“نرگس محمدی در دادگاهی پنج دقیقه‌ای به هشت سال زندان ، بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت «ارتباطات مخابراتی»محکوم شده است”

نرگس محمدی، نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در دادگاهی که تنها پنج دقیقه طول کشیده، به هشت سال زندان، بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از ارتباط مخابراتی محکوم شده است.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، فعال مدنی بازداشت شده که در زندان قرچک ورامین در حبس است، یکشنبه ۳ بهمن /۲۳ ژانویه در توییتر نوشت نرگس محمدی پس از «ممنوع‌تلفن» شدن، در یک دادگاه پنج دقیقه‌ای به ۸ سال زندان، بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت ارتباط مخابراتی محکوم شده است.

او افزود از آنجایی که همسرش با خانواده تماس نداشته، جزئیات این حکم هنوز مشخص نیست.تقی رحمانی این فشارها را «انتقام‌گیری قوه قضائیه» خواند. او پیشتر نیز با اشاره به استفاده نهادهای امنیتی و قضایی از سلول انفرادی برای شکنجه همسرش اعلام کرده بود نرگس محمدی در تماسی یک دقیقه‌ای گفته است از مسئول شعبه دوم دادسرای مقدس (اوین) شکایت می‌کند و بعد از گفته شدن این جمله، تماس تلفنی او قطع شده است.نرگس محمدی پیش از این هم از مسئولان زندان اوین شکایت کرده و گفته بود به شکایتش از نیروهای امنیتی و قضایی که دی ماه ۹۸ در زندان اوین به او «حمله فیزیکی شدید» کرده بودند، رسیدگی نشده است.

او گفته بود:

«این در حالی‌ست که پزشکی قانونی بیش از ۲۴ مورد آثار کبودی روی بدن من را نه فقط گزارش کتبی، بلکه گزارش تصویری کرده اما شکایت من مورد رسیدگی قرار نگرفته و شکایت وزارت اطلاعات و آقای ضیایی، رئیس وقت زندان اوین، مورد رسیدگی قرار گرفته است.»

نرگس محمدی مهر ماه سال ۹۹ پس از تحمل پنج سال و نیم حبس در زندان‌های اوین و زنجان، آزاد شد اما به فاصله کمتر از یکسال از آزادی‌اش، دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی به پرونده‌سازی علیه او دست زدند.

این فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ایران ۲۵ آبان‌، زمانی که در مراسم دومین سالگرد کشته شدن ابراهیم کتابدار، از جان باختگان اعتراض‌های آبان ۹۸ شرکت کرده بود، توسط نیروهای امنیتی در کرج همراه با اعمال خشونت بازداشت شد. ماموران امنیتی در ادامه منزل او را تفتیش کرده و وسائل شخصی‌اش را با خود بردند.

او اول آذر ماه برای تفهیم اتهام به دادسرای اوین اعزام شد، بدون اینکه حق انتخاب وکیل داشته باشد و سه‌شنبه هفتم دی ماه، در تماسی از داخل زندان با خانواده‌اش، اطلاع داد که از سوم آذر تحت بازجویی قرار گرفته و علاوه بر اتهام‌های قبلی، به او اتهام «جاسوسی برای عربستان» زده شده است.اتهام جاسوسی برای عربستان به دلیل نامزد شدن نرگس محمدی و لجین الهذلول، زن فعال عربستان سعودی، از طرف پارلمان نروژ برای جایزه صلح نوبل، علیه این فعال حقوق بشر مطرح شده است.

در این تماس تلفنی نرگس محمدی اعلام کرده بود در هیچ دادگاهی شرکت نخواهد کرد چرا که جرمی مرتکب نشده تا دادگاهی شود.نرگس محمدی پس از هفته‌ها حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین در سلول انفرادی، چهارشنبه ۲۹ دی، در بی‌خبری خانواده‌اش به زندان قرچک ورامین منتقل شد.نرگس محمدی در ۱۱ سال اخیر بارها به زندان افتاده، آزار دیده و شکنجه شده است.