خانه / اخبار مهم روز / وزیر خارجه آمریکا:تلاش ما حمایت از فریادهای مردم ایران برای آزادی و دموکراسی است

وزیر خارجه آمریکا:تلاش ما حمایت از فریادهای مردم ایران برای آزادی و دموکراسی است

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با تلویزیون سی.ان.ان. درباره استراتژی جدید ایالات متحده در قبال رژیم آخوندی گفت، تلاش ما این است که از فریادهای مردم ایران برای آزادی و دموکراسی حمایت کنیم؛ با این امید که روزی آنها بتوانند کنترل حکومت خودشان را دوباره به دست بگیرند و تاریخ غنی گذشته آن‌را احیا کنند.. لذا به‌طور واقعی، هدف نهایی همین است.

تیلرسون طیفی از تهدیدات رژیم آخوندی شامل برنامه‌ موشکی ، حمایت از تروریسم در منطقه ، حمایت از رژ‌یم بشاراسد را برشمرده و در مورد برجام نیز گفت: برسر توافق اتمی تلاش خواهیم کرد تا ببینیم آیا می‌توانیم همراه با شرکایمان، به نواقص بسیار آن پاسخ بدهیم؟ ممکن است توافق ثانویه‌یی ایجاد شود و این تغییرات در بطن توافق موجود نباشد و شاید به یک توافق ثانویه بپردازیم.

وی افزود:

چیزی که رئیس‌جمهور می‌خواهد یک استراتژی جامع‌تر برای پرداختن به (رژیم) ایران در تمامیت آن است. به‌نظر من برای مدتی طولانی و قطعاً دولت قبلی، رابطه با (رژیم) ایران را حول توافق اتمی تعریف می‌کرد. این توافق اتمی ناقص است و ضعف‌هایی دارد. رئیس‌جمهور در کارزار انتخاباتی‌اش هم گفت، یا توافق را اصلاح خواهد کرد و یا مجدداً بر سر آن مذاکره می‌کند، یعنی گفت یا این نواقص را اصلاح خواهم کرد، یا باید به کلی یک توافق دیگر داشته باشیم. به نظر من تصمیم وی پیرامون سیاست جدید با این گفته وی همخوانی دارد.

از سوی دیگر استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، رژیم ایران در حال نقض تحریمهای سازمان ملل، خارج از توافق اتمی است.

وی در مصاحبه با فاکس نیوز در مورد تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سپاه پاسداران، گفت: تحریمها و جلوگیری ازکمکهای مالی تروریستی بخش خیلی مهم از کاریست که ما در خزانه داری می کنیم و این روزها من احتمالا نیمی از وقتم را روی همین صرف کرده ام.

وی تأکید کرد: من به طور کامل از طرح رئیس‌جمهور ترامپ حمایت می‌کنم. این مسئله بسیار مهمی است. در سه روز گذشته من در نشست‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن با همتایان خود دیدار کرده و مستقیما با آن‌ها در مورد طرح‌های خود در مورد رژیم ایران صحبت کرده‌ام. تحریم تأمین‌کنندگان مالی تروریسم بخش مهمی از فعالیت وزارت خزانه‌داری آمریکاست.

وزیر خزانه‌داری آمریکا خاطرنشان کرد: پیش از این بسیاری از فرماندهان سپاه پاسداران و شرکتها و نهادهای وابسته به آن نظیر سپاه قدس در فهرست تحریمهای خزانه‌داری آمریکا بوده‌اند اما تمامیت سپاه پاسداران در تحریمها نبود.

استفان منوچنین گفت: سپاه پاسداران بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران را در چنگال خود دارد و بر روی تروریسم در خارج از مرزها سرمایه‌گذاری می‌کند.

از سوی دیگر به‌دنبال قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا ( SDGT) یا «لیست تروریستهای جهانی که به‌طور ویژه نامگذاری شده‌اند»، فرانسیس تانزند مشاور پیشین کاخ سفید درباره لیست‌گذاری سپاه، گفت: «این یک پیشرفت مهم است. اکنون باید وزارت خارجه (آمریکا) هم سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی (در لیست اف تی او) نام‌گذاری کند».

فرانسیس تانزند هم‌چنین با درج تصویری از جواد ظریف وزیر خارجه رژیم آخوندی در کنار پاسدار قاسم سلیمانی سرکرده جنایتکار نیروی تروریستی قدس سپاه، نوشت: «فرمانده (نیروی قدس) سپاه و ظریف وزیر خارجه (رژیم ایران) که تاجران مرگ هستند، با هم دیگر لبخند می‌زنند».

همچنین جیک تپر از مجریان تلویزیون سی.ان.ان. نیز در توئیتر خود نوشت، درپاسخ به سئوال مربوط به نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران،: «یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا به من گفت که بله، دولت ترامپ سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی نام‌گذاری کرد… مقام شورای امنیت ملی گفت تفاوت چندانی بین نام‌گذاری توسط خزانه‌داری و یا وزارت خارجه وجود ندارد».

هم‌چنین مایکل پریجنت محقق خاورمیانه در انستیتو هادسون تأکید کرد: نام‌گذاری سپاه پاسداران در تمامیتش، بسا خسارت‌بارتر از رد توافق اتمی است. اکنون هر چیزی که سپاه بر آن دست بگذارد از هم خواهد گسیخت، حال آن که سپاه به همه‌چیز دست‌اندازی می‌کند.

وی افزود: نام‌گذاری سپاه، پیوست دو برجام رو پاره می‌کند؛ این پیوست، شبکه‌های تروریستی لجستیکی و عملیاتی سپاه را مجدداً فعال کرده بود. نهادها و وابستگان سپاه در پیوست دو برجام هستند؛ نام‌گذاری کامل سپاه توسط خزانه‌داری، پیوست دو را از بین میبرد.

در عین حال ژنرال اچ.آر. مک‌مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره سخنرانی روز جمعه دونالد ترامپ، گفت: «رئیس‌جمهور (آمریکا) استراتژی خود را نسبت به (رژیم) ایران اعلام کرد تا به رفتار بی‌ثبات‌کننده و مملو از نفرت (این رژیم) پاسخ بدهد؛ (یعنی) رفتار آن در قبال مردم ایران و در قبال منطقه».

وی افزود: «یکی از نواقص اساسی برجام… مقررات از بین‌رفتنی آن است؛ به این ترتیب که رژیم ایران می‌تواند مقداری صبر کند، تماماً از رفع تحریم‌ها بهره ببرد و از آن برای غنی‌کردن سپاه پاسداران استفاده کند که درگیر یک کارزار مهلک در سراسر خاورمیانه است».

ضمنا وزیر خارجه ایتالیا نیز اعلام کرد که رژیم ایران با دست زدن به آزمایشهای موشکی روح توافق اتمی را نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری آنسا، آنجلینو الفانو، وزیر خارجه ایتالیاگفت موضوع مورد نگرانی ما نسبت به رژیم ایران، ادامه آزمایشهای موشکی است. چنین اقدامی روح برجام را نقض می‌کند.

وزیر خارجه ایتالیا خاطرنشان کرد در جلسه چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد موضع این کشور را در رابطه با رژیم ایران اعلام کرده بود.

از سوی دیگر جان بولتون در مصاحبه با تلویزیون فاکس‌نیوز، در باره شکست سیاست مماشات گفت: «(سیاست اوباما، رژیم ایران را) مهاجم‌تر، خصومت‌آمیزتر و خطرناک‌تر ساخت. سیاست اوباما، مماشات بود و شکست خورد… آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که نمی‌داند در پایگاه‌های نظامی (رژیم) ایران چه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد؛ (یعنی تأسیساتی) که در آن موضوعات مربوط به تسلیحاتی‌کردن انجام می‌شود».

وی با اشاره به افشای برنامه مخفی اتمی رژیم توسط مقاومت ایران، تاکید کرد: «… این یک توهم است که کسی بگوید: ما نظارت کافی بر بخش اتمی یا موشکی (رژیم) ایران داریم. می‌دانیم که آنها به‌مدت نزدیک به 25 سال، با کره شمالی بر روی موشک‌های بالیستیک همکاری کرده‌اند… به‌ندرت می‌توان موردی را در کل تاریخچه برنامه اتمی (رژیم) ایران یافت که آنها مجبور به اذعان به آن نشده باشند».

جان بولتون در این مصاحبه درباره برجام گفت: «این توافق نمی‌تواند اصلاح شود… مشکل بر سر عناصر مرکزی این توافق است. (رژیم) ایران قبل از توافق و مذاکرات، به‌مدت چند دهه پیمان منع تکثیر اتمی را نقض می‌کرد… می‌توان سر این موضوع بحث کرد که آیا (رژیم) ایران مفاد مشخصی از توافق در ارتباط با غنی‌سازی اورانیوم را نقض کرده یا خیر؟ ولی این بحثی نامربوط است. زیرا آنها نباید هیچ‌گونه غنی‌سازی اورانیوم داشته باشند. آنها به‌مدت 25 سال یا بیشتر در پی دستیابی به تسلیحات اتمی بوده‌اند و این تلاش را کنار نگذاشته‌اند و امروز هم به آن ادامه می‌دهند».

همچنین سناتور جوزف لیبرمن درباره اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال رژیم ایران گفت: من کاملاٌ با تصمیم دونالد ترامپ موافق هستم و این اقدام نشان داد که انتخابات آمریکا برای رژیم ایران عواقبی در پی داشته است.

وی افزود: دونالد ترامپ به متحدان آمریکا و کنگره اعلام کرده، اگر برجام را اصلاح نکنید، دولت ایالات متحده از آن خارج خواهد شد. او به‌عنوان فرمانده کل قوا طبق قانون اساسی این اختیار را دارد. زیرا برجام حتی یک توافق هم نیست و یک پیمانی هم نبوده که سنا تصویب کرده باشد. بلکه یکی از وعده های دیپلوماتیک محسوب می‌شود.

سناتور لیبرمن درباره لیست گذاری سپاه پاسداران نیز گفت: اعمال تحریم از سوی وزیرخزانه داری آمریکا به رژیم ایران بلحاظ اقتصادی ضربه می زند و می تواند بسیاری از کمپانیها را از امضای قرارداد با رژیم ایران منصرف کند، زیرا ریسک این که به خاطر قرارداد با رژیم مورد تحریم قرار بگیرند، بسیار بیشتر خواهد شد.

اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: باید از تمام امکانات خود برای تصحیح توافق اتمی با رژیم ایران استفاده کنیم چرا که این رژیم در صدد ساختن موشکهای قاره‌پیما و متعلقات آن است.

اد رویس که در مصاحبه با فاکس نیوز سخن می‌گفت، افزود: رژیم ساختن چنین موشکهایی را در پایگاههای نظامی‌اش انجام می‌دهد. سایتهایی که این رژیم اجازه بازرسی از آنان را توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌دهد. ما می دانیم بازرسان آژانس به مراکز نظامی مشکوک دسترسی ندارند.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به اعزام نیروهای سپاه پاسداران به سوریه و حمایت از شبه‌نظامیان در یمن افزود: به همین خاطر ما باید به دنبال قوی کردن موافقتنامه‌ای با رژیم ایرا نباشیم که جلوی این اقداماتش را مسدود کند.