نیکی هیلی:حضور وزیر دادگستری ایران در شوراى حقوق بشر “شرم‌آور” است

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، حضور علیرضا آوایی، وزیر دادگستری ایران در سی و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو را “شرم‌آور” توصیف کرد. آوایی به نقض حقوق بشر متهم است.

به گزارش “صداى امریکا” ، هیلى روز دوشنبه ۷ اسفند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شورا با مجوز دادن به وزیر دادگستری ایران برای سخنرانی در حالیکه او دارای پیشینه موارد متعدد نقض فاحش حقوق بشر است، عملا باید از کارکرد خود شرمسار باشد”.

علیرضا آوایی در فهرست ٢٩ تن از مقامات ایرانى قرار دارد که به دلیل نقش داشتن در نقض متعدد حقوق بشر از سال ۲۰۱۱ در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌ است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در بیانیه خود اعلام کرده که آوایی طی دوران کاری خود از آزادی بیان جلوگیری کرده و به تقویت سرکوب، خشونت و اعدام‌های خارج از صلاحیت قضایی پرداخته است و این موضوع او را به یک ناقض حقوق بشر تبدیل کرده است.

هیلی افزود که صرف مجوز حضور وی در این شورا، دلالت بر نیاز مبرم به اصلاح این شوراست، زیرا که چنین حضوری عملا تمسخر اصل حفاظت از حقوق بشر است.

سازمان‌های حقوق بشری آوایی را از مسئولان قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، معرفی میکنند و می‌گویند او از اعضای “هیأت مرگ استان خوزستان” و مسئول اعدام بسیاری از زندانیان سیاسی است. آوایی از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ دادستان عمومی و انقلاب دزفول و اهواز بود.

در جریان اعدام‌های ۱۳۶۷ (۱۹۸۸) آوایی دادستان انقلاب در دزفول بود و بر اساس دستور روح الله خمینی، رهبر وقت نظام جمهوری اسلامی ایران به عضویت “هیأت مرگ در خوزستان” درآمد و مسئول اعدام شمار زیادی از زندانیان در زندان یونسکو دزفول به شمار می‌رود.

به گفته شاهدان عینی به دستور علیرضا آوایی، گروهی از زندانیان نوجوان و کمتر از ۱۸سال در محوطه‌ پشت حیاط خلوت زندان یونسکو در گروههای دو – سه نفره اعدام شدند.

آوایی در سال‌های بعد رئیس دادگستری استانهای لرستان، مرکزی و اصفهان بود. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ رئیس کل دادگستری استان تهران، سپس معاون وزیر کشور شد و در تیر۹۵ رئیس جمهوری ایران حسن روحانی او را به‌عنوان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور منصوب کرد.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ آوایی را به‌خاطر نقض حقوق بشر در لیست تحریم‌های خود قرار داد و اعلام کرد او «به‌عنوان رئیس قضاییه تهران او مسئولیت نقض‌های حقوق بشر، دستگیری‌های خودسرانه، انکار حقوق زندانیان و افزایش اعدام‎ها را به عهده داشته است.»

آوایی علاوه بر اینکه به دست داشتن در نقض حقوق بشر در چهار دهه گذشته، متهم است همچنین او را یکی از عاملان سرکوب اعتراضات مردمی و دستگیری دست‌کم ۸۰۰۰ تن و قتل دستگیرشدگان زیر شکنجه می دانند.