زلنسکی حملات روسیه را «تروریسم دولتی» توصیف کرد؛ کرملین اتهام جنایات جنگی را رد کرد

در حالی که رییس جمهور و وزیر خارجه اوکراین، حملات روسیه به شهر خارکف را وحشیانه و مصداق جنایت جنگی توصیف می‌کنند، کرملین استفاده از بمب‌های خوشه‌ای و بمب‌های خلا در این حملات را رد کرد.

ولودیمر زلنسکی، رییس‌ جمهور اوکراین، در یک سخنرانی، حملات به خارکف، دومین شهر این کشور را « تروریسم دولتی» خواند.

او همچنین در سخنرانی ویدیویی در پارلمان اروپا گفت که «روسیه کودکان اوکراینی را هدف قرار می‌دهد.»

رییس جمهور اوکراین همچنین با اشاره به درخواست این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا گفت: «ما در حال جنگ‌ایم تا عضو برابری در اروپا باشیم و اتحادیه اروپا باید ثابت کند که با ماست.»

روز سه شنبه فیلم‌هایی از انفجارهای مهیب در میدان اصلی این شهر منتشر شد.

در همین حال دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، اعلام کرد که روسیه از طریق «گلوله‌باران کورکورانه» شهرهایی مانند خارکف مرتکب جنایات جنگی شده و خواستار تحریم‌های بین‌المللی بیشتری علیه این کشور شد.

دبیر کل عفو بین الملل نیز روسیه را به استفاده از بمب خوشه‌ای در حمله به مراکز غیر نظامی از جمله یک مهدکودک متهم کرده بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این اتهام و همچنین استفاده روسیه از بمب های خلا و دیگر جنایات جنگی را رد کرد.

کریم خان،دادستان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه اعلام کرده که تحقیق درباره وقوع جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در اوکراین را آغاز می‌کند.

او گفت: «برمبنای تحقیقات قبلی در کریمه و دنباس، متقاعد شده‌ام زمینه تحقیق درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت هم پیشتر (حمله۲۰۱۴ روسیه) و هم در رویداد فعلی وجود دارد.»

رییس جمهور اوکراین همچنین خواستار معرفی اوکراین به عنوان منطقه پرواز ممنوع شده اما آمریکا و بریتانیا این درخواست را رد کرده اند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده که دور نخست مذاکرات بین هیات‌های اوکراین و روسیه شامگاه دوشنبه پایان یافت و رییس هیات روسیه از توافق برای ادامه مذاکرات در مکانی در مرز لهستان و بلاروس خبر داد.

میخائیل پودولیاک، مشاور رییس جمهوری اوکراین، برخورد طرف روسی را همچنان «به شدت مغرضانه» توصیف کرد و مذاکرات را مشکل خواند.

سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد که برای ارزیابی نتایج مذاکرات با اوکراین خیلی زود است و در حال حاضر برنامه‌ای برای صحبت پوتین با زلنسکی وجود ندارد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نیز گفت که دیگر نمی‌توان پوتین را یک طرف گفت‌و‌گوی قابل اتکا دانست اما باید خود اوکراینی‌ها در این‌باره تصمیم بگیرند.

لاوروف: کشورهای غربی نباید در هیچ یک از کشورهای شوروی سابق پایگاه نظامی ایجاد کنند

روز سه شنبه همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که مسکو تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های اتمی در اوکراین انجام می‌دهد.

او تاکید کرد که کشورهای غربی نباید در هیچ یک از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق پایگاه نظامی ایجاد کنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که اروپا با ارسال سلاح‌های مرگبار به اوکراین، دچار یک «‌جنون روس‌هراسی» شده است.

لاوروف و همچنین سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه تاکید کردند که حمله به اوکراین تا زمانی که اهداف روسیه تامین شوند، ادامه خواهد داشت.

در جریان پخش سخنرانی لاوروف در نشست خلع سلاح در ژنو بسیاری از دیپلمات‌های غربی در اقدامی اعتراضی،‌ سالن را ترک کردند.