور مقام‌های بهداشتی، غیر عملی و ناکافی است.