رئیس منطقه تیگرای: ایران، ترکیه و امارات در تشدید درگیری‌های اتیوپی دست دارند

گروهی از سربازان ارتش اتیوپی که به

رئیس منطقه تیگرای در اتیوپی روز یکشنبه ۲۸ آذر، ایران، ترکیه و امارات متحده عربی را متهم کرد که با ارائه کمک‌های نظامی و مالی به دولت اتیوپی بحران در این کشور را تشدید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دبرِتسیون گِبره‌میخائیل، رئیس منطقه تیگرای با اشاره به ایران و دو کشور دیگر یادشده در بیانیه‌ای گفت که آن‌ها در «جنایات» نخست‌وزیر اتیوپی علیه مردم تیگرای «دست دارند».

جنگ بین دولت اتیوپی و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای که حدود یک سال پیش با تصرف چند پادگان در شمال این کشور توسط شورشیان تیگرای آغاز شد، باعث کشته شدن ده‌ها هزار نفر شده است.

در حال حاضر، یک سال پس از آن‌که آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، عملیات نظامی خود را در منطقه تیگرای آغاز کرد، صحنه درگیری‌ها به سمت پایتخت اتیوپی در حال حرکت است و در همین حال، جنگند‌ه‌ها و پهپادهای اتیوپی در ماه‌های اخیر مکان‌های مختلفی را در منطقه تیگرای بمباران کرده‌اند.

رئیس منطقه تیگرای در بیانیه تازه خود جزئیاتی از دلیل اتهاماتش علیه سه کشور یادشده ارائه نکرد اما گفت که «نیروهای مهاجم خارجی و داخلی» در جریان «جنگ نسل‌کشی مردم تیگرای به‌دست آبی احمد، مرتکب جنایت شده‌اند».

در این بیانیه توضیح دیگری نیامده است اما اتیوپی در ماه‌های اخیر مظنون به استفاده از پهپادهای ایرانی علیه شورشیان تیگرای شده است.
به گفته مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی، حکومت ایران طراح حمله ناکام به سفارتخانه امارات متحده در پایتخت اتیوپی

ماه اوت امسال زمانی که نخست‌وزیر اتیوپی از فرودگاه سِمِرا، مرکز استان عَفَر که هم‌مرز با منطقه تیگرای است، بازدید می‌کرد تصاویر یک پهپاد «مرموز» در کنار او دیده می‌شد که پخش این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی کنجکاوی زیادی برانگیخت.

بلینگ‌کت، موسسه روزنامه‌نگاری تحقیقاتی مستقر در هلند، اخیراً در گزارشی نوشت که با بررسی این تصاویر و تصاویر مختلف ماهواره‌ای به این نتیجه رسیده است که دولت اتیوپی به احتمال زیاد از ایران پهپادهای تهاجمی «مهاجر-۶» دریافت کرده است.

از سال گذشته و آغاز درگیری در تیگرای، منابع مخالف گفته‌اند که ارتش اتیوپی از پهپادهای جدید استفاده می‌کند و همچنین گزارش کرده‌ند که در حملات این پهپادها به غیرنظامیان نیز تلفاتی وارد شده است.

بلینگ‌کت می‌نویسد تاکنون تصور می‌شد که ایران هواپیماهای بدون سرنشین و قطعات یا طرح‌های آن‌ها را تنها به نیروهای نیابتی و متحدان خود در عراق، لبنان، یمن و نوار غزه منتقل کرده است،‌ البته حضور پهپادهای ساخت ایران در سودان نیز گزارش شده و به نظر می‌رسد مقامات ونزوئلا نیز به پهپاد مهاجر-۶ علاقه نشان داده‌اند.

پس از این گزارش بلینگ‌کت، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، ۱۶ شهریورماه امسال در گزارشی نوشت که «پهپاد رده‌متوسط مهاجر-۶ برای اولین بار در فروردین ۱۳۹۶ رونمایی شد و در عرصه خارجی اخباری از به‌خدمت‌گیری و احتمالاً تولید مهاجر-۶ در ونزوئلا در دست است».

تسنیم در ادامه نوشت که «همچنین حشدالشعبی در عراق و نیز ارتش اتیوپی از دارندگان مهاجر-۶ به‌شمار می‌روند».

دلیل ارتباط نظامی بین ایران و اتیوپی اعلام نشده است اما بلینگ‌کت در گزارش‌های اخیر خود نوشته است که در ماه‌های ژوئیه و اوت سال جاری، «ردیاب‌های پرواز، حضور هواپیماهای باری ایرانی را در پایگاه‌های هوایی مختلف غیرنظامی و نظامی در سراسر اتیوپی نشان داده‌اند».

این گزارش‌ها افزوده‌اند که «یکی از این هواپیماها در سال ۲۰۲۰ توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران ایران تحریم شد و محتوای محموله‌های این پروازها مشخص نیست».