بریتانیا از ایران خواست به مسلح کردن حوثی‌ها پایان دهد

بریتانیا یکشنبه 25 مار از ایران خواست از ارسال اسلحه به شبه‌نظامیان حوثی در یمن دست کشیده و به جای آن، از نفوذ خود برای پایان دادن به تنش دایر در این کشور استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوریس جانسون و بیلی مورددولت وزرای امور خارجه و توسعه بین‌المللی بریتانیا، با صدور بیانیه‌ای به مناسبت گذشت سه سال از آغاز عملیات ائتلاف عربی به رهبری سعودی به منظور حمایت از دولت قانونی در یمن تاکید کردند: «ایران اگر در تعهدش در حمایت از راه‌حل سیاسی در یمن صادق باشد، همانگونه که به طور علنی اعلام کرده، باید از ارسال اسلحه‌ای که دوره تنش را طولانی‌تر، بحران‌های منطقه‌ای را تشدید و امنیت و ثبات بین‌المللی را تهدید می‌کند، دست بردارد».

دو وزیر در بیانیه خود افزودند: «برای ما سوال است که چرا ایران، به جای استفاده از نفوذش برای پایان دادن به تنش به گونه‌ای که به سود مردم یمن باشد، هزینه بالایی در کشوری می‌کند که با آن ارتباط یا منافع تاریخی حقیقی ندارد».

دو وزیر بریتانیایی تاکید کردند: «ما از تلاش‌های ائتلاف عربی به رهبری سعودی برای بازگرداندن مشروعیت در یمن برپایه قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمایت می‌کنیم».

کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی تاکید کردند که ایران مانع رسیدن موشک‌های بالستیک به حوثی‌ها نمی‌شود. این کارشناسان اما نتوانستند کانال‌هایی را مشخص کنند که از طریق آن، موشک‌ها به حوثی‌ها رسانده شده است.

در حالی که غرب این گزارش را دلیلی بر دست داشتن تهران در مسلح سازی حوثی‌ها دانست، روسیه تاکید کرد که گزارش سازمان ملل متحد، دلیلی برای دست‌داشتن مستقیم نظام ایران در رساندن موشک ندارد.

تهران بارها اتهام‌های غرب مبنی بر مسلح سازی حوثی‌ها را رد کرده است.

بیشتر بدانید:
عربستان سعودی می‌گوید سامانه دفاعی آن کشور هفت موشک بالیستیک، که شورشیان حوثی در یمن شلیک کرده بودند، را سرنگون کرده‌است. گزارش شده سقوط بقایای موشک‌ها روی یک منطقه مسکونی، یک کشته برجای گذاشته‌است.
حملات موشکی حوثی‌ها به خاک عربستان، در سومین سال آغاز عملیات ائتلاف به رهبری ریاض علیه آن‌ها، انجام شده‌است.
خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند مرگ یک نفر در جریان سقوط بقایای موشک‌ها در منطقه‌ای در ریاض، نخستین مورد از تلفات انسانی از زمان آغاز عملیات ائتلاف، در پایتخت عربستان است؛ هرچند موشک‌های شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها، پیش‌تر در دیگر مناطق عربستان شماری کشته و زخمی برجای گذاشته بود.
شورشیان حوثی تائید کرده‌اند که فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض و شماری دیگر از مناطق را هدف قرار داده‌اند. به گفته شورشیان در حمله به ریاض از موشک‌های برکان اچ-۲ استفاده شده‌است. به گفته ائتلاف به رهبری عربستان نجران، جازان و خمیس مشیط، در جنوب غربی عربستان، دیگر مناطقی بودند که هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند.
خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از سخنگوی ائتلاف به رهبری ریاض می‌گوید بقایای موشک‌هایی که سامانه پدافندی عربستان هدف قرار داده، روی خانه‌ای در ریاض فروریخته و به کشته‌شدن یک شهروند مصری انجامیده‌‌است. دو نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.
رویترز و خبرگزاری فرانسه به نقل از گزارشگران و یا شاهدانی در منطقه، از شنیده‌شدن صدای چندین انفجار و دیده‌شدن شعله‌های آتش در آسمان خبر داده‌اند.
شورشیان حوثی بارها اقدام به پرتاب موشک به مناطقی از عربستان کرده‌اند. گزارش‌های مختلف حاکی‌ست سامانه پدافندی عربستان این موشک‌ها را منهدم کرده‌است.
عربستان سعودی و آمریکا می‌گویند، ایران تسلیحات موشکی در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد. ایران این اتهام‌ها را رد کرده است.
کار‌شناسان سازمان ملل متحد که مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌های یمن هستند، دو نوبت، یک‌بار در مه و ژوئیه ۲۰۱۷ و سپس نوامبر و دسامبر همان سال برای بررسی بقایای موشک‌های زمین‌به‌زمین شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به اهداف‌ سعودی، به عربستان رفتند.
این کار‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این جنگ‌افزارها منشا ایرانی دارند و پس از آغاز تحریم‌های شورای امنیت در مارس ۲۰۱۵ به دست حوثی‌ها رسیده‌است.
بر اساس گزارش سازمان ملل، با استناد به قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت که در بند ۱۴ آن بر منع ارسال مستقیم یا غیر مستقیم جنگ‌افزار برای حوثی‌ها و متحدین آنها تاکید شده، کمیته بررسی پی برد که جمهوری اسلامی ایران این بند را زیر پا گذاشته و احتیاط لازم را در خودداری از فروش یا انتقال موشک و پهپاد به حوثی‌ها و حامیان علی عبدالله صالح نشان نداده است. تهران این گزارش‌ها را رد کرده و عربستان را متهم به «وارونه جلوه‌دادن همه حقایق» کرده‌است.
درگیری‌های یمن پس از شورش حوثی‌ها و متحدان آن‌ها در آن زمان، یعنی وابستگان نظامی علی عبدالله صالح، علیه دولت عبدربه منصور هادی، که همچنان نزد سازمان ملل دولت مشروع یمن به‌شمار می‌رود، آغاز شد. حوثی‌ها از حمایت ایران برخوردار هستند. پس از آن بود که عربستان ائتلافی تشکیل داد و وارد درگیری‌های یمن شد. هادی از حمایت عربستان برخوردار است. هزاران غیرنظامی در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند. سازمان ملل و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، بارها در مورد وضعیت یمن و وقوع یک فاجعه انسانی بزرگ در آن هشدار داده‌اند.