آنتونیو گوترش از رفتارهای تحقیرآمیز، اعترافهای اجباری زیر شکنجه و اعدامهای گسترده در ایران ابراز نگرانی کرد

آخرین گزارش آقای آنتونیو گوترش به شورای حقوق بشر درباره وضعیت حقوق بشر در ایران است، وی در این گزارش نوشته است: در ۲۹دسامبر ۲۰۱۷ تظاهراتی به‌خاطر افت معیارهای زندگی و بیکاری گسترده و گرانی قیمت غذا در شهر مشهد شروع شد. به‌دنبال آن در روز بعد تظاهرات در چندین شهر بزرگ گسترش یافت. اینها به‌عنوان بزرگترین تظاهراتها از سال ۲۰۰۹به بعد گزارش‌ شده است.

در گزارشات متعددی گفته شد که دولت دسترسی به اینترنت را در شبکه تلفنهای همراه از جمله در سرویسهای خدمات رسانی شبکه‌های اجتماعی مسدود کرد و در برخی از مناطق دسترسی به اینترنت را کلاً قطع کرد.

کانال‌های خبری رسمی تأیید کردند دست کم ۲۲نفر از جمله کودکان در درگیریهای ۵روز اول تظاهرات ها کشته شدند.

آقای گوترش سانسور بسته شدن و فیلتر کانالهای شبکه های اجتماعی را مورد توجه قرار داده و رفتارهای غیرانسانی شکنجه  یا مجازات تحقیرآمیز، گرفتن اعتراف اجباری زیر شکنجه، شرایط نگهداری غیرانسانی و تحقیرآمیز زندانیان در بازداشت، تهدید و ارعاب و توهین و حبس های انفرادی طولانی‌مدت در زندانهای ابراز نگرانی شده است.

در این گزارش عدم دسترسی زندانیان به مراقبتهای بهداشتی و غذایی به عنوان نوعی مجازات و تهدید و ارعاب برای بدست آوردن اعتراف اجباری معادل شکنجه شناخته شده است.

«دبیرکل یادآور می‌شود که محرومیت از مراقبتهای بهداشتی به‌عنوان نوعی از مجازات و تهدید و ارعاب و یا به‌دست آوردن اعتراف اجباری، معادل شکنجه است.»

دبیر کل با اشاره به ۴۸۲اعدام در سال ۲۰۱۷ اعدامهای گسترده، به‌ویژه اعدام نوجوانان توسط حکومت، را مورد مذمت قرار گرفته و خواستار پایان دادن به مجازات اعدام و ممنوعیت اعدام نوجوانان شده است. و از ادامه آن ابراز نگرانی کرده است.