بایدن خطاب به روسیه: هرگز به فکر ورود به حتی یک وجب قلمرو ناتو نباشید

سخنان رئیس جمهوری آمریکا در لهستان و دعوت او به سرنگونی پوتین از قدرت در روسیه، از دید کارشناسان، بیانگر تغییر رویکرد استراتژیک واشینگتن در تعامل با نظامی‌گری عنان گسیخته پوتین است که از تهدیدی بالقوه علیه جهان آزاد در حال تبدیل به تهدیدی بالفعل است؛ بویژه که کارگزاران او در شورای امنیت ملی روسیه، استفاده این کشور از سلاح هسته‌ای را نیز امری مشروع و محتمل می‌دانند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه 26 مارس در جریان سفر خود به لهستان به روس‌ها هشدار داد و گفت: «هرگز به فکر پیشروی به اندازه حتی یک وجب هم در داخل قلمرو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نباشید.»

بایدن، مقاومت اوکراین در برابر نیروهای روسیه را به عنوان بخشی از «نبردی بزرگ برای آزادی» توصیف کرد و از جهان خواست تا برای «نبردی طولانی مدت» آماده شود.

بایدن از کاخ ریاست جمهوری لهستان در ورشو، اعلام کرد که روسیه «دموکراسی را خفه کرده و به دنبال اقدامی مشابه در دیگر مناطق است». او خطاب به اوکراینی‌ها افزود: «ما در کنار شما هستیم.»

«این مرد نباید در قدرت بماند»
بایدن در ادامه سخنان خود در مورد پوتین گفت: «به خاطر خدا، این مرد نباید در قدرت بماند.»

ساعاتی پس از این کاخ سفید توضیح داد که قصد باید دعوت به تغییر رژیم مسکو نبوده است.

پیش از این نیز کاخ سفید اعلام کرده بود که بایدن، شنبه در سخنرانی در لهستان، از «جهان آزاد» برای مقابله با عملیات نظامی روسیه در اوکراین دعوت خواهد کرد و بر اتحاد اقتصادهای بزرگ در ارتباط با ضرورت مقابله با ولادیمیر پوتین تاکید خواهد ورزید.
بایدن پس از سه روز نشست اضطراری با هم‌پیمانان در گروه هفت، شورای اروپا و ناتو و همچنین بازدید از نیروهای آمریکایی در لهستان، با آندری دودا، همتای لهستانی خود دیدار کرد.

رئیس جمهوری آمریکا قول داد که دموکراسی در داخل کشورها را احیا کرده و دموکراسی‌ها در خارج را در راستای مقابله با حاکمانی مانند پوتین و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، متحد سازد.

کاخ سفید طی بیانیه‌ای تاکید کرده بود که بایدن طی سخنرانی مهم در لهستان «در مورد تلاش جهان آزاد برای پشتیبانی از مردم اوکراین و بازخواست از روسیه به دلیل تهاجم آن به کییف و دفاع از آینده بر اساس اصول و مبادی دموکراسی، اظهاراتی خواهد داشت».

بایدن و همتای لهستانی او در نشستی خصوصی، در مورد چگونگی اعطای جت‌های جنگنده و دیگر تضمین‌های امنیتی به اوکراین به بحث و تبادل نظر پرداختند.
شایان توجه است که واشینگتن در راستای سیاست اجتناب از درگیری مستقیم با روسیه، پیشنهاد غیرمنتظره لهستان برای انتقال جت‌های جنگنده‌ «میگ 29» ساخت روسیه به یک پایگاه آمریکایی در آلمان برای استفاده آنها در پشتیبانی از نیروی هوایی اوکراین را رد کرد.