گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی: فائزه هاشمی با «ندامت‌نامه» خود در کنار زندان‌بان ایستاد

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی در زندان اوین در متن مفصلی، از نامه چند روز پیش فائزه هاشمی درباره شرایط بند زنان این زندان انتقاد کرد و آن را بی‌شباهت به «ندامت‌نامه» نداست.

در نامه خانم ایرایی که روز چهارشنبه در صفحه منتسب به این زندانی سیاسی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، در واکنش به انتشار نامه چند روز قبل فائزه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی آمده است: «ما (…) در ندامت‌نامه کسی افشاگری و محکوم شدیم که از هرگونه رانتی که در زندان میسر است، استفاده می‌کند و در شرایطی تبعیض‌آمیز با ما زیست می‌کند.»

گلرخ ایرایی در ادامه با اشاره به رفتار تبعیض‌آمیز در زندان میان فائزه هاشمی و دیگر زندانیان گفته که «با وجود تضادهای ایدئولوژیک و طبقاتی»، در بند زنان زندان اوین همواره با خانم هاشمی «مدارا» شده است.

فائزه هاشمی که مانند خانم ایرایی در بند زنان زندان اوین دوران حبس خود را سپری می‌کند، هفته گذشته با انتشار نامه‌ای، برخی از زندانیان این بند را به ایجاد «فضای وحشت و خفقان» متهم کرد.

این نامه او که در آن شماری از همبندیان زن خود را به «دیکتاتوری» متهم کرده بود، واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. بخش‌هایی از نامه خانم هاشمی به ویژه در نقد زندانیان چپ و سلطنت‌طلب در بند زنان حتی در رسانه‌های داخلی ایران بازتاب پیدا کرد.

خانم ایرایی می‌گوید که «سیاه‌نمایی» از شرایط اداره این بند و در عین حال، «سفیدشویی از سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه (…) گویای یک حقیقت است: تخریب مبارزه شکل گرفته به نفع حکومت و ایجاد ناامیدی برای جامعه و مایی که خواستند از جامعه جدایمان کنند».

گلرخ ایرایی با تاکید بر اینکه از ادامه «مبارزه» دست نمی‌کشد، نوشته است: «نه از تهدید حکومت هراسی به دل راه می‌دهیم و نه از تخریب و سیاه‌نمایی بازوان پنهان قدرت».

نامه فائزه هاشمی که در ایام دومین سالگرد مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد منتشر شد، در داخل ایران از سوی برخی به ویژه افراد منتسب به جریان موسوم به اصلاح‌طلبی با استقبال مواجه شد. اما برخی دیگر با اشاره به فرزند اکبر هاشمی بودن او، نگارش این نامه را اقدامی در راستای عوض کردن جای زندانبان و زندانی ارزیابی کردند.