تروئیکای اروپایی: ایران به نقض تعهدات برجامی ادامه می‌دهد

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از فعالیت‌های موشکی ایران انتقاد کرده و تاکید کرده‌اند، جمهوری اسلامی علاوه بر نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل، به تعهدات برجامی خود نیز پایبند نبوده است.

این بیانیه دوشنبه 19 دسامبر و پس از برگزاری نشست شورای حکام سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 برگزار شد.

بر اساس این بیانیه، در این نشست شورای حکام، برنامه موشکی جمهوری اسلامی و توزیع تسلیحاتی مانند پهپاد و موشک توسط ایران در منطقه و فراتر از خاورمیانه مورد بحث قرار گرفت.تروئیکای اروپایی تاکید کرده‌اند، ایران به مدت بیش از سه سال و نیم، تعهدات برجامی خود را نقض کرده، فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده و از شفافیت اقدامات خود کاسته است.

اقداماتی که به گفته این سه کشور اروپایی، «هیچ توجیهی» برای آن وجود ندارد و خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان با تأکید بر این‌که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بی‌سابقه بوده است، خاطرنشان کردند که افزایش ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌سازی شده در مجتمع هسته‌ای نطنز و فردوس، «زمان لازم برای جمع‌آوری مواد شکافت‌پذیر چندین بمب هسته‌ای را کاهش می‌دهد.»

به گفته این سه کشور اروپایی، اقدام جمهوری اسلامی برای تعلیق نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور باعث شده است، این نهاد بین‌المللی موفق به تایید «یک مرحله مهم» از اقدامات هسته‌ای این کشور نشده و برای ارائه تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای تهران با چالش مواجه شود.

بر اساس این بیانیه، جمهوری اسلامی در ماه مارس و آگوست از پذیرش توافق پیشنهادی هماهنگ‌کننده مذاکرات وین خودداری کرد و در مقابل، به درخواست‌های «فرابرجامی غیرقابل قبول» خود ادامه داد.

تروئیکای اروپایی همچنین تأکید کردند، توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» و اجرای فعالیت‌های نظارتی آژانس بر اقدامات هسته‌ای ایران دو موضوع متفاوت است.

در این بیانیه، اقدامات موشکی ایران از جمله آزمایش پرتابگر ماهواره‌‌ها، یکی از موارد نقض قطعنامه 2231 محسوب شده و خاطرنشان شده است، برنامه اشاعه تسلیحات هسته‌ای توسط ایران تهدیدی چشمگیر علیه منطقه و جامعه جهانی ایجاد می‌کند.

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان با اشاره به انتقال صدها پهپاد از ایران به روسیه در جریان جنگ اوکراین، نسبت به ارسال هرگونه تسلیحات بیشتر، به ویژه موشک‌های کوتاه‌-برد به روسیه شدیدا هشدار دادند.

این بیانیه در پایان اقدامات مذکور جمهوری اسلامی، در کنار سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی در ایران را عاملی برای انزوای بیشتر جمهوری اسلامی در بین جامعه جهانی دانسته است.

تروئیکای اروپایی تصریح کرده‌اند، «گام‌های بعدی» در برابر ایران را با شرکای خود مورد بحث قرار می‌دهند.