لیندزی گراهام: آمریکا مجبور خواهد شد به افغانستان بازگردد همانطوری که به عراق و سوریه بازگشتیم، چرا که تهدید تروریستی بسیار بزرگی متوجه ما خواهد شد

لیندزی گراهام: آمریکا مجبور خواهد شد به افغانستان بازگردد
همانطوری که به عراق و سوریه بازگشتیم، به افغانستان نیز باز‌می‌گردیم، چرا که تهدید تروریستی بسیار بزرگی متوجه ما خواهد شد
ا
لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه معتقد است که با وجود خروج آشفته نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان که چند روز پیش به پایان رسید، آمریکا مجبور خواهد شد به افغانستان بازگردد.
گراهام روز سه‌شنبه 7 سپتامبر در گفتگو با خبرگزاری «بی‌بی‌سی» گفت: «ما همانطوری که به عراق و سوریه بازگشتیم، به افغانستان نیز باز‌می‌گردیم. مجبور خواهیم شد این کار را بکنیم، چرا که تهدید تروریستی بسیار بزرگی متوجه ما خواهد شد.»
سناتور جمهوری‌خواه تاکید کرد که افغانستان می‌تواند به نقطه کانونی مهمی برای «رفتارهای افراطی اسلامگرایانه» و «پناهگاهی برای تروریست‌های القاعده» تبدیل شود، که امنیت ایالات متحده را به خطر می‌اندازد.
به گفته گراهام، نگرانی درباره افزایش «عناصر تروریستی» دقیقاً دلیل «بازگشت» ایالات متحده به عراق است، جایی که به گفته وی امروز «5000 سرباز» آمریکایی مستقر هستند. این در حالی است که اخبار رسمی دولت آمریکا، تعداد سربازان آمریکایی در عراق را تنها 2500 نفر اعلام کرده است.
سناتور جمهوری‌خواه به «بی‌بی‌سی» گفت که در واکنش به بحران افغانستان، ایالات متحده دو گزینه دارد: یا می‌تواند بگوید این مشکل من نیست و کنار بکشد، یا منتظر حملات احتمالی باشد.
گراهام درباره راهکار پیشنهادی خود گفت: «به جبهه مقاومت در دره پنجشیر کمک کنید. طالبان نمی‌توانند بر افغانستان حکومت کنند. آنها مورد نفرت مردم افغانستان هستند. با شکست مقاومت و گذشت زمان چه اتفاقی می‌افتد؟ داعش به دنبال طالبان می‌آید، و کل کشور تا یک سال آینده فرومی‌پاشد، و بستری مناسب برای تعرض به منافع غرب شکل می‌گیرد.»

درخواست استیضاح بایدن
این سناتور ارشد پیشتر خواستار استیضاح پرزیدنت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به دلیل «خروج فاجعه‌بار» از افغانستان و هرج و مرج هنگام تخلیه شده بود، و گفته بود که «رئیس‌جمهوری آمریکا در وظایف خود به عنوان فرمانده کل قوا قصور کرده است.»
گفتنی است که اکثر شخصیت‌های بارز جمهوری‌خواه اگر چه موافق خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان هستند اما مساله چگونگی این خروج مخالفت کردند.

آنها به مذاکرات دونالد ترامپ، ریاست‌جمهوری پیشین آمریکا با طالبان در دوحه پایتخت قطر، که به طالبان رسمیتِ بین‌المللی بخشید، واکنش قابل توجهی نشان نداده بودند. اینک نیز عموم آنها از منظر چگونگی تخلیه افغانستان به بایدن انتقاد می‌کنند.