خانه / اخبار مهم روز / آخرین جلسه دادگاه حمید نوری آغاز شد

آخرین جلسه دادگاه حمید نوری آغاز شد

نود و دومین و آخرین جلسه دادگاه حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت و متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی، صبح چهارشنبه در استکهلم سوئد آغاز شد و این جلسه به استماع آخرین دفاعیات وکلای متهم اختصاص دارد.

دادگاه حمید نوری از هفته پیش وارد مرحله آخر ارائه آخرین دفاعیات دادستان و وکلای شاکیان و شهود از یک سو، و وکلای متهم از سوی دیگر شده است.

پیش از این لیندوف کارلسون، دادستان این دادگاه، برای حمید نوری تقاضای اشد مجازات‌ یعنی حبس ابد کرد و این درخواست از سوی وکلای شاکیان نیز تکرار شد.

دادستان دادگاه حمید نوری در آخرین دفاعیات خود از کیفرخواست، بار دیگر نوری را به «‌جنایت‌ جنگی و قتل‌ عمد» متهم کرد.

در مقابل، وکلای حمید نوری در جلسه روز سه‌شنبه دادگاه را فاقد صلاحیت دانستند و اعلام کردند که درگیری گروه مجاهدین خلق و حکومت جمهوری اسلامی یک درگیری داخلی بوده و این درگیری نمی‌تواند در سوئد مورد پیگرد قرار بگیرد.

با این حال قاضی زاندر، رییس دادگاه، درخواست وکلای حمید نوری را برای اعاده دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاهی در جمهوری اسلامی رد کرد.

وکلای نوری در جلسات قبل اصرار داشتند که حمید نوری، همان فردی نیست که زندانیان زندان گوهردشت با نام حمید عباسی می شناختند. اما در حال حاضر بر این موضوع اصراری ندارند.

حمید نوری که ۱۸ آبان ۹۸ در بدو ورود به فرودگاه استکهلم دستگیر شد، همه وقایع مربوط به کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و همچنین اتهام‌ها علیه خود را «نمایشنامه» و «داستان سرتاسر خیالی، توهمی و پوشالی، جعلی و غیرمستند» خوانده است.

در سال ۶۷ به دنبال صدور فرمان روح‌الله خمینی، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی مخفیانه اعدام و در گورهای جمعی دفن شدند.

ابراهیم رئیسی که یکی از اعضای هیات مرگ بود، پس از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت از ابتدای مسئولیتش در دستگاه قضایی «مدافع حقوق بشر» بوده و «باید مورد تقدیر و تشویق» قرار بگیرد.