نمایش قدرت مقتدا صدر برای برگزاری انتخابات پیش از موعد در عراق

دهها هزار نفر از طرفداران مقتدا صدر امروز نماز جمعه را در “منطقۀ سبز” بغداد برگزار کردند. برگزاری این مراسم نوعی قدرت نمایی از سوی مقتدا صدر بود که حدود یک سال پس از برگزاری انتخابات پارلمانی خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد شده و رقیبان او چنین مطالبه‌ای را با رعایت برخی شروط پذیرفته اند.در پایان نماز جمعۀ امروز، صدها نفر از طرفداران مقتدا صدر از نو به سمت ساختمان مجلس بازگشتند که از سی ام ژوئیه گذشته به نشانۀ اعتراض به اشغال خود درآورده‌اند.

خطیب نماز جمعۀ امروز بغداد ضمن پشتیبانی از مطالبۀ مقتدا صدر بار دیگر خواستار انحلال مجلس کنونی و برگزاری انتخابات پیش از موعد شد. او در خطبه های خود گفت که عراق اسیر رهبران فاسد شده و اوضاع وخیم خدمات عمومی، بهداشت و آموزش و پرورش کشور نتیجۀ عملکرد همین رهبران فاسد است.

ده ماه پس از برگزاری آخرین انتخابات پارلمانی، مجلس عراق هنوز نتوانسته نخست وزیر و رئیس جمهوری جدید این کشور را تعیین کند. هفتاد و سه نمایندۀ طرفدار مقتدا صدر که مهمترین گروه پارلمانی را در مجلس اخیر تشکیل می دهند به نشانۀ اعتراض به کارشکنی های گروه های شیعه تحت حمایت ایران از مقام خود استعفاء کردند.اکنون اما، علاوه بر “چارچوب هماهنگی” که دربرگیرندۀ حشدالشعبی و دیگر گروه های تحت حمایت تهران است، محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق نیز با برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد موافقت کرده است.

حمایت الحلبوسی از صدر
در همین حال محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق امروز حمایت خود را از برگزاری انتخابات پارلمانی و محلی در یک بازه زمانی مورد توافق ائتلاف‌های سیاسی و در راستای منافع عالی ملی کشور اعلام کرد.

الحلبوسی در حساب توییتر خود نوشت که نمی‌توان اراده مردم را برای برگزاری انتخابات زودهنگام که مقتدی صدر خواستار آن بود نادیده گرفت.

از سوی دیگر صالح محمد العراقی، یکی از مشاوران و اعضای برجسته جنبش صدرها نیز بار دیگر خواستار انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام
مقتدی صدر روز چهارشنبه در سخنانی خواستار انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام شده بود.

او گفت در حالی که کشور در یک بحران سیاسی که روز به روز پیچیده تر به سر می‌برد، گفت‌وگو با مخالفانش هیچ سودی ندارد.

او شنبه در اولین سخنرانی خود پس از آغاز تحصن هوادارانش مقابل پارلمان گفت: «مطمئنم که اکثر مردم عراق از کل طبقه حاکمه از جمله برخی افراد از جریان صدری‌ها خسته شده‌اند».

موضع «چارچوب هماهنگی»
«چارچوب هماهنگی» که از شیعیان وابسته به ایران است، پنج‌شنبه 13 مرداد موضع خود را درباره انتخابات زودهنگام که توسط مقتدی صدر پیشنهاد شده مشخص کرد.

«چارچوب هماهنگی»، روز گذشته تاکید کرد که از هر روندی که قانون اساسی عراق برای رسیدگی به بحران‌های سیاسی و حفظ منافع مردم در نظر گرفته، از جمله انتخابات زودهنگام که همه ائتلاف‌های سیاسی آن را تایید کنند، حمایت خواهد کرد.

«چارچوب هماهنگی» در بیانیه خود افزود: «باید فضای امن برای اجرای انتخابات زودهنگام فراهم شود و قبل از هر چیز باید به نهادهای قانون اساسی احترام گذاشت و نباید در کار آن اخلال وارد شود».

در بیانیه آمده است: «سقف خواسته‌های ما قانون، قانون اساسی و منافع مردم عراق است».

عراق از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر سال گذشته تاکنون از یک بحران سیاسی پیچیده‌ که مانع تشکیل دولت و تعیین رئیس جمهوری و نخست وزیر شده است، رنج می‌برد.