افزایش مخالفت‌ها با حضور حشد الشعبی در آزادی تلعفر

تلعفر در آستانه جنگی سخت قرار دارد. ارتش عراق تلاش می‌کند شهر ترکمن‌نشین تلعفر را به کمک گروه شیعی حشد الشعبی از دست داعش آزاد کند. اما مخالفت‌ها با مشارکت حشدالعشبی افزایش یافته است.

تلعفر در استان نینوا در ۶۵ کیلومتری موصل و در ۴۵۰ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد. گروه دولت اسلامی داعش ژوئن ۲۰۱۴ تلعفر را اشغال کرد.

این شهر ترکمن نشین در ۶۰ کیلومتری مرز ترکیه واقع شده و حلقه ارتباط بین سه کشور عراق، سوریه و ترکیه است و به همین علت اهمیت استراتژیک دارد.

از لحاظ بافت جمعیتی اغلب ساکنان تلعفر ترکمن‌های سنی هستند. ترکمن‌ها در عراق پس از عرب‌ها و کردها سومین گروه قومی به حساب می‌آیند.

سخنگوی ترکمن‌های عراق در آلمان  تصریح کرد: «ما از آزادسازی شهرمان توسط ارتش عراق استقبال می‌کنیم ولی با حضور حشد الشعبی در این جنگ مخالفیم، چونکه دولت (عراق) این گروه شبه نظامی را کنترل نمی‌کند. ما در موصل شاهد کشتار مردم سنی توسط این گروه بودیم و بدون برگزاری دادگاهی در این شهر کشتار کردند. ترکمن‌ها اکنون در تلعفر بیم دارند که حشد الشعبی دوباره دست به کشتار بزند.»

مخالفت اقلیم کردستان عراق و ترکیه با حشد الشعبی

سران حشد الشعبی می‌گویند بیش از ۲۰ هزار تن از اعضای این گروه در جنگ تلعفر مشارکت خواهند داشت. اما حضور این گروه مخالفت شدید ترکیه و اقلیم کردستان عراق و همچنین گروه‌های سنی‌مذهب عراق بویژه ترکمن‌های عراق را برانگیخته است. این گروه شیعه متهم  به “فرقه‌گرایی” است.

حشد الشبی (بسیج مردمی)همان گروهی است گه توسط رژیم ایرانتاسیس شد و بوسیله پاسدار قاسمی فرمانده سپاه تروریستی قدس اداره می شود. این گروه جنایاتزیادی بر علیه مردم عراق ، عصوصا اقوام اهل تسنن ، ایزدی ها و ترکمن ها شده است