خانه / اخبار مهم روز / دادستان کل اوکراین از برزیل خواست در صورت سفر پوتین به این کشور، او را بازداشت کند

دادستان کل اوکراین از برزیل خواست در صورت سفر پوتین به این کشور، او را بازداشت کند

آندری کوستین، دادستان کل اوکراین، از برزیل خواست در صورت شرکت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در اجلاس گروه ۲۰ در این کشور، بر اساس حکم بازداشت بین‌المللی صادرشده برای او، پوتین را بازداشت کند.

کوستین دوشنبه ۲۳ مهر گفت بر اساس برخی گزارش‌های اطلاعاتی، پوتین ممکن است برای شرکت در این نشست راهی برزیل شود.

دیوان کیفری بین‌المللی در اسفند ۱۴۰۱، حکم بازداشت پوتین را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و ربودن کودکان اوکراینی صادر کرد.

روسیه ضمن رد اتهامات مطرح‌ شده علیه پوتین، حکم دادگاه برای دستگیری او را «باطل و بی‌اعتبار» خوانده است.دادستان کل اوکراین در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد برزیل به عنوان یکی از کشورهای عضو «اساسنامه رم» موظف است در صورت عزیمت پوتین به این کشور، او را بازداشت کند: «واقعا امیدوارم که برزیل او را دستگیر کند و با این کار، جایگاه خود را به‌عنوان یک دموکراسی و کشوری که تحت حاکمیت قانون است، به تایید برساند.»

اساسنامه رم در سال ۱۹۹۸ در پایتخت ایتالیا به تصویب رسید و بر اساس آن، دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی تشکیل شد.

روسیه عملیات نظامی خود علیه اوکراین را پنجم اسفند ۱۴۰۰ کلید زد و از آن زمان تاکنون، درگیری‌های مرگبار میان دو کشور ادامه داشته است.

از زمان آغاز مناقشه کنونی، روسیه حدود یک پنجم از خاک اوکراین را به تصرف خود درآورده است.

دادستان کل اوکراین هشدار داد سفر احتمالی پوتین به برزیل بدون اجرا شدن حکم دیوان کیفری بین‌المللی بدان معنا خواهد بود که رهبران متهم به ارتکاب جنایات از مجازات مصون هستند و می‌توانند آزادانه سفر کنند.

کوستین اضافه کرد: «این برای جامعه بین‌المللی مهم است که متحد بماند و پوتین را بابت اقداماتش پاسخگو کند.»

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۱۴۰۰، پوتین سفرهای بین‌المللی خود را به کشورهای متحد مسکو محدود کرده که از آن جمله می‌توان به چین، کره شمالی، بلاروس، ایران، آذربایجان، ویتنام، ترکمنستان، مغولستان، ازبکستان، قزاقستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره نمود.

از این فهرست تنها مغولستان عضو دیوان کیفری بین‌المللی است اما در جریان سفر پوتین به این کشور در شهریورماه سال جاری، از بازداشت او سر باز زد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ۲۳ مهر اعلام کرد هنوز در خصوص سفر رییس‌جمهوری روسیه به برزیل تصمیمی اتخاذ نشده است.

نوزدهمین اجلاس گروه ۲۰ قرار است در روزهای ۲۸ و ۲۹ آبان در شهر ریو دو ژانیرو برزیل برگزار شود.

این گروه با هدف بحث و بررسی اقتصاد جهانی و سایر مسائل مرتبط با آن، مانند توسعه پایدار و تغییرات اقلیمی تشکیل شده است و ۱۹ کشور، از جمله آمریکا، آلمان، فرانسه، چین، عربستان سعودی، ترکیه، اندونزی، روسیه، هند، مکزیک و کره جنوبی، به همراه اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا در آن عضویت دارند.