شمخانی: مشاور جدید امنیت ملی آمریکا «مایه شرمساری» است

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، انتخاب جان بولتون، به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را مایه «شرمساری» آمریکا خواند.

علی شمخانی در دیدار با عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه، گفت: «برای یک کشور به ظاهر ابرقدرت مایه شرمساری است که مقام مسئول امنیت ملی آن حقوق بگیر یک فرقه تروریستی با سابقه کشتار ۱۷ هزار نفر از شهروندان بیگناه ایران باشد».

اشاره این مقام بلندپایه ایرانی به «فرقه تروریستی»، ظاهرا به سازمان مجاهدین خلق ایران بر می‌گردد که از ابتدای دهه ۶۰ خورشیدی وارد فاز مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی شد. با این حال، آماری که مقام‌های جمهوری اسلامی از تعداد کشته‌ها در درگیری با این سازمان ارائه می‌کنند از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوم فروردین پس از برکناری ژنرال هربرت مک‌مستر، جان بولتون را به سمت مشاور امنیت ملی خود انتخاب کرد.

این انتخاب با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مخالفان و موافقان جان بولتون روبرو شده است.

آقای بولتون از جمله سیاستمداران آمریکایی است که هنوز حمله به عراق را تصمیمی درست می‌داند. این در حالی است که دونالد ترامپ، پیشتر حمله به عراق را «احمقانه» خوانده بود.

مشاور جدید امنیت ملی آمریکا همچنین مدافع حمله پیشگیرانه به ایران و کره شمالی و طرفدار پروپاقرص سرنگونی جمهوری اسلامی است. وی در گذشته بارها در گردهمایی‌های سازمان مجاهدین خلق در پاریس سخنرانی کرده بود.

آقای بولتون هشت ماه پیش در گردهمایی این سازمان گفته بود که دولت دونالد ترامپ باید همانند این سازمان هدف خود را تغییر فوری رژیم جمهوری اسلامی تعیین کرده و سازمان مجاهدین را به عنوان یک جایگزین «موثر» قلمداد کند.

وی گفته بود که انقلاب ایران نباید چهل سالگی خود را ببیند.

در واکنش به انتصاب مشاور جدید امنیت ملی آمریکا، علیرضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، در توییتر خود نوشت: «جان بولتون دارای بینش درست و درکی فراگیر از منطقه است به ویژه تهدید رژیم ایران و نیاز به آزادی‌سازی ایران».

در همین حال شائول موفاز، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، در نشستی که روزنامه یعودیت آحارونوت، این هفته برگزار کرد، اظهار داشت که جان بولتون در زمان جورج بوش به دنبال قانع ساختن اسرائیل برای حمله به ایران بود.

وی اظهار داشت: «من جان بولتون را از زمانی که سفیر آمریکا در سازمان ملل بود می‌شناسم. او تلاش داشت تا مرا به لزوم حمله به ایران قانع کند».

آقای بولتون همچنین از مخالفان سرسخت برجام است. وی در سال ۲۰۱۵ در یادداشتی تحت عنوان«برای جلوگیری از بمب ایران، ایران را بمباران کنید» پیشنهاد بمباران تاسیسات اتمی ایران را مطرح ساخت.

وی در مخالفت با باراک اوباما نوشت نتیجه توافق با ایران، اشاعه سلاح‌های اتمی در خاورمیانه خواهد بود.

در رسانه‌های غربی و تهران، گزینش جان بولتون به مشاور امنیت ملی و مارک پومپئو به به سمت وزیر خارجه به خروج آمریکا از برجام و اتخاذ سیاست‌های تهاجمی علیه ایران تعبیر شده است.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز شنبه انتصاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، را در چارچوب تندتر شدن سیاست‌های واشینگتن در قبال ایران ارزیابی کرد.