خانه / اخبار مهم روز / اروپا وآمریکا هر دو در حال تلاش برای تضعیف و در نهایت فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند

اروپا وآمریکا هر دو در حال تلاش برای تضعیف و در نهایت فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند

اروپا وآمریکا

سایت حکومتی الف: فرض بگیریم آمریکا از برجام خارج شود و اروپایی ها اعلام کنند ما به برجام پایبند خواهیم بود در این وضعیت سوالی به این مضمون قابل طرح است؛ که آیا اروپایی ها اصلا چنین توانی دارند؟

یعنی اگر امریکا ایران را تحریم کرد اروپایی ها می توانند به شرکت های خودشان بگویند ما مخالف این تحریم هستیم و شما به سرمایه گذاری در ایران ادامه بدهید؟

پاسخ قطعا منفی است چون می دانیم تحریم های امریکا مشمول همه ی شرکت ها می شود و اگر شرکت اروپایی هم حاضر به همکاری با ایران شود مشمول جریمه های وزارت خزانه داری آمریکا خواهد شد.

هر چند اروپایی ها از حمایت برجام سخن گفتند اما نباید فراموش کنیم که آن ها در مواضع کلی دولت امریکا علیه ایران همراه هستند از همین منظر آن ها در ضمن حمایت از برجام دوباره به توان موشکی کشورمان و فعالیت های منطقه ای آن تاختند و نشان دادند چنان تفاوت عمیقی در دیدگاهشان نسبت به ایران نسیت و اختلافات تنها در سطح تاکتیکی است نه راهبردی.

پس نمی توان قائل بود که نگاه اروپا به نظام جمهوری اسلامی ایران متفاوت از آمریکا است بلکه هر دو در حال تلاش برای تضعیف و در نهایت فروپاشی آن هستند و اروپا هم اگر روزی احساس کند با خروج از برجام می تواند در تضعیف این نظام منافع بیشتری کسب کند قطعا در خروج از آن درنگ نخواهد کرد.

دلخوشی به اروپای منهای ترامپ رنگ باخت

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در گفتگو با شبکه بی بی سی تاکید کرد: ادامه‌ عملکرد توافق هسته‌ای (برجام) بدون حضور آمریکا بسیار دشوار خواهد بود.

به گزارش شبتاب نیوز، روحانی در سخنرانی خود بعد از اظهارات ترامپ مبنی بر عدم تأیید تبعیت حکومت ایران از برجام، و اعلام استراتژی جدید آمریکا، با پرداختن به بیانیه سران سه کشور اروپایی در حالی گفت سخنان ترامپ باعث انزوای آمریکا شد، که این بیانیه، در عین حمایت از برجام، بر همکاری با آمریکا و مقابله مشترک با دخالتهای منطقه‌یی و برنامه موشکی جمهوری اسلامی تاکید دارد.

یک روزنامه نزدیک به باند حاکم نوشت: اروپایی‌‌های برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان می‌خواهند ادامه حضورشان در برجام را مشروط به گرفتن امتیازاتی در حوزه برنامه دفاع موشکی و سیاست‌‌های منطقه‌ای ایران کنند. این همان خواسته‌ای است که دونالد ترامپ مطرح کرده است.

به گزارش «وطن‌امروز»، تروئیکای اروپایی چند ساعت پس از سخنرانی روز جمعه ترامپ علیه ایران و پاره شدن برجام در آمریکا، بیانیه‌ای صادر و همراهی خود با برنامه دولت آمریکا برای محدود کردن برنامه موشکی ایران و عقب‌نشینی تهران از منطقه را اعلام کرد. دیروز نیز نخست‌وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان در یک گفت‌وگوی تلفنی نه‌تنها این مطالبه جدید را مطرح کردند بلکه خواستار ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه ایران شدند تا برنامه دفاع موشکی و سیاست‌‌های منطقه‌ای ایران آنگونه که آنها می‌خواهند شود!

در کنار گفت و گوی تلفنی ترزا می و آنگلا مرکل، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت: ما سوالاتی جدی درباره رفتار ایران بویژه توسعه توانمندی موشک بالستیک و نقش مخربی که در منطقه بازی می‌کند، داریم، اما همواره مساله‌ هسته‌ای را پرونده‌ای جدا در نظر گرفته‌ایم.» وزیر خارجه فرانسه که تا چند هفته دیگر به تهران سفر می‌کند، گفت: «می‌توانیم بحثی سخت درباره موضوعات دیگر داشته باشیم. ما باید توضیحی روشن درباره برنامه موشک بالستیک و نفوذ منطقه‌ای ایرانی‌ها داشته باشیم. ما باید درباره حضور ایران در سوریه از طریق حزب‌الله و سپاه پاسداران، سوال کنیم.» وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا حاضر است علیه سپاه تحریم اعمال کند، گفت: «می‌توانیم در این باره صحبت کنیم».

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ نیز در گفتگو با شبکه بی بی سی تاکید کرد: ادامه‌ عملکرد توافق هسته‌ای ایران (برجام) بدون حضور آمریکا بسیار دشوار خواهد بود.

توصیه دولت آمریکا به اروپاییان

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی در مورد استراتژی جدید دولت ترامپ در قبال حکومت ایران گفت:‌ به دوستان و متحدانمان در اروپا می‌گویم یک فرصت واقعی پیش آمده است تا با همه تهدیدهای رژیم تهران مقابله کنیم.

وی افزود: برنامه‌ ای که رئیس‌جمهور آمریکا ارائه داد در رابطه با بیان تهدیدها خیلی روشن بود. این به نفع ماست که با هم کار کنیم. من انتظار دارم که متحدان و دوستانمان در اروپا در تلاشهای ما برای مقابله با تهدیدهای رژیم ایران از آمریکا حمایت کنند.

مسئولان دل به اتحادیه اروپا نبندند

صداوسیما: آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: آمریکا هم جسم برجام و هم روح برجام را نقض کرد و هیچ چیز از برجام باقی نگذاشته است.

وی گفت: به حمد خدا مسؤولان ما یک صدا گفته اند و می گویند برجام قابل مذاکره مجدد نیست که این موضع درست است و نباید به حمایت اروپا دل بست.

امام جمعه موقت تهران افزود: همه مسؤولان گفته اند که آمریکا در موضوع برجام دچار نقض شده است اما مسؤول سیاست خارجی آمریکا و اتحادیه اروپا به این موضوع قائل نیستند.

آیت الله خاتمی گفت: اگر اروپا روزی بخواهد میان جمهوری اسلامی یا آمریکا یکی را انتخاب کند به طور قطع آمریکا را انتخاب خواهد کرد.