نیوزلند 22 مقام نظامی و امنیتی ایران از جمله فرمانده سپاه را تحریم کرد

جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند در رابطه با این تحریم‌ها گفت کشورش همیشه از «آزادی مدنی و سیاسی بیشتر» دفاع خواهد کرد و اقدامات مقامات ایرانی را محکوم می‌کند.

او افزود: «اتفاقی که برای مهسا امینی افتاد غیرقابل توجیه است. نیوزلند همچنان در کنار مردم ایران به ویژه زنان و دختران ایستاده است.»

آردرن گفت که دولتش به محکومیت خشونت در ایران ادامه خواهد داد و از پروسه تحقیق درباره رویدادهای اخیر توسط یک نهاد مستقل خارجی حمایت می‌کند.

دولت نیوزلند همچنین اعلام کرد که تحریمها علیه 22 مقام ایرانی در رابطه با قتل مهسا امینی شامل ممنوعیت سفر آنان می‌شود.

نانایا ماهوتا، وزیر خارجه نیوزیلند، نیز گفت: «ممنوعیت سفر پیامی است مبنی بر این‌که ما نقض حقوق اولیه انسانی و سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران را تحمل نخواهیم کرد».

او گفت در مرحله اول افرادی نظیر حسین سلامی فرمانده سپاه، غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و محمد رستمی رئیس پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی به لیست سیاه افزوده می‌شوند و به این ترتیب، آن‌ها نه مجاز به سفر به نیوزیلند هستند و نه مجاز به عبور از خاک این کشور.

گلریز قهرمان، نماینده ایرانی‌تبار مجلس نیوزیلند از حزب سبز، اقدام دولتش را ناامیدکننده خواند و اعلام کرد مایل بود که شاهد تحریم‌های هدفمند گسترده‌تری باشد.

او گفت: «ما اقدامات بیشتری می‌توانیم انجام دهیم و در این راستا باید با شرکای بین‌المللی خود هماهنگ باشیم».

ننایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزلند گفت که در راس افراد تحریم شده حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج؛ حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی هستند.

او گفت: «ما به بررسی سایر اقدامات ادامه می‌دهیم… این ممنوعیت‌های سفر پایان تحریم‌های ما نیست. افراد بیشتر و اقدامات بیشتری در دست بررسی هستند.»

این در حالی است که ایرانیان نیوزلند خواهان پاسخگو کردن بیشتر مقامات ایران و فرماندهان نظامی و امنیتی به دلیل مشارکت در کشتار و سرکوب اعتراضات هستند.

مخالفان جمهوری اسلامی در نیوزلند از دولت این کشور خواسته‌اند روابط دیپلماتیک خود را با تهران کاهش دهد و سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.