خانه / اخبار مهم روز / جایزه نوبل اقتصاد به سه پژوهشگر در زمینه نابرابری جهانی رسید

جایزه نوبل اقتصاد به سه پژوهشگر در زمینه نابرابری جهانی رسید

شورای داوری برای جایزه اقتصاد در آکادمی نوبل، روز دوشنبه نام سه اقتصاددان به دلیل تحقیقات آنها در زمینه نابرابری جهانی را به عنوان برندگان امسال نوبل اقتصاد اعلام کرد.

دارون عجم اوغلو، اقتصاددان معروف ارمنی‌تبار متولد ترکیه و استاد اقتصاد در موسسه فناوری ماساچوست (ام ای تی) یکی از این سه پژوهشگری است که در سالهای اخیر در زمینه نابرابری و افزایش شکاف بین اکثریت فقیر و اقلیت ثروتمند و تاثیر آن بر توسعه جهانی تحقیق کرده و اکنون به جایزه نوبل دست یافته است.

سیمون جانسون استاد اقتصاد ام ای تی که در زمینه نابرابری و نهادهای سیاسی و اقتصادی تحقیق کرده یکی دیگر از برندگان جایزه نوبل اقتصاد امسال است.جیمز رابینسون استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو است و با عجم اوغلو کتاب مشهور «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» را نوشته، یکی دیگر از اقتصاددان‌هایی است که برنده این جایزه ارزشمند در پژوهش‌های اقتصادی می‌شود.

جایزه نوبل اقتصاد توسط بانک مرکزی سوئد بنا نهاده شده و بسیاری از اقتصاددان‌های مشهور جهان تاکنون این جایزه را دریافت کرده‌اند.

در بیانیه آکادمی نوبل در این باره ضمن اشاره به استعمار جهان توسط اروپا در قرون گذشته، آمده است که این پژوهشگران نشان دادند که «یکی از تفاوت‌های اصلی در میزان رفاه و نابرابری در مستعمره‌های سابق، ایجاد نهادهای استعماری در آنها بوده که منجر به ثروتمند شدن گروهی و فلاکت دیگران شد.»

در این بیانیه همچنین به نقش قدرتمندان در تداوم استعمار وعدم عمل به وعده‌های اصلاحات و در نتیجه بهبود نیافتن اقتصاد اشاره شده است و اینکه عدم توانایی برای اصلاحات می‌تواند منجر به انقلاب و تغییرات دمکراتیک شود.یاکوب اسونسون، رئیس شورای جایزه نوبل اقتصادی نیز گفته است: «کاهش تفاوت‌های عظیم درآمد بین کشورها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زمان ماست. برندگان نوبل اهمیت نهادهای اجتماعی را برای دستیابی به این هدف نشان داده‌اند.»

دارون اعجم اوغلو نویسنده کتابهای مشهوری از جمله «راه باریک آزادی»، «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟»، «قدرت پیشرفت» و «مقدمه‌ای بر رشد اقتصادی مدرن» است که برخی از آنها با حذف بخش‌هایی به فارسی ترجمه شده است.