کشتار زندانیان سیاسی: اسماعیل محدث

قتل‌عام زندانیان سیاسی

جرقهٔ پروژهٔ از میان برداشتن زندانیان سیاسی در سالهای ۶۵-۶۴‌ در ذهن رژیم آدمخوار آخوندی زده شد. رژیم ولایت فقیه بر اساس طبیعتش هیچ مخالف و هیچگونه مخالفتی را تحمل نمی کند. در این رژیم جنایتکار حتی زندانیانی که زیر شکنجه های هولناک طاقت نمی آورند و از مواضعشان کوتاه می آیند نیز جان سالم بدر نمی برند. در تابستان ۶۷، بعد از پایان جنگ ایران و عراق کشتار در زندانهای ایران به اوج بی سابقه ای رسید. در پی فتوای خمینی تصمیم گرفته شد که تمامی زندانیانی که از گذشته شان ابراز انزجار نمی کردند را اعدام کنند. برای انجام این جنایت کمیسیونی به نام کمیسیون «عفو» تشکیل شد که زندانیان سریعاً آنرا کمیسیون مرگ نامگذاری کردند. در رأس کمیسیون تهران حسینعلی نیری، رئیس حکام شرع اوین قرار داشت. در کمیسیون مرگ تهران مصطفی پورمحمدی نمایندهٔ وقت وزارت اطلاعات و وزیر فعلی دولت روحانی و ابراهیم رئیسی جانشین دادستان کل دادگاه های اسلامی تهران آن زمان و کاندیدای اصلی خامنه ای در انتخابات اخیر آخوندی نیز عضویت داشتند.
در کشتار ۶۷ قصد رژیم آدمخوار آخوندی فقط حل مشکل زندانیان سیاسی نبود، مقصود پخش رعب و وحشت در لایه های جامعه و مسخ مردم بود به دلیل اوضاع به غایت مفتضح کشور به دلیل جنگ هشت ساله ای که تنها خمینی با اصرار خواهان ادامهٔ آن بود. البته فتوای خمینی بی مقدمه صادر نشده بود. در زندان از ماه ها قبل زندانیان مقاوم به مرگ حتمی تهدید می شدند.  در زمستان ۶۶ زندانیان را براساس مدت زمان محکومیت جدا کرده و از آزاد کردن زندانیانی که دورهٔ محکومیتشان تمام شده بود خود داری می کردند. در این دوره به زندانیان به تکرار گفته می شد که زمان تصویه حساب خونین نزدیک است. در بهار ۶۷ دیدارهای مسئولین امنیتی رژیم با خمینی مکرر شد. در اوایل خردادماه زندانیان سیاسی در اوین دست چین شدند. زندان اوین، قتلگاه آزادیخواهان، می رفت که به یک قتلگاه بزرگ تبدیل شود. در روزهای اواسط تیرماه زندانیانی که برای هزارمین بار مورد بازجوئی قرار می گرفتند احساس کردند که رژیم خودش را برای ارتکاب جنایت بزرگ آماده می کند. شکستهای پی در پی رژیم در جنگ و بحران عمیق اجتماعی-اقتصادی و بیماری خمینی دلایلی بودند که رژیم را به سمت ارتکاب جنایت هولناکِ از میان برداشتن تمامی زندانیان سیاسیِ مقاوم سوق می داد. رژیم آدمکش با این عمل شنیع می خواست از یکطرف مشکل زندانیان سیاسی را حل کند و از طرف دیگر جامعه را با این ضربه هولناک مسخ کرده  و زیر کنترل بگیرد. در روز دوم مردادماه اولین گروه زندانیان را به سلولهای انفرادی برده شدند. روز بعد فرم هایی برای پر کردن به زندانیان داده شد که بعداً از آنها در محکومیتشان استفاده شد. بعد از ظهر روز پنج مردادماه کمیسیون مرگ کارش را در اوین شروع کرد و صبح روز بعد اولین گرده از زندانیان مجاهد خلق به دار آویخته شد. ماشین مرگ رژیم جنایتکار روز هشت مردادماه به گوهردشت رسید و تا اواسط شهریور به قتل عام زندانیان سیاسی پایان داد.
رژیم ولایت فقیه از طرفی بیرحمی خودش را برای نسق کشیدن به نمایش می گذاشت و از طرف دیگر از عکس العمل جامعه در مقابل این جنایت بزرگ می ترسید. شمارهٔ شهدای تابستان دردناک سال ۶۷ تا ۳۳ هزار ۷۰۰ نفر تخمین زده میشود. بیش از ۸۵٪ از اعدام شده گان از مجاهدین خلق بودند و بقیه از گروه های دیگر. برای شمارهٔ بالای اعدام می توان به گفته های آیت الله منتظری استناد کرد که در نامه ای به تاریخ نُه مردادماه، یعنی چهار روز بعد از اولین اعدام ها، صحبت از هزاران اعدام می کرد. در آن نامه منتظری هشدار می داد که تعداد بالای اعدام زندانیان مجاهد خلق به جاذبهٔ آنها خواهد افزود و این به صلاح رژیم نیست. در آن نامه، که موجب عزل منتظری از قائم مقامی شد، او گفته بود که کمیسیون حداقل احکامش را به اجماع صادر کند و نه به اکثریت و از اعدام زنان و یا از حداقل از اعدام زنانی که فرزندان خردسال دارند خوداری شود. اخیراً نوار صوتی، مربوط به ۲۴ مردادماه سال ۶۷، افشا شد که در آن آیت الله منتظری بیهوده سعی دارد که هیئت مرگ را از عمل جنایتکارنه شان بازدارد و به آنها هشدار می دهد که برخلاف شرع عمل می کنند. در آن جلسه   حسینعلی نیری و مرتضی اشراقی و ابراهیم رئیسی و مصطفی پورمحمدی حضور داشتند.
آنچه که در تابستان دردناک سال ۱۳۶۷ در زندانهای رژیم آخوندی اتفاق افتاد جنایت برعلیه بشریت می باشد و می بایست تشکیل دادگاهی برای محاکمه مسئولان انجام آن فاجعه آنرا به طور جدی در نظر گرفت. مسئولان کشتار بزرگ زندانیان سیاسی می بایست در مقابل عدالت پاسخگو باشند.

متن سخنرانی در جلسهٔ عدالتخواهی در رم که در روزنامهٔ اُپینیونه چاپ و از طریق رادیو تلویزیون حزب رادیکال به طور مستقیم پخش شده و لینک به شرح زیر است:
http://www.opinione.it/esteri/2017/07/27/esmail-mohades_massacro-prigionieri-iran/
https://www.radioradicale.it/scheda/515909/iran-conferenza-sui-diritti-umani-in-iran-e-sul-massacro-di-prigionieri-politici-del