دیدبان حقوق بشر اروپا-مدیترانه‌ حوثی‌ها را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد

العربیه.نت فارسی

دیدبان حقوق حقوق بشر بخش اروپا – مدیترانه، روز دوشنبه 28 اوت 2017 خواستار تحقیق در خصوص جنایات جنگی که شبه نظامیان حوثی و صالح روزانه علیه غیرنظامیان در تعز مرتکی می‌شوند، شد.

به گزارش تلویزیون العربیه به نقل از منابع یمنی، شبه نظامیان حوثی روز گذشته با شلیک دو موشک به منطقه مسکونی پرجمعیت «بیر پاشا» 4 تن از غیر نظامیان ساکن در این منطقه را کشتند و 8 تن دیگر را زخمی کردند.

این نهاد حقوق بشری اعلام کرد، هدف قرار دادن محله‌های غیرنظامی با موشک یا هر اسلحه دیگری از نظر قانون دادگاه جنایات جنگی خلاف قوانین بین المللی است و به عنوان جنایت علیه بشریت با آن رفتار می‌شود.

دیدبان حقوق بشر بخش اروپا-مدیترانه‌ شبه نظامیان حوثی و صالح را متهم کرد که در جنگ هیچ تمایزی بین افراد غیرنظامی و جنگجویان قائل نیستند. این سازمان خواستار اقدامات جدی و موثر علیه حوثی‌ها و صالح و معرفی آنها به عدالت برای محاکمه شد.

دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود از جامعه جهانی و شورای امنیت خواست تا برای جلوگیری از نقض مداوم حقوق بشر در یمن و پایان دادن به منازعات مسلحانه در این کشور اقدامات لازم و فوری اتخاذ کند.

در همین حال عبدالمالک المخلافی، وزیر امور خارجه یمن، شبه نظامیان حوثی را متهم کرد که برای انتقام ازغیر نظامیان مخالفشان، مناطق مسکونی آن‌ها را عمدا  هدف موشک، گلوله و دیگر جنگ افزارها قرار می‌دهند.

المخلافی از نهادهای بین المللی خواست تا درباره «همه جنایات شبه نظامیان حوثی علیه غیرنظامیان»، تحقیق کنند تا به گفته او، عاملان این جنایت‌ها به دادگاه کیفری معرفی و محاکمه شوند.

وزیر امور خارجه یمن از سکوت جامعه جهانی در قبال عملکرد حوثی‌ها در تعز ابراز تعجب کرد و از نهادهای بین المللی خواست تا نقش فعال‌تری در این زمینه ایفا کنند.