ابراز تاسف آمریکا از تصمیم محمود عباس در مورد دیدار نکردن با مایک پنس

پیامدهای تصمیم ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل بر صحنه فلسطین و جهان عرب سایه انداخته است کاخ سفید روز چهارشنبه پس از اینکه حکومت خودگردان فلسطین دیدار با معاون ریاست جمهوری آمریکا را رد کرد، ابراز تاسف کرده و اعلام کرد که و تصمیم فلسطینی‌ها در رابطه با عدم پذیرش پنس را از دست دادن فرصت تلقی کرد.

جارود آگین، معاون سخنگوی پنس گفت: «متأسفانه، تشکیلات خودگردان فلسطین فرصتی برای بحث آینده منطقه را از دست می دهد، اما دولت آمریکا به تلاش های خود برای دستیابی به صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد و ما تیمی را برای بررسی طرح صلح تعیین کردیم که هنوز برای آماده کردن برنامه‌ای برای صلح تلاش می‌کند.

اعلام ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل باعث قیام مجدد فلسطینی‌ها در شهرهای فلسطین شده است.
سخنان سخنگوی پنس در واکنش به اظهارت مجدی الخالدی مشاور رئیس دولت خودگردان فلسطینی بیان شده است

الخالدی روز شنبه اعلام کرد، محمود عباس با معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر به کرانه باختری دیدار نخواهد کرد.

لخالدی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است: « هیچکس در فلسطین با مایک پنس ملاقات نخواهد کرد».

قرار است مایک پنس در روزهای 16 و 17 دسامبر به اسرائیل سفر کند و در پارلمان این کشور سخنرانی کند. او همچنین مقرر بود که در تاریخ 19 دسامبر 2017 با مقامات فلسطینی دیدار کند.

الخالدی گفت:«آمریکا با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از همه خطوط قرمز عبور کرد.»

پس از آن‌که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در تصمیمی یک‌جانبه، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، «جبرئیل رجوب» از مقام‌های ارشد جنبش فتح و نزدیک به «محمود عباس» رئیس دولت خودگران فلسطین، اعلام کرد در رام الله کسی از «مایک پنس» معاون ترامپ استقبال نخواهد کرد».

رجوب همچنین از «لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده مایک پنس و محمود عباس در رام‌الله» خبر داده است.
محمود عباس قرار است روز دوشنبه به مصر سفر کند.
سخنگوی محمود عباس، روز ۱۸ آذر ماه، در سومین روز تظاهرات در مناطق فلسطینی‌نشین به‌خاطر تصمیم دولت آمریکا برای انتقال سفارت آن کشور به اورشلیم/بیت‌المقدس، از تصمیم تشکیلات خودگردان برای دیدار نکردن با مایک پنس خبر داده بود.

این مقام جنبش فتح همچنین از کشورهای عرب خواست که از پذیرش مایک پنس به هنگام سفر به منطقه خاورمیانه خودداری کنند.

در همین راستا، یک مقام کاخ سفید گفت: «مایک پنس همچنان قصد دارد با محمود عباس و رهبران فلسطینی دیدار کند، واشینگتن هرگونه تصمیمی برای لغو این دیدار اقدامی غیر سازنده خواهد بود.»

صائب عریقات نیز یکی از رهبران جنبش فتح نیز گفت:«فلسطینی‌ها دیگر آمریکا به عنوان کشوری بی‌طرف در مسئله حل بحران خاورمیانه قبول ندارند».

عریقات گفت:«ملاقات با هر آمریکایی به منزله به رسمیت شناختن تصمیم دونالد ترامپ است».

عریقات افزود، جنبش آزادیبخش فلسطین دو شنبه 11 دسامبر برای تصمیم نهایی خود در رابطه با این رویدادها را اعلام خواهد کرد.فتر معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز ۱۹ آذر از این موضوع ابراز تاسف کرد. سخنگوی مایک پنس گفته‌است «اینکه مقام‌های فلسطینی حاضر نیستند از فرصت بحث در مورد آینده منطقه استفاده کنند، تأسف‌آور است». به گفته جرود ایجن، «با همه این‌ها دولت آمریکا از تلاش برای رسیدن به صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها مأیوس نخواهد شد، و هیئت ما برای تدوین طرحی برای صلح سخت تلاش خواهد کرد».
بنا بر برنامه‌ای که هفته‌های پیش اعلام شده بود، قرار بود آقای پنس در اواخر آذر ماه به مصر، اسرائیل و کرانه باختری رود اردن سفر کند، و از جمله بام مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.
تصمیم اعلام‌شده از سوی تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از آن صورت گرفته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از پذیرفتن اروشلیم (بیت‌المقدس) به‌عنوان پایتخت اسرائیل و آماده‌سازی مقدمات انتقال سفارت‌خانه کشور خود به این شهر خبر داد.
علاوه بر آقای عباس، رهبر مسیحیان قبطی مصر و رئیس دانشگاه الازهر آن کشور، که از مهم‌ترین مراکز دینی مسلمانان سنی به شمار می‌رود، نیز گفته‌اند در اعتراض به تصمیم آقای ترامپ، با معاون او دیدار نخواهند کرد.
مقام‌های ایالات متحده در روزهای گذشته تاکید کرده‌اند به روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها پایبند هستند. نمایندگان کنگره آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفته‌اند «تصمیمی که [در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل] گرفته شد، فقط پذیرش یک واقعیت است و به هیچ وجه، مغایر با تلاش‌ها برای دستیابی به صلح ماندگار میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نیست».
از سوی دیگر نبیل شعث، مشاور ارشد محمود عباس و از مقام‌های ارشد تشکیلاتی که او رهبری می‌کند، روز یک‌شنبه به «تایمز اسرائیل» گفته است «ما قصد نداریم روابط خود با آمریکا را قطع کنیم. هدف ما اعتراض به اقدام آقای ترامپ است».
محمود عباس قرار است امروز در سفری به مصر با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، دیدار و گفت‌وگو کند.
بیشتر کشورهای جهان حاکمیت ارضی دولت اسرائیل بر سراسر شهر اورشلیم/بیت‌المقدس را به‌رسمیت نمی‌شناسند. اسرائیل از آغاز تأسیس خود در سال ۱۹۴۸ بخش غربی اورشلیم را در اختیار داشته و بخش شرقی بیت‌المقدس که تا سال ۱۹۶۷ در کنترل اردن بود، در جنگ همان سال به اشغال اسرائیل درآمد. این شهر دربرگیرنده برخی از مهم‌ترین اماکن مقدس و مذهبی برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است. فلسطینی‌ها و تشکیلات حاکم بر آن‌ها امیدوار بودند در صورت تشکیل یک کشور مستقل، پایتخت آن در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) بنا شود.