نماینده مهاباد: ۱۱ نفر را در شهر کشتند، حتی افراد غیرمعترض

لیلا نقدی‌پری، طراح صحنه که پیش از این با انتشار ویدیویی به دلیل «کمک به نمایش دروغ حجاب اجباری» در فیلم‌های مختلف از مردم عذرخواهی کرده بود، پس از بازداشت هنگامه قاضیانی، بازیگر در پی اقدام نمادین در حمایت از اعتراضات سراسری، دومین سینماگری است که در خیابان روسری از سر برداشت و به نشانه پیوستن به اعتراضات موهای خود را بست.

تأیید حکم ۶ سال زندان مصطفی آل‌احمد، کارگردان

دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی مبنی بر ۶ سال و ۴ ماه حبس برای مصطفی آل‌احمد، نویسنده و کارگردان، را عیناً تأیید کرد.

بر اساس این حکم آقای آل‌احمد به ۳ سال و ۸ ماه حبس به‌اتهام «اجتماع و تبانی»، ۸ ماه حبس به‌اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، ۲ سال حبس و پرداخت ۱۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی به‌اتهام «نشر اکاذیب» و همچنين «از باب مجازات تکميلی به ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی، حتی در فضای مجازی محکوم شده است.

این حکم از سنگین‌ترین احکام صادرشده سال‌های اخیر برای سینماگران ایرانی محسوب می‌شود.

مصطفی آل‌احمد ۱۷ تیر ماه امسال در پی انتشار بیانیهٔ «تفنگت‌ را زمین بگذار» همراه محمد رسول‌اف بازداشت و پس از چند هفته با قرار وثیقه آزاد شده بود.

مراسم خاکسپاری «کاروان قادر شوکری» کودک ۱۶ ساله پیرانشهری با حضور گسترده مردم در روز دوشنبه، ۳۰ آبان برگزار شد. در این مراسم معترضان شعار «کُرد، بلوچ، آذری، آزادی، برابری» سردادند.

بنابر گزارش‌ها، نیروهای مسلح حکومتی روز دوشنبه، ۳۰ آبان برای متفرق کردن معترضان از مقابل استانداری بوشهر از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

بر اساس ویدئوها و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، جمعیت زیادی از مردم جوانرود در استان کرمانشاه روز دوشنبه در مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان اعتراضات این شهر شرکت کردند و شعارهایی را علیه حکومت سر دادند.

بهالدین ویسی و عرفان کاکایی شامگاه یکشنبه بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جوانرود کشته شدند.

بر اساس این گزارش‌ها، همزمان نیروهای جمهوری اسلامی به سرکوب معترضان در این شهر ادامه می‌دهند و سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که این نیروها «مردم جوانرود را به رگبار بستند.»

همچنین حقوق بشر کردستان به نقل از شاهدان عینی نوشت: «نیروهای سپاه پاسداران در برخی از نقاط شهر با دوشکا
مردم را هدف قرار دادند.»

نماینده مهاباد در مجلس: تاکنون ۱۱ نفر از مردم مهاباد کشته شده‌اند

روزنامه اعتماد چاپ تهران به‌نقل از جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس نوشت تا دیروز ۱۱ نفر از مردم در مهاباد کشته شده‌اند و حتی «افرادی در میان کشته‌شدگان هستند که در اعتراض حضور نداشتند.»

این نماینده مجلس همچنین اخبار تیراندازی مأموران جمهوری اسلامی به خانه‌ها و مغازه‌های مردم را تأیید کرده و گفته است خسارات مالی فراوانی به مردم وارد شده است.

جلال محمودزاده در گفت‌وگوی خود با روزنامه اعتماد توضیح داد که «از روز شنبه نیروهای امنیتی در مناطق مختلف شهر مستقر شده و برخی از آنها به پنجره‌های خانه‌های مردم، مغازه‌ها و ساختمان‌های مردم شلیک کرده‌اند.» این نماینده مجلس افزود: «در اینکه این افراد متعلق به نیروهای امنیتی و حکومتی بودند، تردیدی نیست، اما اینکه از نیروهای سپاهی بودند، یا نیروی انتظامی بودند یا لباس‌شخصی‌ها بودند، هنوز مشخص نشده‌است. مردم مهاباد معترضند که چرا باید به خانه مردم، ساختمان‌ها و مغازه‌های مردم شلیک کنند و خسارت ایجاد کنند؟»

پیش از این ویدئوهای متعددی از مهاباد منتشر شده بود که نمونه‌هایی از این صحنه‌ها در آن‌ها دیده می‌شد.

جلال محمودزاده همچنین اوج‌گرفتن اعتراضات مردم مهاباد را برخلاف ادعای نهادهای حکومتی در استان آذربایجان غربی چنین شرح داده است: «پس از کشته‌شدن اسماعیل مولودی در مراسم چهلم مهسا امینی، مردم مهاباد در مراسم خاکسپاری او حضور جدی پیدا می‌کنند و خواستار برخورد با قاتلان او در هر لباس و منصبی می‌شوند. اما به دلیل سوءتدبیرها در مراسم تشییع جنازه اسماعیل مولودی، پنج نفر دیگر از جوانان با تیر جنگی کشته می‌شوند.»

آن‌چنان‌که این نماینده مجلس توضیح داده، روند اعتراضات مردم مهاباد با کشته‌شدن معترضانی در مراسم کشته‌شدگان قبلی اوج گرفته است. در حال حاضر فضای این شهر همچنان امنیتی گزارش می‌شود و یگان‌های ویژه با تجهیزات و تسلیحات حضور گسترده‌ای در این شهر دارند.

گزارش مکتوب مدیر بیمارستان موسوی از حمله مأموران به بیمارستان

در پی هجوم نیروهای سرکوب به داخل بیمارستان موسوی در گرگان که روز ۲۶ آبان رخ داد، دکتر هاشم موسوی، مدیر این بیمارستان، شرح این واقعه را مکتوب و برای نظام پزشکی استان گلستان ارسال کرد.

مدیر بیمارستان در این نامه، که حساب کاربری «مملکته» در توئیتر منتشر کرده، از هجوم۳۰ تا ۴۰ مأمور گارد ویژه و لباس‌‌شخصی به این مرکز درمانی در شامگاه ۲۶ آبان خبر داده که ادعا کرده‌اند به‌دنبال معترضانی آمده‌اند که وارد بیمارستان شده‌اند.

تلاش دکتر موسوی برای راضی‌کردن مأموران به خروج از بیمارستان و یا عدم استفاده از تجهیزات و لباس مخصوص سرکوب بی‌نتیجه می‌ماند و در ادامه روند واقعه مأموران به نگهبانان این مرکز درمانی هم حمله می‌کنند که مدیر بیمارستان در مقام دفاع از آنان برمی‌آید و نهایتاً حال خود او به‌دلیل گاز اشک‌آور به هم می‌خورد و وی را به سی‌سی‌یو منتقل می‌کنند.

دکتر هاشم موسوی در این نامه تأکید می‌کند: «نکته‌ مهم آن‌که برخی از نیروها واقعاً در حالت روحی و روانی خاصی به نظر می‌رسیدند که چنان تهاجمی و آتش‌به‌اختیار بودند که اگر کسی را ببینند، باتوم به سرش فرود آورند و حتی خود فرماندهان به‌سختی آن‌ها را کنترل می‌کردند.»

کناره‌گیری علی لطیفی از حضور در صداوسیما

علی لطیفی، بازیکن سابق تیم‌های استقلال و پاس، با پوشیدن پیراهن مشکی روی آنتن زنده شبکه جام‌جم صداوسیما را حاضر شد و در ابتدای برنامه اعلام کرد به احترام مردم این آخرین برنامه‌ای‌ است که در آن شرکت می‌کند. لطیفی در سال‌های اخیر به‌عنوان کارشناس فوتبال در برنامه‌های تلویزیونی متعددی حضور داشته است.

علی لطیفی پس از این برنامه نیز در اینستاگرامش با هشتگ «رسانه میلی» نوشت که «سه هفته قبل حاضر شدند ۱۰ میلیون بدهند که از معترضان بد بگویم».