محمود عباس: ما به کارکنانى براى اشغالگران تبدیل شده‌ایم

محمود عباس

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که روز سه‌شنبه 20 فوریه 2018 در شورای امنیت سازمان ملل نیویورک سخنرانی می‌کرد، خواستار اجرای کامل طرح صلح عربی با اسرائیل شد.

محمود عباس در سخنرانی خود پیشنهاداتی شامل برگزاری نشست بین‌المللی صلح در میانه سال جاری، قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و اجرای کامل طرح پیشنهادی سال 2002 کشورهای عربی برای صلح را ارائه کرد. او خواستار اجرای کامل روند صلح عربی “از الف تا یاء و نه برعکس” شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین خواستار توقف همه اقدامات یکجانبه میان طرف اسرائیلی در قبال فلسطین شد. مهم‌ترین این اقدامات یکجانبه شهرک‌سازی‌های اسرائیل است. محمود عباس خواست که دو طرف همدیگر را به رسمیت بشناسند.

او در جلسه شورای امنیت گفت که فلسطین می‌کوشد تنها “یک سلاح قانونی” داشته باشد و پس از آن انتخابات در این کشور برگزار شود. مقصود عباس از یک سلاح قانونی، متحد شدن همه گروه‌های فلسطینی در زیر چتر دولت این کشور است.

عباس گفت که با هزینه یک تانک می‌توان یک مدرسه و با قیمت یک هواپیما می‌توان یک بیمارستان ساخت. او گفت که تنها خواستار برچیده شدن تسلیحات هسته‌ای نیست، بلکه خواستار پایان دادن به تسلیحات متعارف نیز هست.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که خواستار انتشار فرهنگ صلح و محکوم کردن خشونت است. او گفت که فلسطینی‌ها هیچ دعوتی برای مذاکرات را رد نکرده‌اند و مذاکرات تنها راه رسیدن به صلح است.

او سازمان ملل را در اجرای قطعنامه‌هایش ناکام خواند و گفت که 705 قطعنامه از مجمع عمومی سازمان ملل و 86 قطعنامه از سوی شورای امنیت صادر شده ولی به دلیل زیربار نرفتن اسرائیل اجرا نشده‌اند.

محمود عباس گفت که با یهودیت به عنوان یک دینی مشکلی ندارد، بلکه او با اشغالگری مشکل دارد، فارغ از اینکه دینش چه باشد. به گفته او دولت ترامپ همه درخواست‌های طرف فلسطینی را رد کرد، علیرغم اینکه فلسطینی‌ها آماده توافقی تاریخی برای صلح بودند ولی آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

او گفت که برایش عجیب است که آمریکا کماکان و براساس قانون سال 1987 کنگره این کشور، تشکیلات خودگردان فلسطین را تروریست می‌داند و در مسیر فعالیت‌هایش سنگ‌اندازی می‌کند.

محمود عباس گفت: «ما در کنگره آمریکا تروریست هستیم ولی دولت آمریکا به دیدار ما می‌آید و ما نیز به دیدار دولت آمریکا می‌رویم. اگر واقعا ما تروریست هستیم چگونه است که به تروریست‌ها کمک می‌کنید؟”

ابومازن خواستار تشکیل سازوکاری چندجانبه برای حل مشکل فلسطین شد و گفت ما دولتى بدون حاکمیت هستیم، اشغالگران هزینه‌اى پرداخت نمى کنند و اکنون به کارکنانى براى اشغالگران تبدیل شده‌ایم.

محمود عباس گفت که با هر راه‌حلی که بر خلاف توافقات بین‌المللی باشد به اندازه توانش مخالفت خواهد کرد و اعلام کرد تلاش‌هایش برای کسب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را افزایش خواهد دارد و در این چارچوب خواستار حمایت بین‌المللی شد.

پیش از سخنان محمود عباس، نیکولای میلادینوف، فرستاده سازمان ملل در زمینه صلح خاورمیانه سخنرانی کرد و گفت که راه‌حل دو دولت می‌تواند صلح پایدار میان اسرائیل و فلسطین را به ارمغان بیاورد.

او همچنین گفت که بالا گرفتن درگیری‌ها در سوریه، ثبات خاورمیانه را تضعیف خواهد کرد.

فرستاده سازمان ملل در زمینه صلح خاورمیانه سیاست شهرک‌سازی اسرائیل را غیرقانونی دانست و گفت که این سیاست، تلاش‌ برای برقراری صلح را با مشکل مواجه می‌کند. او همچنین از جامعه جهانی خواست که کمک‌های مالی جدیدی به اونروا، آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه تامین کنند.

نیکولای میلادینوف همچنین از مقامات فلسطینی خواست تا نوار غزه را مجددا تحت کنترل خود در آورده و به بازسازی نهادهای این منطقه بپردازند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در آغاز این نشست حمایت این سازمان از راه‌حل دو دولت را به عنوان راه‌حل مشکل میان اسرائیل و فلسطین اعلام کرد.