کشاورزان اصفهان: قیام رعیت نزدیک است

گروه پرشماری از کشاورزان ورزنه اصفهان در اعتراض به سیاست‌های آبی دولت حسن روحانی جمعه ۱۸ اسفند دست به تظاهرات زدند. کشاورزان اصفهانی با سر دادن شعارهایی دولت حسن روحانی را به دروغگویی متهم کرده بودند. کشاورزان معترض که مهم‌ترین خواسته‌شان سهم حق‌آبه اصفهان است، به سوی تأسیسات انتقال آب به یزد حرکت کردند که یگان‌های ضد شورش با آن‌ها درگیر شدند. آن‌ها که مسئولان را «بی‌غیرت» می‌خواندند هشدار می‌دادند که «قیام رعیت» نزدیک است.

جمعه ۱۸ اسفند، ورزنه، شرق استان اصفهان: درگیری یگان ویژه با کشاورزان معترض

خبرگزاری جمهوی اسلامی کشاورزان معترض ورزنه اصفهان را متهم کرده است که قصد تخریب تأسیسات انتقال آب به یزد را داشتند. ایرنا گزارش می‌دهد که یگان ویژه ضد شورش و نیروهای انتظامی با پرتاب گاز اشک‌آور کشاورزان معترض را متفرق کردند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی تعداد مجروحان را چهار الی پنج نفر اعلام کرده است. از تعداد دقیق مجروحان اطلاعی در دست نیست.

در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از راهپیمایی کشاورزان به سوی تأسیسات انتقال آب به یزد منتشر شده، تعداد پرشماری از کشاورزان معترض دیده می‌شوند که با سر دادن شعارهایی مسئولان را «بی‌غیرت» می‌خوانند و به آن‌ها هشدار می‌دهند که «قیام رعیت» نزدیک است.

بر اساس تصاویر و گزارش‌های تأیید نشده در شبکه‌های اجتماعی درگیری یگان ویژه با کشاورزان معترض تا ساعتی از شب ادامه داشت. سرانجام یگان ویژه ناگزیر به عقب‌نشینی شد. کشاورزان لاستیک آتش زده بودند و با سنگ و چوب در صدد مقابله با نیروهای یگان ویژه برآمده بودند. شایعاتی هم وجود دارد مبنی بر اینکه فردی با خودرو گروهی از نیروهای یگان ویژه را زیر گرفته است.

کشاورزان از ۲۵ روز پیش تاکنون با تظاهرات مسالمت‌آمیزی به انتقال آب زاینده‌رود از استان اصفهان به استان یزد معترض بودند. ۳۵۰ هزار نفر در شرق استان اصفهان از طریق کشاورزی گذران می‌کنند. انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از حق‌آبه استان اصفهان به یزد، زندگی آن‌ها را به خطر انداخته است. در سال ۹۵ مسئولان استان اصفهان به کشاورزان قول داده بودند که ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب پشت سدها را به کشاورزی در شرق اصفهان اختصاص دهند اما به این وعده عمل نکردند. در همان سال گروهی از کشاورزان اصفهانی لوله انتقال آب به استان یزد را شکستند.

محمود حسینی که در فاصله بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ استاندار اصفهان بود، سال گذشته درباره بیکاری کشاورزان ساکن شرق اصفهان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته بود:

«در شرق اصفهان که ۳۰۰ هزار تن جمعیت دارد، بالغ بر ۵۰ هزار کشاورز به علت کم‌آبی زاینده رود بیکار شده‌اند و آنها هم که بیکار نشده‌اند، درآمدهای‌شان کاهش یافته است.»

مهاجرت از روستا به شهرها یکی از پیامدهای بحران کم‌آبی در شرق اصفهان در اثر انتقال آب به یزد است. یکی از کشاورزانی که از روی خاک کنده شده به ایلنا گفته بود:‌

«زمین داشتم، رعیت بودم، پدرم هم کشاورز بود، زمین هم کم و بیش زندگی ما را می‌گذراند. آب که کم شد، دیگر به ما آب نرسید، مجبور شدیم به شهر بیاییم. فکر می‌کردم بهتر می‌شود، اینجا هر روز هشتم گرو ۹ است.»

وزارت نیرو سال گذشته برای حل این بحران کارگروهی به نام کارگروه «ملی سازگاری با کم آبی» تشکیل داد. سامان دهی رودخانه زاینده رود، جایگزینی کشت‌های صنعتی به گلخانه‌ای، اجرای پروژه‌های فنی برای برداشت از زاینده‌رود، جایگزینی پساب در مصرف کشاورزی و صنعت و طرح‌های اضطراری تامین آب در دستور این کارگروه قرار گرفت که تاکنون به جایی نرسیده است.